View : 136 Download: 0

아동의 경제적 개념에 관한 연구

Title
아동의 경제적 개념에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the children's economic concepts
Authors
한형원
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
아동경제경제개념
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
본 연구는 만4, 5, 6, 7세 아동들의 돈에 대한 개념과 빈·부에 대한 개념을 파악하는 것을 목적으로 한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 아동들의 돈에 대한 개념은 연령에 따라 어떠한가? 2. 아동들의 돈에 대한 개념은 아버지의 직업에 따라 어떠한가? 3. 아동들의 돈에 대한 개념은 성에 따라 어떠한가? 4. 아동들의 빈·부에 대한 개념은 연령에 따라 어떠한가? 5. 아동들의 빈·부에 대한 개념은 아버지의 직업에 따라 어떠한가? 6. 아동들의 빈·부에 대한 개념은 성에 따라 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 2개 유치원과 2개 국민학교에 다니는 만4, 5, 6, 7세 아동 128명을 대상으로 하였다. 아동들은 연령, 성, 아버지의 직업을 고려하여 표집하였다. 연구에 사용된 도구는 돈에 대한 개념이 경우, Schuessler와 Strauss Berti와 Bombi, 그리고 Danziger 등의 연구에서 사용되었던 면접문항을 수정·적용하였다. 빈·부에 대한 개념의 경우는 Leahy의 면접문항을 사용하였다. 자료는 x^(2) 검증을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 돈에 대한 개념에서 아동은 연령이 증가할수록 돈에 대하여 정확히 인식하고 있었다. 2. 돈에 대한 개념에서 아동은 아버지의 직업에 따라 돈의 단위에 대한 식별, 돈의 출처에 대한 개념, 돈의 지불 이유로 대한 개념에서 유의한 차이를 나타냈다. 즉 돈의 단위에 대한 식별은 제Ⅲ종직(판매종사자, 운수직, 사무기능공, 서비스직)의 자녀가 가장 잘 식별하였다. 돈의 출처에 대한 개념에서 사람들이 일을 해서 돈을 얻는다고 응답한 아동은 제Ⅳ종직(단순노동직)의 자녀가 가장 많았다. 돈의 지불 이유에 대한 개념에서 「도덕적 타율성」으로 응답한 아동은 제Ⅳ종직의 자녀가 가장 많았다. 3. 돈에 대한 개념에서 아동은 성에 따라 유의한 차이를 나타내지 않았다. 4. 빈·부에 대한 개념에서 아동은 연령이 증가할수록 부자와 가난한 사람에 대하여 「정의(definition)」(돈이 많은 사람/돈이 없는 사람)를 기준으로 설명하는 경우가 많았으며, 부유함과 가난의 원인, 부자와 가난한 사람의 유사점과 차이점, 사회계층적 이동성, 사회적 변화에 대한 개념에서 개인의 「노력」을 기준으로 설명하는 경우가 많았다. 5. 빈·부에 대한 개념에서 아동은 아버지의 직업에 따라 부자에 대한 개념, 사회계층적 이동성에 대한 개념, 사회적 변화에 대한 개념에서 유의한 차이를 나타냈다. 즉 부자에 대한 개념에서는 제Ⅰ종직(전문직, 기술직, 관리직)과 제Ⅱ종직 (사무종사자)의 자녀는 「정의(definition)」(돈이 없는 사람)로 설명하는 경우가 많았다. 사회계층적 이동성에 대한 개념에서는 제Ⅰ종직의 자녀가 개인의 「노력」을 기준으로 설명하는 경우가 많았다. 또한 사회적 변화에 대한 개념에서 제Ⅱ종직의 자녀는 개인의 「노력」을 기준으로 설명하는 경우가 많았다. 6. 빈·부에 대한 개념에서 아동은 성에 따라 부자에 대한 개념 사회계층적 이동성에 대한 개념에서 유의한 차이를 나타내었다. 즉 부자에 대한 개념은 여아가 남아보다 「외모」를 기준으로 반응하는 경우가 많았다. 사회계층적 이동성에 대한 개념은 남아가 여아보다 「돈의 사용」을 기준으로 반응하거나 모른다고 응답하는 경우가 많았다.;The purpose of this study is to find out the concepts of money, the poverty, and the wealth for children. The questions of this study are as follows: 1. What differences do ages makes in the children's concepts of money? 2. What differences do fathers' occupations make in the children's concepts of money? 3. What differences does the sex make in the children's concepts of money? 4. What differences do ages make in the children's concepts of the poverty and the wealth? 5. What differences do fathers' occupations make in the children's concepts of the poverty and the wealth? 6. What differences does the sex make in the children's concepts of the poverty and the wealth? Subjects of this study were 128 children of 4, 5, 6 and 7 years old in two kindergartens and two elementary schools in Seoul. The method of this study was the interview with 13 items adopted from the studies of Schuessler, Strauss, Danziger and Leahy. And data which were obtained through individual interviews were analyzed by frequency, percentage and Chi - square test. The results of the study are as follows: 1. In the concept of money by ages, there was an increase with the ages of children. 2. In the children's concepts of money by fathers' occupations ,the children whose fathers are engaged in the Third Category of Occupation (i.e., sales-work, driving, Low officework, servicework, etc. ) distinguished the unit of money better than any other children. 3. No significant differences were found in the children's concepts of money by the sex. 4. In the children's concepts of the poverty and the wealth by the age, there was an increase with ages in the explanation of the poor and the rich by the use of the definition (who has much money vs. who has little money). Also, more children with increasing age used the concept of effort in the difference and similarity of the poor and the rich, the social-class mobility, and the concept of social change. 5. In the children's concepts of the poor and the rich by fathers' occupations, the children whose fathers are engaged in the First Category of Occupation (i. e., professional job and managerial job) and in the Second Category of Occupation (i.e. , officework) explained the rich by the definition (who has much money). The children whose fathers are in the First Category of Occupation usually explained the social-class mobility and social changes by the concept of the effort. 6. In the children's concepts of the poverty and the wealth by the sex, girls were more likely to describe the concept of the rich by the appearance. Boys were more likely to respond to the social-class mobility with "the use of money" and "I don't know".
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE