View : 1091 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이은화-
dc.contributor.author백혜리-
dc.creator백혜리-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:20Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:20Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016379-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207175-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016379-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to find out the professionalism of the early childhood teachers. For this the needed research questions are as follows: (1) What is the recognition of the early childhood teachers about the professionalism? (2) What is the recognition of the early childhood teachers about the professionalization? (3) Is the any difference between the recognition of the early childhood teachers about the professionalism and the professionalization? Three hundreds six early childhood teachers, who works in public kindergarten private kindergarten, and Saemaenl Nerseryschool in Seoul, are selected as the subject of this study, and the study is performed by the qaestionaries. The questionaries used in this study is based on the questionaries developed by P. Lindsay and C.H. Lindsay in North Carolina, U.S.A., 1984. To compare the characteristics bvetween the groups, F-test(ANOVA), T-test, Chisquare applied to analyze the data. The result of the study is sumerized as follows: (1) The recognition ofthe early childhood teachers about the professionalism is very high. All of the early childhood teachers have the positive perceptions on the importance or professionalism of early childhood education. And there in no nagative aspect on these points. This attitude is stronger in the teachers from regular university or public school teachers than the others. (2) Most of the early childhood teachers have the positive perception on the professionalization, especially, this tendancy is strong in the teachers from the institute for profession or public schoolteachers than the others. (3) There are some differences between the perceptions about the professionalism and the perceptions about the professionalization for the early childhood teachers, i.e., the perception about the professionalism is stronger than the professionalization.;본 연구는 유아교육 교사들이 지닌 전문성(professionalism)의 정도를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 유아교육 교사들이 지닌 전문성에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유아교육 교사들의 전문화의 정도에 대한 인식은 어떠한가? 3. 유아교육 교사들이 지닌 전문성에 대한 인식과 전문화에 대한 인식의 정도에는 어떠한 차이가 있는가? 연구의 대상으로는 서울 시내에 위치한 공립 유치원, 사립 유치원 그리고 새마을 유아원에 근무하는 유아교육교사 306명을 선정하였으며 연구도구 및 방법으로는 질문지를 통한 조사방법으로 실행하였다. 사용된 질문지는 P. Lindsay 와 C.H Lindsay 에 의해 사용된 질문지를 수정, 사용하였다. 자료의 분석은 그룹간의 비교를 위하여 집단의 특성에 따라 F-Test, T-Test, Chisquare검증을 실행하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유아교육 교사들의 전문성에 대한 인식은 매우 높았다. 즉, 모든 유아교육 교사들이 유아교육의 중요성이나 직업으로서의 가치, 전문적 자질에 대하여 매우 긍정적인 인식을 하고 있었다. 이러한 경향은 공립 유치원 교사의 경우와 4년제 대학 출신의 교사들 경우에 좀더 강하게 나타났다. 2. 유아교육 교사들은 전문화의 정도에 대하여서는 대부분 긍정적인 인식을 하였다. 특히 공립 유치원 교사들과 2년제 대학 출신의 교사들의 인식이 높았다. 3. 유아교육 교사들의 전문성에 대한 인식 정도와 전문화에 대한 인식에는 차이가 있었다. 즉, 전문성에 대한 인식보다 전문화 정도에 대한 인식이 낮았다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 유아교육의 질과 교사 = 4 B. 유아교육에서의 교사의 전문성과 전문화 = 6 C. 선행연구 = 13 Ⅲ. 연구방법 = 17 A. 연구대상 = 17 B. 도구 및 방법 = 18 C. 연구절차 = 20 D. 자료분석 = 20 Ⅳ. 결과 및 해석 = 23 Ⅴ. 요약 및 논의 = 41 Ⅵ. 결론 및 제언 = 45 참고문헌 = 47 부록 = 49 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3056442 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유아교육-
dc.subject교사-
dc.subject전문성-
dc.subject.ddc300-
dc.title유아교육 교사의 전문성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) STUDY ON THE PROFESSIONALISM OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION BY TEACHERS-
dc.creator.othernameBaeek, Hae Rhee-
dc.format.pagevii, 91 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE