View : 710 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박문정-
dc.contributor.author조미혜-
dc.creator조미혜-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:49Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000014236-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207113-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014236-
dc.description.abstract기악 음악이 성악 음악과 독립되어 발달하기 시작한것은 16세기 후반부터 이지만 17 - 18세기를 거치는 동안 그 발전상은 놀랍도록 빠르고 다양하였다. 그리하여 18세기 중엽에는 근대 관현악단의 기초가 다져지기 시작하여 18세기 후반 비엔나를 중심으로 Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, 그리고 Ludwig Van Beethoven에 의하여 고전 양식에 의한 기악 음악은 그 발달의 극치에 달하였다. 이들 세 거장중 Haydn은 이전 작곡가들이 다져 놓은 음악 양식을 보다 성숙된 단계로 끌어올려 확고한 고전 양식을 확립하였다는데 공이 크다. Haydn 음악 양식의 발전 과정은 교향곡과 실내 악곡에서 가장 잘 나타난다고 할 수 있다. 그러므로 본 논문에서는 그의 현악 4중주를 시대별로 살펴봄으로서, 고전 음악 시대의 가장 중요한 기악 음악 분야의 하나인 현악 4중주의 확립 과정과, 아울러 Haydn의 음악 양식의 발달 및 성숙 과정, 그리고 그의 업적을 알아보고자 하였다. Haydn 초기의 현악 4중주는 아직 디베르티멘토의 형태인 5악장 구성을 벗어나지 못하고 있었으나 2기인 Op.3부터 근대 감각의 4악장 형식의 현악 4중주가 시작된다. 그리나 주제 발전이나 4악기의 동등성 등은 고려되지 못하고 있고 제1바이올린이 주도권을 잡고 있다. 3기 즉, Op.17과 20에서는 당시의 문학 사조인 질풍노도 양식의 영향을 받아 감정 표현에 보다 큰 관심을 두어 단조 조성이 두드러지게 사용되고 있으며 다양한 다이나믹과 표현법이 지시되고 있다. 또한 이때에 소나타 형식이 확립 되었다고 할 수 있다. 4기는 Mozart를 만나 상호 영향을 주고 받는 때로서 반음계의 사용이 두드러지게 늘고 또한 형식면에서도 1악장과 종악장에는 소나타 형식, 느린 2악장, 그리고 3악장에는 미뉴에트가 통일되어 나타난다. 그리고 이때부터 4개의 악기가 동등성을 띠고 사용되기 시작하여 진정한 현악 4중주의 양식이 확립되는 시기이다. 마지막 5기는 일생동안 시도한 모든 양식이 종합된 대작들이 쓰여지는 때로서 현악 4중주는 교향곡적인 웅장한 느낌을 주며 고전 소나타 형식을 따르기 보다는 자유롭게 응용하고 있다.;Instrumental music began to make progress independently of vocal music from the second half of the 16th century, and the phase of its development made rapid strides and was diversified during the 17th and 18th centuries. Therefore by the middle of the 18th century the foundation of the modern orchestras was beginning to be stable and instrumental music of the classical style, which was developed by Franz Joseph Haydn, wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig Van Beethoven was reached to the acme of its progress at the center around Vienna in the second half of the 18th century, Among these maestri Haydn played a important role in that he not only raised higher stage than the musical style of the former composers but established firmly classical style. The developmental process in Haydn's musical style is shown very well in his symphonies and chamber music. So, this thesis decribes the establishing process of string quartet which was one of the most principal instrumental music fields in the Classical period, the processes of development and muturity in his musical style, and his achievements as studying his string quartet by five period. Though string quartet in the Haydn's early period did not still emerge from the formation of five movement, divertimento style, string quartet of four movement with modern sense was opened from Op.3 in second period. But the evolution of musical theme or the equality of four instruments was not still considered and first violin predominated over its genre. In the third period his musical style showed great concern about emotional expression in Op. 17 and Op. 20 because of being influenced on the contemporary trend of literature, "Sturm und Drang", put to use minor tonality predominently, and pointed out various dynamics and expression. and sonata form was established in that time. In the fourth period when a close friendship developed with Mozart and they felt inspired by each other's work, the use of chromatic scale went on increasing notably in his work. Also the sonata form in the first and last movement, and the minuet style in the slow second and third movement appeared as a united look in the formal aspect, and thereafter the four instruments were beginning to be used with an equality. At length a true style of string quartet was established at this epoch. In the lst period Haydn's masterpieces to be put all musical styles of his lifetime ideas together were completed, and his string quartet gave a magnificient impression like symphony and freely displayed his own form rather than followed the sonata form.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Haydn 현악 4중주 제1기 (1750-1760) = 3 Ⅲ. Haydn 현악 4중주 제2기 (1761-1770) = 5 Ⅳ. Haydn 현악 4중주 제3기 (1771-1780) = 18 Ⅴ. Haydn 현악 4중주 제4기 (1781-1790) = 32 Ⅵ. Hayan 현악 4중주 제5기 (1791-1803) = 43 Ⅶ. 결론 = 55 참고문헌 = 57 ABSTRACT = 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2034285 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectF. J. Haydn-
dc.subject현악 4중주-
dc.subjectSTRING QUARTET-
dc.titleF. J. Haydn의 현악 4중주에 관한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON HAYDN'S STRING QUARTET-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE