View : 870 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이귀윤-
dc.contributor.author구순옥-
dc.creator구순옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:03Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:03Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015799-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207481-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015799-
dc.description.abstract본 연구는 교사와 아동과의 상호작용에서 나타나는 교사행동에 대한 아동의 지각을 알아 보고자 한 것이다. 특히 아동의 특성 중 행동발달과 학업성적에 따라 교사의 행동이 다르게 나타나는가를 알아 보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제를 구체적으로 기술하면 다음과 같다. 1. 아동들은 교사의 행동이 아동의 행동발달에 따라 어떻게 다르다고 지각하는가? 2. 아동들은 교사의 행동이 아동의 학업성적에 따라 어떻게 다르다고 지각하는가? 3. 아동의 행동발달과 학업성적에 따라 교사의 행동이 다르게 지각된다면 교사의 차등적인 행동은 어떻게 나타나는가? 본 연구의 대상은 국민학교 4, 5, 6학년 310명의 아동이었다. 연구를 위하여 사용된 도구는 Weinstein과 Middlestadt가 제작한 교사 처치 목록표를 참고로 하여 연구자가 재구성한 질문지법을 사용하였다. 자료처리는 SAS(Statistical Analysis System) Computer Program에 의해 분석되었으며 각 변인간의 백분율을 내고 카이검증(Chi-Square)을 산출하여 각 변인간의 유의도를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 아동의 행동발달에 따른 교사의 행동에 대한 아동들의 지각은 교사의 부정적 피드백 행동(X^(2)=9.145 P≤.05 )과 교사의 관심, 기대의 정도에 따른 행동(X^(2)=17.269 P<.01)등에서 매우 의의있는 차이가 발견되었다. 즉 교사는 아동의 행동이 양호할수록 관심을 가지고 높은 기대감을 나타내는 행동을 하는 반면 행동이 불량할수록 부정적 피드백를 주는 행동이 나타난다고 한다. 한편 교사의 행동 중 교사의 지원적 행동(X^(2)=5.521 P>.05)과 학습활동과 관련된 행동(X^(2)=5.875 P>.05)에는 통계적 차이가 나타나지 않았다. 2. 아동의 학업성적에 따른 교사의 행동 중에서 교사의 지원적 행동, 부정적 피드백 그리고 교사의 기대감이 표현된 행동 등에서 유의한 차가 나타났다. 즉 성적 상위집단의 아동들에게 하위집단 아동들보다 많은 지원적인 도움을 주고 높은 기대감을 표현한다고 나타난 반면 성적 하위집단에게 더 많은 부정적 피드백의 행동을 한다고 아동들은 지각하고 있다. 3. 아동들은 자신들의 행동발달과 학업성적에 따라 교사의 행동이 다르다는 것을 지각하였다. 행동발달이 불량한 집단에 속하는 성적 하위자들은 다른 집단의 아동들 보다 빈번한 부정적 피드백의 교사행동을 받는 반면 행동발달이 양호한 집단에 속하는 성적 상위자들은 다른 집단의 아동들 보다 높은 기대감과 많은 기회가 주어진다고 보았다.;This study was to find out student's perception of teacher's treatment shown in teacher - student interactions. Specifically, the purpose of this study was to examine whether teachers behave differently according to the behavioral development of the student and their academic achievement. The research problems are specified as follows: 1. How do students perceive differently teacher's treatment according to student's behavioral development? 2. How do students perceive differently teacher's treatment according to academic achievement? 3. How behave teachers differently in accordance with the behavioral development of the students and their academic achievement? The subjects of this study consists of 310 4th-6th graders of two elementary schools in Seoul. Student's perception of teacher's treatment are measured by a questionaire of Teacher Treatment Inventory composed by R.S.Weinstein and S.E.Middlestadt. The four scale of the Teacher Treatment Inventory is formed by Supportive Help, Negative Feedback and Teacher Direction, Work and Rule Orientation, and High Expectations, Opportunity and Choice. Frequency, Percentage and Chi-square analysis were conducted for statistical analyses in this study. The major findings of this study were as follows: 1. Student's perception of teacher treatment according to student's behavioral development was significant deviation in negative feedback and teacher direction, and high expectaton, opportunity and choice. In other words, the higher in student's behavioral development scale is, the more teachers do high expectation, opportunity, and choice. On the other hand, the lower in student's behavioral development scale is, the more teachers do negative and teacher direction. 2. Teacher's treatment with higher achievers were more supportive help, higher expectation, opportunity and choice, but no more negative feedback and teacher direction than teacher's treatment with lower achievers. 3. Students perceived differential teacher treatment according to student's behavioral development and academic achievement Low academic achievers with lower scale in their behavioral development have frequent negative feedback and teacher direction more than the other group. High academic achievers with higher scale in their behavioral development have higher expectations and more opportunity and choice than the other group.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 필요성 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 교사기대와 기대효과 = 5 B. 아동에 대한 교사의 기대 및 행동 = 14 C. 교사 행동에 대한 아동의 지각 = 24 Ⅲ. 연구방법 = 31 A. 연구대상 = 31 B. 연구도구 = 31 C. 연구 절차 = 33 Ⅳ. 결과 및 해석 = 35 A. 아동의 행동발달에 따른 교사행동에 대한 아동의 지각 = 35 B. 아동의 학업성적에 따른 교사행동에 대한 아동의 지각 = 40 C. 아동의 행동·학업성적에 의한 교사의 차등적인 행동 = 48 Ⅴ. 요약 및 결론 = 58 A. 요약 = 58 B. 결론 = 61 참고문헌 = 64 부록 = 70 ABSTRACT = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3358126 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject교사 행동-
dc.subject아동-
dc.subject지각-
dc.subject교육학-
dc.subject.ddc300-
dc.title교사 행동에 대한 아동의 지각-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(AN) ANALYTICAL STUDY ON STUDENT'S PERCEPTION OF TEACHERS'S TREATMENT IN ELEMENTARY SCHOOL-
dc.creator.othernameGoo, Soon Ok-
dc.format.pagevi, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE