View : 46 Download: 0

국민학교 6학년 아동의 지적발달 수준과 「자연」교과 내용의 수준 비교 연구

Title
국민학교 6학년 아동의 지적발달 수준과 「자연」교과 내용의 수준 비교 연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY ABOUT ELEMENTERY 6TH CHILDREN'S COGNITIVE DEVELOPMENT LEVEL WITH "SCIENCE" TEXTBOOK CONTENT LEVEL
Authors
김영희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
국민학교아동지적발달 수준자연 교과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
교육과정이 실효를 거둘 수 있기 위해서는 무엇보다도 교과내용이 대상 아동들의 학습능력에 적합하게 구성되어야 한다. 본 연구의 목적은 현행 국민학교 「자연」교과의 내용 수준이 대상 아동들의 지적발달 수준에 적합하게 구성되었는지의 여부를 평가하는데 있다. 연구의 문제는 다음과 같다. 1. '논리적 사고력 검사(Group Assessment Test of Logical Thinking)'를 통해 나타난 국민학교 6학년 아동의 지적발달 수준은 어떠한가? 2. 국민학교 6학년 「자연」교과에서 다루고 있는 내용의 요구수준은 어떠한가? 3. 국민학교 6학년 「자연」교과 내용의 요구 수준은 6학년 아동의 지적발달 수준에 비추어 볼 때 적합하게 구성되어 있는가? 본 연구의 대상은 서울에 소재한 2개 국민학교 6학년 아동 180명과 「자연 」교과서의 4개 단원이다. 아동의 지적 발달 수준은 '논리적 사고력검사(GALT)'를 실시하여 측정·분석하였으며, 「자연」교과내용의 요구 수준 분석을 위해서는 「자연」교과서에서 추출한 주요개념을 Klopfer의 과학교육목표 체계(Specification for Science Education)에 의해 교육목표로 구체화시킨 다음, Piaget의 형식적 조작 사고유형 (Formal Operational Thinking Pattern)에 의거해서 그 수준을 구분·분석하였다. Piaget의 지적 발달 이론을 근거로 하여 아동의 지적 발달 수준과 교과내용의 요구 수준을 분석·비교한 결과는 다음과 같다. 1. 국민학교 6학년 아동들의 대부분은 구체적 조작기에 머물고 있으며 구체적 조작기 내에서도 많은 수의 아동들이 하위수준에 있음을 알 수 있다. 2. 분석된 「자연」교과내용의 교육목표는 반 수 이상이 형식적 조작사고를 요구하는 추상수준임을 알 수 있다. 3. 「자연」교과내용이 국민학교 6학년 아동들의 지적 발달 수준에 적합치 않음을 알 수 있다. 연구결과를 통해서 볼 때 많은 아동들이 학습에서 어려움을 느끼고 있으며 자신들의 능력 밖의 개념들을 학습하도록 강요받고 있다는 사실을 알 수 있다. 이러한 연구결과는 교육과정 개발시 교육내용 선정의 기초자료로 활용될 수 있으며 아동들의 지적 발달 수준에 적절한 교수방법 개발에도 기여할 수 있을 것이다.;Text content must be composed properly fitted to the children's learning ability to achieve adequate effectiveness of curriculum at first. The purpose of this study is to evaluate whether the content level of "science" of current elementary school is corresponded with children's cognitive development level. Questions set up for this study are as follows; 1. What is shown through the Group Assessment Test of Logical Thinking of 6th grade children of Elementary school as cognitive development level? 2. What is required in the content of "science" of 6th grade children of Elementary school? 3. Is the required content level of "science" of 6th grade children of Elementary school composed properly when compared with their cognitive development level? The objects of this study are 180 6th grade children of Elementary school in Seoul and 4 chapters of"science"textbook. Children's cognitive development level is measured and analyzed by Group Assessment Test of Logical Thinking. In order to analyze the content of required level of science, main concepts deducted from the science were specified by Klopfer's Specification for Science Education, and they were judged and analyzed by Piaget's Formal Operational Thinking Pattern. The results of children's cognitive development level and required level of text content compared and analyzed by Piaget's cognitive development theory are as follows; 1. Most of 6th grade children of Elementary school are distributed in concrete operational period and we can also find there remains many children in under required level. 2. More than half of Educational objectives of analyzed "science" content are found to be an abstract level which requires formal operational period thinking. 3. Therefore, we can find that cognitive development level of 6th grade children of Elementary school is not consistent with the required content level of science. This survey shows many children are suffered from the discord between the cognitive development level and required level of text content and are forced to study the concepts which are beyond their capacity. This fact can be used as fundamental data for the educational content selection in curriculum development and also can be contributed to the proper teaching method development.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE