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청각장애아동과 정상아동의 음운변동 사용에 관한 연구

Title
청각장애아동과 정상아동의 음운변동 사용에 관한 연구
Other Titles
A STUDY ON PHONOLOGICAL PROCESSES OF HEARING IMPAIRED CHILDREN IN CONTRAST TO NORMAL CHILDREN
Authors
한혜경
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
청각장애아동정상아동음운변동특수교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승환
Abstract
This paper aims to investigate the differences in the use of six phonological processes between normal and hearing-impaired children. The six phonological processes investigated are (1) deletion of final consonants, (2) deletion of initial consonants, (3) fronting, (4) palatalization, (5) stopping, and (6) tensification. Subjects were selected 100 from hearing impaired, normal 3-, 4-, 5-, 6-age group. Hearing-impaired children, slight (20-40 dB), 6-year-old age group. To examine the use of phonological processes, testing material used 46 colored picture of word. A test format to investigate the use of phonological processes was constructed and it was administered individually to each subject in quiet room. Testing took approximately 15-20 minutes. Each subject's responses were recorded on word sheet and were recorded at a tape recorder. Two examiners were involved for the transcription of the data and their analysis. For the stastical analysis of the results, ANOVA was used and for the testing of differences, SNK was used. The results obtained could be summarized in two items as follows : 1. There were interactions among phonological processes, groups, and syllable positions. 2. There were found significant differences between six phonological processes and between five groups.;아동의 언어는 성인언어의 축소형이 아니며, 아동언어의 규칙체계를 거쳐 성인언어 모델에까지 도달한다. 이 과정을 "음운변동"이란 용어로 설명한다. 본 연구는 청각장애아동과 정상아동의 말소리 습득과정에서 그들이 자주 사용하는 6가지 음운변동-첫소리 탈락, 끝소리 탈락, 전설음화, 구개음화, 파열음화, 긴장음화-사용에 대해 알아봄으로써 음운변동에 관한 발달자료와 언어교정계획을 위한 기초자료를 얻고자 한다. 본 연구의 대상은 3, 4, 5 그리고 6세 아동으로써 각 집단에 20명씩 80명의 정상아동과 6세의 청각장애아동 20명이다. 청각장애아동은 통합교육을 목표로 하는 최경도난청으로 정상아동 6세 집단과 발달면에서 비슷한 아동이다. 검사도구는 하나의 음운변동에 대해 10개씩(1음절에 사용된 낱말 5개, 2음절에 사용된 낱말 5개) 모두 60개의 낱말항목으로 하였으며, 중복사용한 낱말수는 14개이다. 검사방법은 아동이 낱말카드를 보고 그 낱말을 자발적으로 말하게 하였다. 그림에 대한 아동의 반응을 2명의 검사자가 동시에 낱말표에 기록하고 녹음기로 전사했다. 결과검증을 위한 통계적 방법으로서는 ANOVA를 사용하였고, 집단간 차이를 위한 검증방법으로는 SNK(Student-Newman-Keuls)를 사용하였다. 검증을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 말소리습득 과정에서 음운변동, 집단 및 음절위치는 상호관계가 있었다. 2. 여섯 개의 음운변동과 3, 4, 5, 6세의 정상아동 및 6세의 청각장애아동 집단사이에는 유의한 차이가 있었다. 3. 각 음운변동 사용에서 3, 4, 5, 6세 정상아동 및 6세 청각장애아동 집단과 음절위치사이에는 유의한 차이가 있었다. 4. SNK방법에 의하면 각 음운변동에서 집단간에 유의한 차이가 있었다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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