View : 62 Download: 0

유치원에서의 읽기교육에 관한 연구

Title
유치원에서의 읽기교육에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE READING EDUCATION IN KINDERGARTEN
Authors
정소영
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원읽기교육연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 유치원 현장에서 이루어 지고 있는 읽기교육을 분석하는데 그 목적이 있다. 특히 읽기교육을 교사의 읽기지도 활동, 읽기지도 관련활동, 문자관계환경에 중점을 두었다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 구체적인 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 유치원에서의 읽기지도 활동은 어떠한 유형으로 나타나는가? 둘째, 유치원에서의 읽기지도 관련활동은 어떠한 유형으로 나타나는가? 셋째, 유치원에서의 읽기지도 활동과 읽기지도 관련활동이 하루일과에 차지하는 비율은 어떻게 나타나는가? 넷째, 연령집단에 따라 나타나는 읽기지도 활동은 차이가 있는가? 다섯째, 연령집단에 따라 나타나는 읽기지도 관련활동은 차이가 있는가? 여섯째, 유치원의 문자관계환경은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 8개 유치원의 25학급의 교사들과 교실환경을 대상으로 하였다. 관찰기록표를 이용하여 교사의 읽기교육을 관찰하였으며, 유치원에서의 읽기교육이 하루일과에 차지하는 비율을 알아보기 위해 백분율을 산출하였다. 연구에 사용된 도구는, 읽기지도 활동과 읽기지도 관련활동의 경우에는 Durkin의 연구에서 제시되었던 문항들을 참고하였고, 문자관계환경의 경우에는 Schickedanz가 제시한 언어환경의 문항을 참고하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유치원에서의 읽기지도 활동은 아동이 요구하는 글자를 써주고 읽어주기, 동화책 읽어주기, 일시적으로 제시되는 글자 읽어주기, 교실내에 게시된 글자 읽어주기, 청각변별력에 대한 지도, 시각변별력에 대한 지도, 수 읽어주기, 말과 글자와의 관계 설명, 자·모음 소리 가르치기, 동음이의어 설명, 소리와 철자와의 관계 설명, 발음 교정, 글자 사이의 공간에 대한 설명의 순으로 총 13가지 유형이 나타났다. 2. 유치원에서의 읽기지도 관련활동은 구연동화 들려주기, 단어의 의미 설명, 동극 지도, 쓰기 지도, 그림만 제시하고 이야기 짓도록 지도, 발표력 지도, 글자 형성에 대한 지도, 듣기 연습, 철자에 대한 지도, 동시 들려주기의 순으로 총 10가지 유형이 나타났다. 3. 유치원에서의 읽기지도 활동은 하루일과 중 5.90%를 차지하였으며, 읽기지도 관련활동은 5.06%를 차지하였다. 4. 읽기지도 활동은 연령이 높은 학급에서 더 다양하게 나타났다. 5. 읽기지도 관련활동은 연령이 높은 학급에서 더 다양하게 나타났다. 6. 교실내에 글자로 쓰여진 문자관계환경은 총 50가지의 유형으로 나타났다. 대부분의 교실에서는 영역·코너 표시, 사물의 이름 표시, 월·일·요일 표시, 반이름 표시, 달력, 간식 소개표 등의 문자관계환경을 설치하고 있었다. 그밖에 한글에 관계되는 특정한 언어 기술 자료로는 그림·단어 카드, 단어 카드 등의 설치가 높게 나타났다. 교실내에 쓰기 영역을 설치해둔 곳은 16.66% 나타났으며, 평균 동화책 수는 26권이었다.;The purpose of this study is to analyze the reading education in kindergarten, focused on teacher' s reading activities, reading-related activities and printed environmental arrangement. The concrete questions of this study are as follows; 1. How does the reading activities take place in kindergarten? 2. How does the reading-related activities take place in kindergarten ? 3. What are the percentages of both the reading activities and the reading-related activities of daily schedule? 4. In reading activities, what are the differences among age groups? 5. In reading-related activities, what are the differences among age groups? 6. How is the printed environment in kindergarten? Subjects of this study were 25 experienced teachers and 24 classroom environments of 8 kindergartens in Seoul. Behavior checklist was used to record teacher's reading education. The data which were obtained through observation were analyzed by percentage. In this study, the items of Durkin's experiment were modified and applied for reading activities and reading-related activities. Also Schickedanz's theory were modified and applied for printed environmental arrangement. The results of the study were as follows; 1. Teacher's reading activities were composed of 13 different behaviors. The following list is in the order of the frequency and time consumed by each activities : reading and writing the words requested by children, reading story books, reading new words, repeating words that are fixed in the classroom, attending to auditory discrimination, attending to visual discrimination, reading numbers, explaining relationship between spoken and written words, naming consonants and vowel sounds, explaining a homonym, explaining relationship between sounds and spellings, correcting pronunciation, explaining space between words. 2. Teacher's reading-related activities were composed of 10 different behaviors. The following list is in the order of the frequency and time consumed by each activities : story telling by teachers, attending to word meanings, practicing putting on plays by children, practicing writing, letting children imagine and tell stories on pictures presented by teachers, training children to speak in public, attending to how to form letters, attending to listening comprehension, attending to spelling, appreciating poetry. 3. Reading activities took 5.90% of the entire daily schedule whereas reading-related activities took 5.06%. 4. Reading activities for higher age group classes were more diversed. 5. Reading-related activities for higher age group classes were more diversed. 6. There were 50 different print ed environmental arrangements within classrooms. The following list is in the order of environmental arrangements available in each classrooms. Most classrooms had signs written for different areas, objects, dates and names for each class. Calendar and lists of snack were also visually available to help the printed environmental arrangement. Special language skill material such as picture card with words, vocabulary flash cards, are most commonly used for educating written Korean. Writing sections were specially installed in 16.66% of the entire classrooms that were studied, and there 26 story books in each class on the average.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE