View : 18 Download: 0

유아대상 가정학습지의 학습내용 분석연구

Title
유아대상 가정학습지의 학습내용 분석연구
Other Titles
(An) analytic study of home worksheet for children
Authors
박정민
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아대상가정학습지학습내용분석연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 유아용 가정학습지의 교육적 의의를 평가하기 위하여, 가정학습지의 학습내용 교수방법을 밝히는데 있다. 연구방법은 먼저 서울시내 14개 유아교육기관에 취원하고 있는 만 4, 5세유아의 부모 472명을 대상으로 가정학습지의 구독상황에 대한 조사를 실시하였고, 조사결과에 의해 분석대상 가정학습지 8종을 선정하여 학습내용과 교수방법을 분석하였다. 본 논문의 연구문제와 결론은 다음과 같다. 1. 만 4, 5세 유아의 가정학습지에 대한 수용정도와 유형은 어떠한가? 가정학습지는 만 4, 5세 유아의 약 80%가 구독한 적이 있으며, 그 유형은 일간, 주간, 월간으로 나뉘고, 구독학습지의 종류는 총 19종으로 나타났다. 2. 가정학습지의 학습내용과 교수방법은 어떠한가? 수학 학습영역과 언어영역은 합해서 가정학습지 학습문항의 약76%를 차지하고 있었으며, 수학 학습영역은 수개념 학습에, 언어학습영역은 읽기·쓰기학습에 치중되어 있다. 수개념 학습의 내용은 수 읽기, 수 쓰기, 수 세기, 수의 크기알기, 수의 순서알기, 서수, 1:1대응, 가산, 감산, 나누기가 나타났으며, 다루는 수의 범위는 0, 1∼67까지의 정수이며, ( +·-·= )등의 기호 쓰였다. 학습자료 제시방법은 상징적 제시가 가장 많고, 영상→상징적 제시, 영상적 제시의 순으로 나타났다. 또 학습단계가 높아짐에 따라 영상적 제시에서 영상→상징적 제시로 변화되어가는 경향을 나타내었다. 읽기·쓰기학습의 학습내용은 같은 모양의 글자 찾기, (읽기·쓰기의 요구없이)단어제시, 읽기, 베껴쓰기 (따라쓰기), (모델없이)쓰기, 한글 자모음의 차례알기가 나타났다. 읽기·쓰기모델제시방법은 단어 제시가 가장 많고, 다음이 음절 제시, 자모음 제시의 순으로 나타났다. 또 모델제시방법은 학습단계가 높아짐에 따라 자모음→음절→단어로 변화되어가는 경향을 나타내었다. 쓰기학습제시 방법은 따라쓰기, 베껴쓰기가 대부분이며, (모델없이)쓰기가 약간 다타났다. 학습단계의 초기에는 따라쓰기와 베껴쓰기가 많이 제시되고, 학습단계가 높아짐에 따라 (모델없이)쓰기가 제시되었다.;The purpose of the study was to identify teaching method, the contents of children's worksheet and the current situation of Infants reading materials. What these are at present. Then I analied each of them teaching method and the contents of worksheet in selecting those thing into 8 classifications after prereseach through investigated preliminary against four houndreds and seventy-two (472) parents of Infants of full of 4 or 5 years of age. Finding from the analysis of the contents can be summarized as follows. 1. For about 80% of Infants of 4 or 5 age did do their home worksheet and they are classified very various kinds in 19 sort daily, weekly and monthly and so on. 2. Math. and language worksheets are almost involved into 76% pars of It's whole parts of question are declined to number unit concept and other side parents of language are inclined to writing, Reading Worksheet. (1) The contents of number unit concept are number letter reading and writing, counting, sign of number catching orders of them. The range of number letter are formal number 0, 1-67 and symbols as it were +, -, = etc. Presentative a methods of worksheet data are appeared in orders imageniatic presentation symbolic presentation. The more be worksheet wise up the more are changed into symbolic presentation form imagenatic presentation. (2) The contents of writing reading of worksheet are appeared to dictation, looking for the same shape of letter words. Presentation and writing without a model, setting up phonetic words of Hangeul presenting method of model writing and reading are appeared to the order of presentation of rewel of sound sylable vocabulary presenting method of learning are for the most part copying dectation writing without a model are sometimes showed up.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE