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유치원 교사의 질문행동에 관한 연구

Title
유치원 교사의 질문행동에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON QUESTIONING BEHAVIORS OF KINDERGARTEN TEACHER
Authors
조부경
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원 교사교사질문행동유치원
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
본 연구는 교수에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있는 교사의 질문행동에 대하여 알아보고자 하는 것으로, 교사의 질문빈도, 질문유형, 반응유형, 질문 후 대답까지의 시간, 그리고 유아참여의 허용정도 등을 조사하는 것이며 이러한 조사내용들이 여러가지 독립변인과 어떠한 관계가 있는가를 알아보는데 그 목적이 있다. 구체적인 문제는 다음과 같다. 1. 이야기나누기 시간에 교사가 유아에게 사용하는 질문의 빈도는 어느 정도인가? 이것은 교사의 경력과 교육정도 그리고 질문유형과 관련이 있는가? 2. 이야기나누기 시간에 교사가 유아에게 주로 사용하는 질문의 유형은 무엇인가 ? 이것은 교사의 경력과 교육정도 그리고 질문빈도와 관련이 있는가? 3. 유아의 대답에 대해 교사가 주로 사용하는 반응유형은 무엇인가? 이것은 교사의 경력과 교육정도, 질문유형, 그리고 질문빈도와 관련이 있는가? 4. 교사의 질문 후 유아의 대답까지의 시간은 어느 정도인가? 이것은 교사의 경력과 교육정도 그리고 질문유형과 관련이 있는가? 본 연구는 서울특별시에 소재한 28개 유치원에서 경력과 교육정도를 고려하여 표집한 교사 52명을 대상으로 하였다. 교사의 질문행동을 알아보기 위하여 이야기나누기 시간을 녹음하였으며, 그중 교사와 유아의 질문-대답이 가장 활발한 시간 10분을 선택하여 분석하였다. Cazden(1970)과 Gallagher, Aschner(1963)의 분류, George와 그 동료들(1974)의 분류를 기초로 하여 질문빈도, 질문과 반응유형을 나누고 변인별 평균빈도와 백분률을 산출하였다. 질문-대답 시간은 스톱워치로 측정하여 변인별 평균시간을 계산하였고 유아 참여의 허용도를 알아보기 위해서는 한 질문에 대해 대답하는 평균 유아수를 계산하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 교사의 평균 문장수는 112개이고 질문빈도는 평균 44.64개로서 이는 문장의 39.86%를 차지하는 것으로 나타났다. 교사의 경력이나 질문유형에 따라서 질문빈도는 다른 정도를 보였다. 대체로 경력이 많아짐에 따라 질문수도 증가되다가 10년이상이 되면 오히려 감소되는 경향을 보였다. 질문유형으로 보면 개방형과 인지기억적 질문이 높은 비율을 보였다. 교사의 교육정도와 질문빈도는 별 관련이 없는 것으로 나타났다. 2. 교사의 질문유형은 교사의 경력이나 교육정도와는 관련이 있었으나 질문빈도와는 별 관련이 없는 것으로 나타났다. 경력이 4-9년이거나 교육정도가 대졸이상인 교사가 좀 더 개방적 질문과 확산적 질문을 많이 하였고 폐쇄적 질문과 인지기억적 질문을 적게 하는 것으로 나타났다. 평가적 질문은 대졸이상이거나 경력이 증가됨에 따라 높은 비율로 나타났다. 전체적으로 보면 형태별로는 개방형이 80%정도로서 개방형>폐쇄형으로 나타났고 대답의 인지과정별로는 인지기억적 질문이 60%이상을 차지하였다. 즉, 교사의 대표적인 질문유형은 개방적이며 인지기억적이었다. 3. 교사의 반응유형은 A유형 (수용, 거부)에서 변인에 따라 별 차이가 없었으나 B유형(①단순한 긍정 또는 부정, ②대답을 확장설명, ③명료화 요구, ④증거요구, ⑤다른 유아에게 질문)에서는 차이를 나타냈다. 경력이 3년이하이거나 10년이상, 전문대졸, 그리고 폐쇄형이거나 인지기억적 질문인 경우에 ①유형이 높게 나타났다. ③④⑤유형은 4∼9년 경력의 교사인 경우 높은 비율을 보였으며, ⑤유형은 개방형이거나 확산적, 평가적 질문인 경우 높게 나타났다. 질문빈도에 따라서는 A, B유형 모두에서 별 차이를 보이지 않았다. 전체적으로 볼 때, 수용유형은 90%이상이고 유형 ①은 50% 정도로서 대부분을 차지하였으며 유형④가 가장 적었다. 4. 교사의 질문과 유아의 대답간의 시간은 교사의 교육정도, 경력, 그리고 질문유형에 따라 달랐다. 즉, 교사의 경력이 10년 이상이거나 교육정도가 대졸이상인 경우, 그리고 질문유형이 개방형이거나 확산적인 경우 좀 더 많은 시간이 소요되는 것으로 나타났다. 5. 유아참여의 허용정도에서는 경력이 4∼9년이거나 대졸이상인 경우, 그리고 개방형, 확산적 질문인 경우에 더 많은 유아를 참여시켜 대답을 얻게되는 경향이 있다고 밝혀졌다. 전체적으로 볼 때, 한 개의 질문에 평균 1명의 유아가 대답하게 되는 것으로 나타났다.;The teacher' skillful questioning behaviors are one of the most valuable techniques for the teacher to stimulate and guide the children's thinking and learning activities. This study is to invertigate the frequency and the types of teacher's question, her reaction to the children's responses, the time between question and answer, and the ratio of children's participation in the question-answer process. The problems of the study are as follows : 1. How often does the teacher give questions to the children in story-telling session? Does the question-frequency differ according to teacher's vocational career, background, and types of question? 2. What types of question does the teacher use in story-telling session? Do .the question types differ according to teacher's vocational career, background, and frequency of question? 3. What types of reaction does the teacher use after the children's reponses? Do the reaction types differ according to teacher's vocational career, background, types of question, and frequency of question? 4. How long does it take between. teacher's question and children's responses? Does it differ accord-ing to teacher's vocational career, educational background, and types of question? 5. What is the ratio of children's participation in this activity? Does the teacher accept or reject? Does it differ according to teacher's vocational career, educational background, and types of question? The subjects of this study were 52 kindergarten teachers in Seoul with different vocational career and background. To investigate the teacher's questioning begaviors, 10 minutes of the story-telling session was recorded and analyzed. The category systems by Cazden(l970), Gallagher & Aschner(l963) and George et. als(1974) were used for data analyses : the frequency of question, the types of question, and the types of reaction. A stop-watch was used to measure the time between question and answer. The resultant findings were analyzed by using the percentage and the mean frequency according to each variable. The results abtained from this study are as follows : 1. The mean frequency of the teacher's question was 44.64 and this frequency was 39.86% of her sentences used in the session. The frequency of teacher's question was differed according to teacher's vocational career and the types of question but little difference was found according to teacher's educational background. 2. The types of teacher's question were differed according to teacher's vocational career and background but little difference was found according to frequency of questions. It was found that teacher used more open questions than the closed and more than 60% of the questions were cognitive-memory type questions. 3. The types of teacher's reaciton were not differed according to type A, i.e., accepting, rejecting. But differences were found according to type B, i.e., (1) simple "Yes" or "NO", (2) extending explanation, (3) asking for clarification, (4) asking for evidence, (5)asking another children. No. differences were found in frequency of the question according to type A and type B. The result also showed that more than 90% of the reactions were acceptance type, type (1) (simple "Yes" or "NO") was about 50%, and type (4) (asking f o r evidence) was the least. 4. The time between teacher's question and children's responses was differed according to teacher's vocational career, background, and the types of question. 5. The ratio of children's particpation was differed according to teacher's vocational career, background, and the types of question. On the average one child answered to the given question.
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