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정신지체아와 정상아의 자아인식의 발달에 관한 비교연구

Title
정신지체아와 정상아의 자아인식의 발달에 관한 비교연구
Other Titles
(A) Comparative Study on the Development of Visual Self- recognition between Normal Children and the Mentally Retarded
Authors
박현옥
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
정신지체아정상아자아인식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
추국희
Abstract
자아에 대한 의식의 가장 기본단위라 할 수 있는 자아인식은 생후 2세를 전후한 유아기의 주요한 발달적 과제로 유아발달의 전 영역에 많은 영향을 미치며, 특별히 인지능력의 발달과 밀접한 관련이 있음을 알 수 있다. 본 연구의 목적은 첫째, 발달연령이 13∼24개월인 정신지체아의 자아인식능력의 발달양상을 살펴보고, 발달연령이 같은 수준에 있는 정상아의 자아인식능력의 발달과 발달적 비교를 실시하며, 둘째, 자아 인식능력과 인지능력 간의 관계를 검증하고자 하는 것이다. 피험자는 발달연령이 13∼24개월인 정신지체아 30명, 정상아 30명으로 모두 60명의 유아들이었다. 각 집단내에서 연령의 증가에 따른 발달적 차이 검증을 위하여 13∼16개월, 17∼20개월, 21∼24개월의 세 개의 하위집단으로 각각 분류하였다. 자아인식적 능력의 측정을 거울에 비춰진 자신의 모습에 대한 유아의 반응을 살피는 것으로, 거울에 비춰진 물체에 되돌아보기, 자기지향 행동이름의 이해 등의 세가지 행동유형이 측정치로 사용되었다. 한편 인지능력의 측정은 Uzgiris-Hunt Scale을 이용하였다. 결과의 분석 및 처리는 ANOVA와 t검증, x^(2), Pearson의 적률상관도 등으로 실시하였으며 검증결과는 다음과 같다. 1. 정신지체아의 자아인식적 능력은 연령의 증가에 따라 유의하게 증가하였으며, 정상아의 자아인식적 능력 역시 연령의 증가에 따라 유의한 차이를 나타내었다. 즉 두 집단 모두 발달연령의 증가에 따라 자아인식적 능력의 증가가 있었음을 알 수 있다. 2. 자아인식적 행동은 일련의 발달과정을 통하여 점진적으로 발달하였다. 즉 세 가지- 자아인식적 행동유형에 있어 거울에 비춰진 물체 되돌아보기, 자기지향행동, 이름의 이해와 같은 순서로 발달하였다. 3. 자아인식적 행동은 인지능력의 발달과 유의한 상관이 이었다. 즉, 정신지체아와 정상아 집단 모두에서 자아인식적 능력의 증가에 따라 Uzgiris-Hunt Scale의 7개 하위영역에 대한 수행능력은 유의하게 증가하였는데 이로써 자아인식적 능력은 인지발달의 모든 영역의 발달과 관련이 있음을 지적하고 있다. 이상의 결과들을 종합해보면, 자아인식능력은 생후 12∼24개월 즈음에 발달하며 정신지체아의 자아인식능력 역시 정상아와 같은 발달연령인 경우 비슷한 수준으로 발달하고 있음을 알 수 있다. 또한 자아인식 능력은 점진적인 발달과정을 통하여 발달하고 있으며, 인지능력의 발달과 높은 상관이 있는 것으로 나타났다.;The purpose of the present research was to investigate the development of the self-recognition in both normal children and retarded children, between 13-24 months of age, and to compare the developmental sequence of self-recognitive behaviors. And the self-recognition was compared with the development of sensorimotor intelligence. Sixty subjects were studied, and thirty for each group. Ten children were in each of three age groups (13-16 months, 17-20m, 21-24m). The self-recognition criteria consisted of three tasks that the children should perform in front of the mirror. The development of sensorimotor intelligence was assessed with the Uzgiris-Hunt scale. For statistical analysis of the data, ANOVA, t-test, x^(2) and Pearson's correlation were used. The results as follows : 1. There were significant differences between the three age levels of normal group in the scores of self-recognitive performance. The developmental sequence of self-recognitive bahavior was found to be (1) Turning to the object, (2) Self-directed behavior and (3) Naiming. 2. There were significant differences between the three age levels of retarded group in the scores of self-recognitive performance. The developmental sequence of self-recognitive behavior was found to be (1) Turning to the object, (2) Self-directed behavior and (3) Naiming. 3. There was no significant difference between normal and mentally retarded group in the development and the developmental sequences of self-recognition. 4. There was a significant positive correlation between sensorimotor intelligence and self-recognition both normal and retarded group. In conclusion, there was a strong correlation between cognitive development and self-recognition. And self-recognition develops gradually through a sequential stages of 13-24 months of age in both normal and retarded children.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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