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自閉兒童의 心理的 機能發達 樣相 및 그 評價에 關한 一硏究

Title
自閉兒童의 心理的 機能發達 樣相 및 그 評價에 關한 一硏究
Authors
姜富惠
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
자폐아동Schopler교육심리특수교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김현순
Abstract
本 硏究의 目的은 우리나라 自閉兒童의 心理的 機能 發達 樣相의 特性에 관한 實證的인 자료를 얻는데에 있으며, 나아가서 自閉兒童을 위한 조기 교육 프로그램의 計劃 및 評價에서의 發達的인 接近 方法을 제공하는 데에 있다. 硏究의 問題로서 自閉兒童의 心理的 機能 發達 樣相은 다운씨 증후군 (Down's Syndrome)아동 및 정상아동과 구별할 수 있는 차이를 보일 것인가?를 제시하고, 이 문제를 Schopler의 敎育 心理的인 評價 方法 (PEP)을 中心으로 알아 보고자 하였다. 實驗 對象은 4세에서 6세 사이의 남자 아동으로서 自閉兒童 20명, 다운씨 증후군 아동(정신지체) 20명, 정상 아동 20명씩 모두 60명이었다. 통계적인 방법으로 변량 분석 및 Tukey의 hsd (honestly significant difference) 검증을 사용하여 나온 實驗 結果는 다음과 같다. 1. 自閉兒童, 다운씨 증후군 아동 및 정상아 집단간에 Schopler의 교육 心理的인 評價方法을 통한 模倣 機能에서의 발달 수준은 有意한 차이가 있었고, 특히 自閉兒의 발달 수준은 다운씨 증후군 아동 보다 유의하게 낮았다. 2. 세 집단간에 Schopler의 敎育心理的인 評價方法을 통한 知覺 機能에서의 발달 수준은 有意한 차이가 있었고, 특히 자폐아의 발달 수준은 다운씨 증후군 아동보다 有意하게 낮았다. 3.세 집단간에 Schopler의 敎育心理的인 評價 方法을 통한 小筋肉運動 機能에서의 발달 수준은 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동 모두 정상아동과 有意한 차이가 있었고, 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동간에는有意한 차이가 있었다. 4. 세 집단 간에 Schopler의 敎育心理的 評價 方法을 통한 大筋肉 運動 機能에서의 발달 수준은 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동 모두 정상아동과 有意한 차이가 있었고, 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동 간에는 有意한 차이가 없었다. 5. 세 집단 간에 Schopler의 敎育心理的 評價方法을 통한 눈·손 協應 運動 機能에서의 발달 수준은 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동 모두 정상아동과는 有意한 차이가 있었고, 두 집단 간에는 有意한 차이가 없었다. 6. 세 집단 간에 Schopler의 敎育心理的 評價方法을 통한 認知·遂行 機能에서의 발달 수준은 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동 모두 정상아동과 유의한 차이가 있었고, 두 집단 간에는 유의한 차이가 없었다. 7. 세 집단 간에 Schopler의 敎育心理的 評價方法을 통한 認知·言語 機能의 발달 수준은 自閉兒童과 다운씨 증후군 아동 모두 정상아동과 有意한 차이가 있었고, 두 집단 간에는 有意한 차이가 없었다. 8. 세 집단 간에 Schopler의 敎育心理的 評價方法을 통한 發達 樣相의 프로필(profile)은 有意한 차이가 있었다. 즉 自閉와 다운씨 증후군 집단은 모두 정상집단보다 意味있게 낮은 수행수준을 보였는데, 특히 자폐집단은 다른 두 집단과 다르게 기능영역간에 屈曲이 심한 發達樣相을 나타내었다. 實驗結果에서 知覺障碍는 自閉兒童이 나타내는 모든 장애의 기본 문제라는 것이 확인되었고, 또한 Shopler의 敎育 心理的 評價 方法은 自閉兒童의 發達上의 强·弱點을 잘 들어내었으므로 個別化 早則 敎育 프로그램 계획에 크게 도움이 될 수 있는 자료 및 지침을 제공할 수 있다고 본다.;This study aimed to acquire practical data on the develop- mental characteristics of the psychological functions of Autistic Children in Korea, and further to offer a developmental approach to the assessment and the planning of an individualized special educational program for Autistic Children. Subjects were 4-6 year old, 20 Autistic and 20 Down's and 20 Normal children used. For statistic analysis of the data, ANOVA (Analysis of Variance) and Tukey hsd (honestly significant difference) were used. The Results were as follows; 1. There was a significant difference among the three groups in the imitation score on the PEP. Especially the Autistic group showed significantly lower performance than the Down's group on imitational function. 2. There was a significant difference among the three groups in the perception score on the PEP. Especially the Autistic group showed significantly lower performance than Down's group on perceptional function. 3. Both the Autistic and the Down's groups showed a significant difference from the Normal group in fine-motor score on the PEP. But there was no significant difference between the Autistic group and the Down's group in fine-motor function. 4. Both the Autistic and the Down's groups showed a significant difference from the Normal group in gross-motor score on the PEP. But there was no significant difference between the Autistic and the Down's group in gross-motor function. 5. Both the Autistic and the Down's groups showed a significant difference from the Normal group in Eye-hand integration score on the PEP. But there was no significant difference the Autistic and the Down's group. 6. Both the Autistic and the Down's group showed a significant difference from the Normal group in Cognitive-performance score on the PEP. But there was no significant difference between the Autistic and the Down's groups. 7. Both the Autistic and the Down's groups showed a significant difference from the Normal group in Cognitive Verbal score on the PEP. But there was no significant difference between the Autistic and the Down's groups. 8. The three groups showed significantly different patterns on the PEP (Psycho-Educational Profile). Specifically, the Normal and the Down's groups showed an even and rather similar profile, while the Autistic group , compared to the other two groups, showed a fluctuating and retarded developmental patterns on their performance on the PEP. In conclusion, it can be stated that the PEP by Schopler is an effective instrument for assessing the developmentally handicapped children in general and the autistic children in particular. Furthermore, the scores obtained on the PEP can be an useful information to provide the necessary baseline for the planning of an individualized educational program for the Autistic children in Korea.
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