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중학교에서의 학습지도안의 활용에 관한 조사연구

Title
중학교에서의 학습지도안의 활용에 관한 조사연구
Other Titles
(A) Study on the Utilization of a Teaching Plan in Middle Schools
Authors
김경희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
중학교학습지도안활용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김신자
Abstract
Education today is being challenged by the rapid expansion of knowledge and population. It seems to be evident that the systematic instructional method and the instructional materials are needed greatly in our middle schools. The purpose of this style is to survey the utilization of a teaching plan and the effectiveness of a teaching plan in middle schools. The subjects of this study were 220 teachers of 8 middle schools in Seoul, of whom 195 teachers answered to the questionnaire. The results of the survey follow as these: 1. Teaching plans are not utilized as planned, while they are supposed to be remade yearly. The period of them is usually a month and most of them are card type. Teachers make them variously centering around the basic elements such as learning object. The effect of teaching plan is ordinary but differs from subjects; it is greater in human, social and natural sciences than in the art course and physical education. 2. Learning objects are described as behavior verbs which express terminal behavior objects and learning contents are selected according to learning sequences. Teachers are taking consideration of all kinds of environmental conditions. The selection of instructional methods stresses on incentives which lead to learning and grounds on relation, creativity and flexibility. Most of instructional methods are lecture method. The teachers have tendency to operate pre-test and post-test if possible and attach great importance to feedback. 3. Each stage of scheduled a teaching plan is not fully executed as scheduled and the utilization of learning materials is not applied as planned. 4. Some of Learning accomplishments of learners are evaluated as scheduled but most of them are evaluated randomly. The results of evaluation are used as means of improving of next instruction and self-examination. And learning objects are sometimes corrected according to them.;오늘날과 같이 급속한 속도로 증가하고 있는 교육인구로 인한 학교 교육은 예전과는 다른 계획성 있고 조직적인 근대적 개념의 교수-학습과정이 요망되게 되었다 이러한 교육의 문제를 해결하기 위한 방안의 하나는 체계적 접근에 의한 보다 효율적인 학습지도안의 활용을 통해 교수-학습과정의 효율화를 도모하고 학습자들의 학습성취를 신장시킬 수 있도록 하는 것이다. 따라서 교사는 언제나 교수를 효과적이고 능률적으로 이끌어 나갈 수 있도록 체제적 접근 개념에 유념하여 실제 교수과정에 이를 토대로한 학습지도안의 활용을 증진시켜야 하겠다. 따라서 본 연구의 목적은 현재 중학교에서 사용하고 있는 학습지도안의 활용현황 및 그 효과에 관하여 교사들의 의견을 조사·분석함으로써 중학교에서의 보다 나은 학습지도의 방안을 연구·모색하는데 있다. 본 조사연구의 대상은 서울시내 8개 중학교 교사 220명을 선정하여 설문지가 배부되었고 이중 195부가 회수되었다. 설문조사의 결과는 다음과 같다. 1 . 학습지도안은 매년 새로이 작성하여 실시토록 되어있지만 실제로는 계획대로 시행되고 있지 못한 실정으로 나타났다. 작성주기는 주로 월별에 따른 것이 많았으며 지도안의 종류는 대부분 카드형의 것을 많이 쓰고 있었다. 또한 그 작성형식은 학습목표를 비롯해 기본적인 요소를 중심으로, 교사나름대로 많이 쓰고 있는 것으로 나타났다. 또한 지도안의 효과는 보통수준으로 나타났는데 이는 각 과목(계열)별 간에 따라 다르게 나타났다. 즉 인문·사회계과목과 자연계과목은 효과가 큰데 반해, 예 ·체능계과목은 다른 과목에 비해 그렇지 못한 것으로 나타났다. 2 . 학습목표는 기대되는 최종행동목표를 명세화된 행위동사로 기술하고 있었고, 학습내용은 학습계열에 따라 설정하고 있었으며 또한 계획 단계에서부터 교수에 필요한 여러 제반조건들을 고려하고 있는 것으로 나타났다. 특히 매체활용고려여부에 대해서는 높은 수준을 보여 주었다. 교수방법선택은 학습자들의 학습을 유도할 수 있는 동기유발을 대단히 중시하고 있었으며 이는 연관성, 창의성, 융통성을 바탕으로 하고 있었다. 그러나 아직까지도 교수방법은 강의법이 대부분을 차지하고 있으며 되도록 사전, 사후검사 모두를 실시하고자 하는 경향을 보였으며 피드백도 역시 중시하는 경향으로 나타났다. 3 . 계획된 학습지도안의 각 단계의 실행에 있어서는 그리 정확하게 계획된대로 진행되지못하고 있었으며 교재의 활용도 또한 미리 계획된 대로 적용되지 못하는 것으로 나타났다. 4 . 평가에 있어서 학습자의 학습성취 여부에 대한 평가는 미리 계획된 대로의 평가가 이루어지기도 하지만 때에 따라서는 임의대로 평가하는 경우도 높은 것으로 나타났다. 또한 교수의 전과정에 대한 평가의 결과는 학습목표를 수정하게도 하고, 교사자신의 자기반성을 위한 도구로 사용되고 있으며 다음 수업의 개선을 위해서도 사용되고 있는 것으로 나타났다.
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일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
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