View : 798 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이귀윤-
dc.contributor.author허미혜-
dc.creator허미혜-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:02Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015277-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207397-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015277-
dc.description.abstractThe Studyware in the CAI model was designed mainly for giving the students personalized instructions in varions types of learning and also for teaching repeated instruction. The purpose of this study is to systematize the instructional theory on which development of the CAI studyware model was based, to inquire the elements for the structure of the CAI studyware model. The CAI studyware model was applied for correction of the common errors made by KOREAN High School students In the use of English as a Second Language (ESL). Procedure : 1. Systematization of the instructional theory on which the development of the CAI model was based. 2. Structure of the CAI studyware applied to the instructional theory. 3. Further development of the studyware for error correction in ESL. Methodology : Information on the most common English errors was gathered from students an$ teachers using questionnaire forms. For the necessary development of the CAI model extensive use was made of the Reference works dealing with instructional theory. Summary : 1. Choosing Gagne's learning hierachical instructional theory, and applied instructional theory which . is based on the development of the CAI model. 2. Learning type of the intellectual skill is to give the Rule learning of English Grammar. The learning condition for regulare rule learning are the component concept and the recall of subordinate rule, ruling verbal demonstration, either examples of rule application or providing the exercises. Therefore, Gagne's 9 events of instruction arranges systematic arrangement of the external conditions of the learner's learning process, I think it is most appropriate to apply the CAI model for effective rule learning. 3. The structure of the CAI studyware is designed according to Gagne's Instructional theory, as follows : 1) Introduction of the learning task. 2) Acknowledgement of its objectives. 3) Recall Stimulus of prerequisites. 4) Presentation of learning material. 5) Provision of learning guidance. 6) Eliciting for practice. 7) Provision for feedback. 8) Summary of learning contents. 9) Evaluating of the practice. 4. The form of CAI studyware is Tutorial, which contains Gagne's 9 events of instruction. Especially, the steps of Recall stimulus of prerequisites learning and Eliciting for Practice give adequate cues and hints using branching function according to student's response. And it is also possible to repeat wanted process. Finally the practice evaluation step is consists of a test, presenting question of ascending difficulty which enables students and teacher to visualize their result. The CAI studyware is implemented with the Flowchart of learning steps, illustrating Benchmarkings, which correspond to the progress. In addition, I tried to show the Test Steps and Report forms in the paper.;본 연구는 CAI Studyware Model 개발에 기초가 되는 수업이론의 탐색과 아을러 CAI Studyware Model 개발에 필요한 구성요인이 무엇인지를 알아보려는데 목적이 있다. 연구의 대상은 ESL(English as a Second Language)의 상황인 우리나라 고등학교 영어학습에서 공통적으로 발생하는 오류(Common Error)들인데, 이러한 오류를 교정하기 위해 개별적이고도 반복적인 교수방법을 적용할 수 있는 CAI Studyware의 Model을 탐색해 보려는 것이다. 이에 따른 연구과제는 다음과 같다. 1. CAI Studyware 모델 개발에 기초가 되는 수업이론의 체계화 2. 수업이론에 의해 적용된 CAI Studyware의 구조. 3. 영어 오류 교정학습을 위한 CAI Studyware의 구현. 4. 고등학교 영어에서 학습자들이 범하는 오류의 파악. 연구방법은 고등학교에서 학습자들이 가장 잘 범하는 오류의 수집을 위해 질문지를 사용하여 영어교사가 지적하는 학생들의 오류와 학생들 자신이 지적하는 오류를 수집·분석하였고, 수업이론과 모델 개발에 필요한 구성요인에 대한 탐색은 수업이론 관계문헌과 전문잡지를 참고하였다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 1. Gagne′의 학습위계적 수업이론을 채택, CAI Model 개발에 기초가 되는 수업이론으로 적용하였다. 2. Gagne′의 수업이론을 채택·적용한 이유는 영어 문법학습의 학습유형이 지적기능 영역중, 규칙을 학습하는 것이기 때문이다. 영어의 문법오류를 교정하려면 문법규칙을 이루로 있는 요소개념 (Component Concept) 또는 하위원리 (Subordinate Rule)에서 부터 체계적으로 반복·학습해야 한다. 그런데, Gagne′의 수업이론중, 9단계 수업사상 (Nine Events of Instruction)은 위와같은 규칙학습을 위한 효과적인 학습조건들을 제시해 주고 있다. 그러므로, 그의 9단계 수업사상을 영어 오류 교정을 위한 CAI Model 개발에 기초이론으로 삼는 것은 그 나름대로의 타당성을 지닌다. 3. CAI Studyware의 구조는 Gagne′의 이론에 따라 설계하였는데 , 그것은 1) 학습과제의 소개 2) 목표인지 3) 선수과제 학습의 재생자극 4) 학습자료의 제시 5) 학습안내의 제공 6) 실행의 유도 7) Feedback의 제공 8) 학습내용의 요약·정리 9) 실행의 평가 등의 순서를 밟아 진행된다. 4. CAI Studyware의 형태는 개인교수 (Tutorial) 형으로써, Gagne′의 9단계 수업사상을 모두 반영하며, 특히 선수과제의 재생 자극 단계와 실행의 유도 단계를 CAI의 장점인 분지기능을 이용하여 학생의 반응에 따라 적절한 큐와 힌트를 제시하도록 하였으며, 이것을 학습자가 원하는 대로 반복할 수 있도록 하였다. 또한 실행의 평가 단계는 시험(Test)의 형식을 띄고, 문제를 난이도 별로 제시하여, 그 결과를 학생과 교사가 볼 수 있도록 하였다. CAI Studyware의 구현은 수업단계의 진행도 (Flow chart)와 함께 이러한 진행에 상응한다고 볼 수 있는 기준 후레임들 (Benchmarkings)을 실례로 들어 분지 (Branching)하였으며, 더불어 시험단계와 교사에게 제시될 수 있는 보고서의 형태를 예시하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구문제 및 방법 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 수업이론의 특성 = 5 B. Gagne´의 수업이론 = 17 Ⅲ. CAI를 통한 영어 오류 교정학습 = 38 A. 영어 오류 교정학습의 의미와 방법 = 38 B. CAI Studyware 에서의 수업이론의 적용 = 43 C. CAI MODEL = 50 D. 영어 오류 교정학습 CAI Model = 61 Ⅳ. 요약 및 결론 = 71 참고문헌 = 75 부록 = 80 ABSTRACT = 114-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3598816 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectCAI-
dc.subjectStudyware Model-
dc.subject영어오류-
dc.subject교정학습-
dc.subject.ddc300-
dc.titleCAI Studyware Model개발을 위한 기초이론 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle영어 오류 교정학습을 중심으로-
dc.title.translatedA STUDY ON THE BASIC INSTRUCTIONAL THEORY FOR THE DEVELOPMENT OF THE CAI STUDYWARE MODEL : WITH SPECIAL EMPHASIS ON ERROR CORRECTION IN ESL-
dc.creator.othernameHur, Mee Hye-
dc.format.pageviii, 116 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1987. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE