View : 577 Download: 0

비디오 시스템의 활용 실태 및 시청환경에 관한 조사연구

Title
비디오 시스템의 활용 실태 및 시청환경에 관한 조사연구
Other Titles
A STUDY ON THE UTILIZATION AND THE VIEWING ENVIRONMENT OF VIDEO SYSTEM IN ELEMENTARY SCHOOLS OF SEOUL
Authors
김윤희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
비디오시스템시청환경국민학교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주영주
Abstract
In a demand of the scientific educational method which can contrive the improvement of educational method with advancing science, modern education are used various kinds of media in the teaching and learning process. Video system is consisted in monitor, camera, and videotape recorder. Therefore it has the synthetic property of instructional media and has been recognized the educational value and the effectiveness. And now with the development of video system and the lowering of its price, most of the schools have equipped and utilized. But, to maximize the effect of learning through video system, many researchers report that' student must watch the television under the best viewing conditions. The purpose of this study was to survey the current utilizations status of video system of the elementary school in Seoul and to make proposals for more effective utilization. For this survey, 256 elementary schools were selected randomly and questionnaires were distributed. Among them, 177 responses were collected, and the result of the survey Gas as follow : 1. Comparing the private with the public school in the diffusion of video system, the private school has equipped more than the public school. 2. Video System was generally utilized for the regular classroom teaching. And most of the schools have produced video program for the school activities and the ceremony. 3. The professional personnel who manages video system was not sufficient. 4. Video System was mounted without adequate facility standards. 5. More than 50 students were viewed with one color monitor/TV receiver in the typical classroom. And the height of the monitor/TV receiver and the seating arrangement were inadequate. On the basis of these results, this thesis makes some suggestions as follows : 1. Considering the viewing conditions, two monitors /TV receivers should be equipped in a classroom. 2 . It should be strengthened the role of copying and distributing videotape in district educational materials centers as well as Korean Educational Development Institute. Each district educational materials centers must produce the union catalog of videotape for wider utilization. 3. It should be recognized that the physical viewing conditions are crucial for the efficiency of the video system. For this, it is necessary for each personnel who manages video system t o participate in-service programs. 4. Classroom teachers must give special attention t o the students who were seated over the maximum viewing area. 5. The best methods to utilize video system are to employ the professional personnel who prepares with the sufficient background knowledge of video system. And the political assitance should be provide to diffuse video system.;현대 교육에는 과학 기술의 급격한 발달과 더불어 교육의 효율화를 도모할 수 있는 과학적 교육 방법에 대한 요구로 다양한 매체가 사용되고 있다. 특히 이들 매체 중 모니터, 카메라, 녹화기를 포함하는 비디오 시스템은 각종 교수 매체를 포괄, 종합하는 특성때문에 그 교육적 가치를 인정받게 되었으며 교제, 교구의 개발과 함께 가격도 저렴해져서 이제 대부분의 학교에서 비디오 시스템을 갖추어 활용하고 있는 실정이다. 이러한 비디오 시스템을 통한 학습 효과를 증진시키기 위해서는 최적의 상태에서 시청함으로써 학습의 최적 조건을 조성해 주는 것이라 생각된다. 따라서 본 연구는 서울 시내 국민 학교의 비디오 시스템 활용 실태 및 시청 환경을 조사하여 바람직한 활용 방안 및 시청 환경을 모색하는데 그 목적이 있었으며 서울 시내 177개 국민 학교를 대상으로 질문지를 실시한 결과는 다음과 같았다. 1. 각 학교에서 보유하고 있는 비디오 시스템의 기재와 시설에 있어서는 사립의 경우 국·공립에 비해 제작과 관계된 시설을 더 많이 보유하고 있는 것으로 나타났다. 2. 비디오 시스템은 주로 교과 지도용으로 활용되고 있었으며 대부분의 학교에서 프로그램도 제작하고 있었는데 주로 행사용으로 제작하고 있었다. 3. 비디오 시스템의 관리나 운영을 위한 전임 요원이 부족한 것으로 나타났다. 4. 비디오 시스템 설치에 있어서 대부분의 학교가 임의로 설정한 기준에 따라 설치하고 있어 시청 환경의 중요성에 관한 인식이 부족한 것을 알 수 있었다. 5. 비디오 시스템의 시청 환경에 있어서는 대부분의 학교가 일반교실에서 21인치 칼라 모니터/TV 수상기 1대로 50명 이상을 수용하고 있어 이와 관계된 모니터/TV 수상기의 높이나 좌석 배치가 적절하지 않은 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 1개의 모니터/TV 수상기로 30명 이상을 수용하지 않도록 해야 하나 50명 이상을 수용하고 있기 때문인 것으로 설명될 수 있다. 이와 같은 조사 결과를 토대로 본 연구에서는 비디오 시스템의 바람직한 활용 방안 및 시청 환경에 관해 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 1. 비디오 시스템 기재 및 시설 확보에 있어 다른 기재나 시설보다 한 교실에 모니터/TV 수상기를 적어도 2대 이상 보유할 수 있어야 한다. 2. 비디오테입 확보에 있어 저작권이 허용하는 한 한국 교육 개발원(KEDI)뿐 아니라 각 시,도의 교육 (구)청 자료실에서 복사, 보급하는 기능을 강화하도록 하며 또 구청 단위로 각 학교에서 보유하고 있는 비디오테입의 유니언 카타로그(union catalog)를 개발하여 폭넓은 활용을 꾀할 수 있도록 한다. 3. 비디오 시스템의 효율적인 활용과 시청 환경의 중요성을 인식시키기 위해 각 학교에서 비디오 시스템을 관리, 운영하는 담당자를 선정하고 이들에게 연수 교육을 실시하여 잘못된 시청 환경을 개선해 나가도록 한다. 4. 교사는 비디오 프로그램 시청 시 최적의 관람 영역 밖에 앉은 학생들에게 특별히 관심을 기울여 이들의 학습 내용의 이해를 도와주도록 한다. 5. 비디오 시스템의 효율적 활용을 위한 최선의 방법은 이에 관한 전문 지식을 갖춘 전임 요원의 확보와 각종 기재와 시설 보급을 위한 국가적 차원의 행정적, 재정적 지원이라 하겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE