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교수-학습과정에서 feedback이 학습성취에 미치는 영향

Title
교수-학습과정에서 feedback이 학습성취에 미치는 영향
Other Titles
(A) STUDY ON THE EFFECT OF PROVIDING FEEDBECK IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS
Authors
이영미
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
교수학습과정feedback학습성취
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김신자
Abstract
Ⅰ. 서론 학력의 저조현상을 해결하고 학습의 극대화를 위해 교육공학에서 다양한 방법으로 교수-학습의 개선을 시도하고 있으며, 이런 방법중 하나가 형성평가후 feedback제공이다. 연구결과 교수-학습과정에서 feedback의 제공은 학습성취에 효과적인 것으로 보여지나 feedback 관련변인의 다양성으로 인하여 보다 구체적 연구가 필요한 실정이다. 본 연구의 목적은 교수-학습과정에서 형성평가를 실시한 뒤 feedback 제공이 학습자의 학습성취에 미치는 영향을 실험검증 하는데 있다. Ⅱ. 연구문제 본 연구에서 밝히려는 문제는 다음과 같다. 교수-학습과정에서 형성평가 실시후에, 1. feedback 제공여부에 따라 학습성취도의 차이가 나타날 것인가. 2. feedback 제공여부, 지능수준과의 상호작용에 의한 차이가 나타날 것인가. 3. feedback 제공시기에 따른 학습성취도의 차이가 나타날 것인가. 4. feedback 제공시기, 지능수준과의 상호작용에 의한 학습성취도는 어떤 영향을 받을 것인가. Ⅲ. 실험방법 및 절차 본 연구는 중학교 영어과를 실험대상과목으로 하였고 실험대상은 서울시에 B중학교 1학년 3학급의 총 175명이다. 본 실험을 위해 학력과 지능의 동질성이 인정되는 세 집단을 선정하여 한 집단은 통제집단으로, 두 집단은 실험집단으로 각각 배정하였다. 본 연구의 실험자료인 형성평가를 이들 세 집단에게 실시한 뒤 이 중 두 실험집단에게는 형성평가후 feedback를 제공하였으나 통제집단에게는 feedback제공이 없었다. 또한 feedback을 제공한 두 실험집단 중 한 집단에게는 제공시기가 즉각적이었으나 다른 한 집단은 1∼2일의 지연기간이 있었다. 본 실험의 기간은 1986년 9월 8일부터 24일까지이며 실험기간 중 각 집단별로 7회씩의 형성평가 실시가 있었다. Ⅳ. 결론 본 실험에서 밝혀진 연구문제의 결과는 다음과 같다. 1. feedback을 제공한 집단은 feedback을 제공하지 않은 집단보다 학습성취가 우수한 차를 나타내었다. 2. feedback 제공여부, 지능수준간 상호작용의 효과가 없는 것으로 밝혀졌다. 3. feedback 제공시기(즉각적, 1∼2일의 지연)에 따라서는 학습성취에 영향을 주지않는 것으로 나타났다. 4. feedback 제공시기, 지능수준별 상호작용의 효과는 없었다.;Providing feedback after adapting the formative evaluation is one of the methods to attempt to improve teaching-learning process that leads to the achievement of learning. There are research evidencs that show the effect of providing feedback in teaching-learning process on student achievement. However, due to the variousness of feedback variables, it is needed to analyze the field more specifically. The purpose of this study is to test and verify the effect of providing feedback on student achivement after adapting the formative evaluation. The questions of this study are as follows : After adapting the formative evaluation in teaching-learning process, 1. What are the difference in student achivement depending on whether to provide feedback or not. 2. What effect of interaction will there be between providing or not and intelligence level on student achievement? 3. What effect does the term of providing feedback(immedi atly feedback and 1-2 days delayed feedback) have on student achievement? 4. What effect of interaction will there be between the term of providing feedback and intelligence level on student achievement. The task was middle school English text book. The subject of this study were 175 first grade students from 3 groups selected B middle school in Seoul. Formative evaluation were adapted to all 3 groups and among these groups, 2 groups were given the feedback and 1 group left was not given. 2 groups given feedback were of immediate and 1-2 days delayed feedback. The results of this study were as follows : 1. The group given feedback showed great difference on student achievement than the group that did not. 2. There was no interaction effect between providing or not and intelligence level on student achievement. 3 . The term of provide feedback(immediat1y feedback and 1-2 days delayed feedback had no effect on student achieve ment. 4 . There was no inteaction effects between the term of providing feedback and Intelligence level on student achievement.
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일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
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