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학생 비행의 원인에 관한 조사연구

Title
학생 비행의 원인에 관한 조사연구
Other Titles
Study on the Causes of the Delinquency of Students
Authors
郭芳姬
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
학생비행소년원생정규학생학교생활
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이한교
Abstract
靑少年 非行의 증가는 世界 共通現象으로서 그 중에서 學生非行의 증가는 주요한 社會問題로 대두되었다. 오늘날 대다수의 擧生非行의 주종을 이루는 계층은 缺損家庭이나 貧因家庭 등 問題家庭보다는 형식적 완전가정이라는 것이다. 靑少年 非行의 原因에 관하여는 個人의 內面的인 要素를 중시하는 素質說과 社會的 環境要素를 중시하는 璟境說이 있다. 前者는 個人的 特性을 精神病理學的 方法, 犯罪生物學的 方法 또는 犯罪心理學的 方法에 의하여 素質的인 缺陷, 偏奇性, 精神的 障碍 등의 異常性과의 관계에서 非行의 原因을 糾明하려 하였고, 後者는 犯罪社會擧的 方法에 의하여 非行少率을 둘러싸고 있는 諸般環境 즉, 家庭·擧校·職場地域社會 등에서 그 障碍要因과 非行과의 因果關係를 糾明하려고 하였다. 本 硏究의 理論的인 背景은 環境說에서 社會學的 理論, 즉 社會構造理論에 속하는 社會解體論 (또는 文化傳達理論 ) 과 Anomie論, 非行下位文化理論에 속하는 非行下位文化論과 差別的 機會構造論, 社會過程論에 속하는 接觸差異論과 分化的 同一化 理論과 社會統制論과 其他理論을 고찰하였고, 本 硏究에서는 學校環境을 中心으로 學生非行의 原因을 少年院生과 正規學生을 比較· 分析 하였다. 本 硏究의 目的은 學校生活에 대한 1) 擧生들의 態度 2) 敎師와의 人間關係 3) 敎師의 授業 그리고 4) 交友關係가 學生에 어떠한 영향을 미치는 가에 관한 實態를 分析함으로써 學生非行의 諸原因을 探索함에 있다. 調査對象은 서울·春川 ·光州·釜山·大田少年院의 男子院生 總980名을 基準群으로 하고, 서울·경기지역 (일산과 의정부)의 中學生 2學年과 高等學校 2學年과 3學年, 總742名을 對照群으로 하였다. 硏努의 道具로는 質問紙 方法을 사용하였으며, 學校生活에서 중요하다고 생각되는 家族關係·學校觀·敎師에 대한 學生들의 認知·交友觀·놀림關係·非行關係·價値觀 等의 7개 영역에 걸쳐 총44문항으로 構成되었으나, 문항수에 있어서 對照群은 40문항으로 차이가 있을 수 있다. 本 硏究에서 수집된 모든 資料는 基準群과 對照群으로 分類하여, 反應數에 의한 百分率( % )로 算出하는데 국립경기개방대학 전자계산소에서 통계처리하였다. 本 調査에서 나타난 結果를 보면 다음과 같다. 첫째, 基準群의 경우 缺損家庭이 38.1%, 對照群은 17.0%로 缺損家庭과 少年非行과의 사이에는 상당한 관련성이 있는 것으로 보인다. 그러나 美國의 Nye는 高等學校의 男子非行者中 24%가 결손가정출신인데 대해 어떤 感化院의 男子少年의 48%가 결손가정의 출신이었다고 하며, Toby는 缺損家庭과 非行사이에 현저한 관련이 없다고 한다. 둘째, 學校를 좋아하면서도 擧校成積이 나빠 科目이 싫어지면서 어려위지고, 授業中에 敎師에게서 망신 당한 일로 놀림을 받아 열등감과 친구에 대한 배반감 등이 授業을 빠지게 되고, 심지어는 學校까지 빠지면서 非行의 길로 들어서게 된다. 셋째, 이러한 學校의 不適應現象은 敎師와 擧生間의 人間關係가 원만히 이루어지지 못하고, 對話의 斷絶을 초래하여 不信을 더욱 조장시켜 敎師에게 反抗하는 경우가 많았다. 넷째, 學校成積에 대해서는 父母·敎師가 非行少年에게 있어서는 무관심한 편으로 나타났고, 성적이 나빠서, 기초실력의 부족과 科目의 어려움 등이 친구들로부터 열등감을 느끼게 되고, 공부를 못한다고 놀림을 받게된다. 이러한 친구들로부터의 소외감·열등감이 學校을 빠지게 하면서, 學校 밖의 環境은 學生들의 호기심을 충동하여 非行으로까지 몰고 가는 것이다. 다섯째, 놀림을 하는 學生은 공부를 잘하는 學生·부자인 學生 또는 集團이 하며, 놀리는 理由는 相對方에게 나쁜점이 있어서, 재미있어서 또는 단순한 충동으로 놀린다. 놀림을 받는 學生은 공부를 못하는 學生·유행에 뒤떨어진 學生들이며, 놀림을 받는理由는 공부를 못해서, 이성친구때문에, 복장이나 머리맵시 또는 말씨와 태도때문으로 나타났다. 이러한 놀림은 피해자·가해자·관중·방관자의 4층구조로 되어있으나 오늘날의 特徵은 피해·가해자층으로 놀림을 받았거나, 하는 경우로써 놀림을 받는 者는 고정되어 있지 않음을 알 수 있다. 그리고 非行少年이 正規學生보다 놀림을 많이 받는 것으로 나타났다. 여섯째, 非行少年은 學校生活에서 非行을 많이 경험하였으며, 특히 무단결석과 퇴학이 많았다. 學校生活에서의 非行經驗理由로는 가출·폭행·흡연·음주·敎師에게 反坑해서 그리고 不良集團에 加入한 경우로 나타났다. 敎師가 편애하거나 때리면 싫어지게 되고 授業 또한 싫어지니 學校 不適應現象이 나타나 非行으로 들어서게 된다. 일곱째, 靑少年들의 價値觀은 돈이면 무슨일이든 할 수 있으며, 目的을 위해서는 手段과 方法을 가리지 않는 경향이었다. 현재 청소년 非行增加의 責任은 家族에게 있다고 非行少年은 생각하고 있으며, 이들은 父母가 자기들에게 무관심하고 돈이 없기때문에 자기들을 少年院으로 보냈다고 생각한다. 이상과 같이 學校生活과를 미루어서 본다면 學生非行의 對策으로는 擧生들이 당면하는 제반문제의 안내와 상당을 하기 위한 Counseling 제도의 보급화, 學生과 敎師間의 對話를 통한 理解와 신뢰관계회복 및 學生들의 學校生活에서의 不適應 行動과 일탈행위 둥의 계속적 把握과 交友關係에서의 놀림 發生이 없도록 指導하여야 한다. 또한 父母 역시 交友關係와 訓育에 힘써야 하며, 더우기 호기심을 자극하는 학교주변의 유해업소의 철저한 단속으로 學生들의 탈선을 막아야 할 것이다.;The purpofe of this study is to analyze the relationships between the behavior of students and of teachers, teachert,s instruction in school education and the influence of students friendship on him. To serve such purpose, a questionaire has been administered to objects of this study, that is, 980 boys belonged to reformatories in Seoul, Choonchun, Kwangju and Busan area as a standard group, and 742 students-those of second grade of middle school and those of third grade of highschool in Seoul, Ko Yang and Yeujungbu in Kyonggi province-the comparing group. Personal interview was impossible because of Lack of time and ability. The questionnire papers which the above groups responded have been collected and brought to Electronic Computer Center in Kyong-gi National Open University. There, with SPSS statistical method, the data were changed into every hundred, and the results are as follows: First, there are close relations between the Delinquency of boys and broken home by the fact that proportion of broken home in standard group is 38.1% while that of compararing group is 17.0%. Among the broken homes, 16.6% is the case in which only mother manages the house, and this suggests that without father the home is inclined to be poor and to have certain handicaps in education or bringing up. The second is that reasons of disliking the school are of following percentage: Low achievement in classroom (19.1%) ; difficulty of lesson (17.7%) in standard gorup ; dislike of rules and systems (19.5%) ; unreliability on teachers (16.7%), and mischiefs of friends (4.0%) in comparing group. Although students who like to go school, such elements as achievements in classroom, inferior complex and mischiefs of friends make them dislike the school and take them apart from lessons and school life. Students eargerly want some understanding and respectable teachers who treat them with personal care, and most of all who establish human relationship with them to be consulted open-mindedly. The third is that there is a certain difference in recognizing teacher's attitude between the boys of standard group and students of comparing group. Reasons of disliking a teacher can be arranged as these: teacher's seeming inability to improve learning(9.3%/31.8%): his partiality on particular students(36.3%/31.8%); and corporal punishment(11.8%/13.2%). Some students in both groups ravely comprehend the teaching method, and if teachers scold them, they attribute scoldings to teacher's atuthority and intervention. Therefore, their behaviors cannot be consistent. By the way, there are inconsistenly in teaching method of teachers also. Although teachers give a lesson for students to understand in average, they guide directly and forcefully students to improve their records: and as for the problems as speaking, behavior, attire, hair style and school life of students they treats them with much less care. The fourth, students dislike to be criticized with their records because most curricula are centered on national language, mathematics and English (85.9%/65.2%), or they lack the-basic studying ability(56.9%/36.4%), or subjects are difficult(13.1%/7.0%). In general, students who make a bad record are more likely to dislike studying and lose interest in studying. So they stop studying more frequently because of their own inferior complex and bantering of classmates, and finally spend their times undesirably in entertaing places where they approached at first with curiosity. The general level of records in standard group maks below the average, and student himself, parent and even teachers are indifferent to this fact. On the other had that of records in comparing group makes up to the average, and student himself, parent and teacher pay attention to the record. Fifthly, the followings are the causes from which a student receives banterings of friends: his low achievement in studying (13.9% 9.0%); relationship with hetero-sexual friend(14.8%, 8.2%); rissing or hair Style(13.3%/11.2%): and speaking or attitude(13.3%, 11.2%): and speaking or attitude(19.1%/11.5%). And student who banters does it in case the other student has some bad qualities(13.2%/9.8%), or simply does playfully(18.6%, 16.8%), or from simple impulse(15.4%/25.5%). Usually he is the one who makes a good record, or rich and when he banters other student he does it with other group of students. And the form of bantering maybe a contempt, insult or unfairly striking when in play. It is revealed that the standard group receives more banterings than the comparing group does. The Sixth, the numbers of punishment about the delinquency of students in school life, -that is, of discretion at home, warning suspension from school, and absence without due notice-are more in standard group than in comparing group. The form of delinquency may be an escape from home, violence, drinking, smoking and resistance against teachers. In case of standard group, the delinquency happend from teacher's partiality and corporal punishment. Here, it is clear that teacher's instructional method has influence on the misdemeanor of students. The seventh is a conclusion on view of value, with which the students in standard group is shown that they are responding to any matters that money is related with, attaining their goals by all means and methods, and attributing their wrong behavior to family. They seems to think their parent, being poor, let him go to the reformatory To prevent the delinquency of students, first of all, concrete view of education must be established both in school and teacher. Next, an effective counseling system for guding, advising, students, and dealing the general problems of them must be developed. And contact relationship between teacher and student is essential to the adaptation in school life of student and to eliminate the motivational element ; for producing delinquency. Also the injurious entertaining places must be supervised to prevent digressive behavior of students.
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