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音樂鑑賞 學習의 實態 調査 硏究

Title
音樂鑑賞 學習의 實態 調査 硏究
Other Titles
MUSIC APPRECIATION EDUCATION IN THE MIDDLE SCHOOLS : A Study of Actual Condition
Authors
金順明
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음악감상학습실태조사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유덕희
Abstract
Music education aims to cultivate the whole personality of the students by enabling them to understand the beauty of music. It should not be used to judge the superiority or inferiority of the students' musical abilities. Nowadays more emphasis is being put on music humanism - inspiring humanity through music education. However, music education in Korea at present doesn't meet the students' needs and interests. Music education includes singing, instrumental music, composition and appreciation equally. But the students prefer music appreciation t o the other three elements. Teachers there- fore, should realize the importance of music appreciation and help the sensitive students feel the pure beauty of music by improving the methods of teaching music appreciation. This research aims to find several ways of improving the present situation of music education. The research has been done through listening tests of real notes and questionaires with 1229 students from 3 boys' schools and 3 girls' schools. The results were compared and analyzed statistically through classification by school year and gender. The results are as follows; Firstly, the students with better I.Q. and environment got better marks in appreciation test. But the students in a bad environment gain better marks than those in a good environment when the teachers provide them with better musical environment by teaching music appreciation with systematic methods. Secondly, the students are interested in the listening tests of real notes and the teachers agreed that this kind of tests was very helpful. In Comparison between the genders boy students were better unexpectedly than girl students. And the students got less marks in the listening tests than in the written ones. Thirdly, the results of the questionaires are as follows. 1) Students said that the larger part of the music class was spent on singing and the theories of music, but that they were most interested in music appreciation. 2) Students said that the text of music appreciation was not used at all and only the theories were taught to them. 3) 50.2% of the students are interested in pop music, but only 2.1% of the students are interested in traditional Korean music. 4) It is noticeable that most students listen to music while they are studying. 11.0% of the students said that they couldn't concentrate on study when they studied listening to music. From the results above, We can suggest several ways of improving the present situation of music education. Firstly, as more emphasis is put on western music, students lose their interests in traditional Korean Music. Teachers therefore, should encourage the students to listen to and to understand traditional Korean music. Secondly, music class, so far, has been routine giving preponderance to singing and the theories. It is desirable for teachers to prepare their lessons laying more emphasis on music appreciation. Thirdly, in the written tests it is desirable not only to test theories of music but to include the listening tests of real notes. Fourthly, teachers should provide students with a good musical environment to help them have much experience in music. By doing so, teachers can help students enjoy music and judge whether certain kinds of music are good or not. Fifthly, it is not desirable to let students enjoy only pop music. But in a way it is necessary for teachers to understand their feelings and mood and to introduce cheerful and rhythmical music to the music education in the middle schools.;本 論文은 學生들의 보다 바람직한 情緖生活을 도모하기 위하여 어떻게 하면 音樂鑑賞敎育의 體系的인 指導를 할 수 있는가를 硏究하는데 그 目的이 있다. 中·高等學校 敎育이 現在는 從來에 比하여 人間中心의 音樂敎育을 要求하고 있는 傾向이다. 그러나 아직도 우리나라 音樂敎育은 그러한 要求에 이르지 못하고 있어 즐거워야 할 音樂을 즐거움으로 받아들이지 않는 學生이 더러 있다. 이에 學校에서의 音樂敎育은 學生 個個人의 音樂的 素質을 啓發하고 또한 동시에 모든 學生들에게 풍요로운 마음을 주고 全人敎育으로서 音樂美를 理解하여 豊富한 人間性을 가져 生活에 潤澤을 가져 오는데 目的이 있다고 본다. 이 目的 아래 歌唱, 器樂, 創作, 鑑賞등의 活動이 綜合的으로 이루어 져야 하는데 現在의 音樂敎育의 實態는 學生들의 興味와 欲求를 充足시키지 못하고 있는 것으로 나타났으며 中學生들이 좋아하는 音樂 領域은 「鑑賞」이 으뜸인 것으로 보아 鑑賞의 중요성을 깨닫는 同時에 敎師는 積極的인 問題意識을 가지고 實質的으로 폭넓은 音樂敎育 方法을 改善하여 感受性이 銳敏한 學生들에게 效率的인 音樂鑑賞 指導를 通하여 純粹한 音樂의 아름다움을 주는데 그 目的을 두고 있다. 中學校 敎育過程에서 音樂鑑賞에 대한 一般的인 目標는 「創造的인 表現能力과 感覺的으로 느끼고 理解할 수 있는 鑑賞能力을 길러 情緖的으로 生活을 할 수 있도록 한다」라고 되어있다. 따라서 音樂敎育 目的을 實現하기 위해서 音樂鑑賞의 重要性을 提示하고 아울러 音樂評價의 改善方向을 잡는것이 當面課題로 나타났다. 本 硏究에서 對象은 서울 所在 中學校에서 4個校를 選定하여, 學年別, 性別로 區分하여 총 人員 1,229名을 對象으로, 質問紙法으로써 硏究에 임했다. 즉 實際音樂을 通해 듣기 테스트 問題를 만들어 統計 處理하였고, 質問紙 調査로써 問題點을 調査 分析하였다. 여기에서 얻은 結果는 敎師의 體系的인 鑑賞指導와 音樂的인 環境을 좋게 했더니 音樂鑑賞 點數가 높은 것을 볼 수 있었고, 音樂鑑賞 듣기 테스트에서는 學生들이 興味를 가졌고, 敎師에게서는 좋은 反應을 보였으며 性別로 點數를 比較하면 意外에도 男學生이 女學生보다 높았고 筆答 테스트 點數와 比較하면 약간 낮은 點數의 傾向을 보였다. 質問紙 調査에서는, 1) 授業 중에 敎師가 가장 많이 다루는 領域에 있어서 '歌唱과 理論을 주로 한다.'는 反應이 높게 나타났고 學生이 좋아하는 領域은 「鑑賞」 領域이었다. 2) 鑑賞 敎材 實施 與否는 '안하거나 理論으로만 한다'는 傾向이 높았었다. 3) 팝송에는 50.2%라는 큰 關心을 보인 方面, 國樂에는 2.1%로 나타나 낮은 關心을 보였다. 4) 집에서 音樂을 들으면서 공부하는 傾向이 23.8 %, 音樂을 들으면서 할때도 있다가 42.8%로 注目을 끌었고, 音樂을 들으면서 공부했더니 성적이 떨어졌다고 생각하는 학생이 11.0%로 나타났다. 以上에 結果의 問題點을 提示하면, 첫째, 敎師는 西洋 音樂指導에 置重하여 學生들은 傳統音樂에 興味 잃게 되므로 國樂을 愛好하는 마음을 갖도록 積極的인 指導가 要求된다. 둘째, 音樂敎育 方法에서는 音樂知識이나 歌唱에 偏重되고 器樂指導 및 創作, 鑑賞指導가 약간 소홀하다는데에 問題點이 있다. 따라서 學生들의 보다 效果的인 音樂學習을 위한 鑑賞敎育에 重點을 둔 授業形態로 바꾸는 것이 바람직하다고 본다. 세째, 音樂評價 方法에서 筆答考査에도 理論만을 다루는데 問題點이 있으므로 實際音樂을 通해서 듣기 테스트를 實施하는 方向으로 積極 勸奬한다. 네째, 音樂의 生活化가 될 수 있는 音樂的인 環境 構成에 積極參與하여 學生들로 하여금 豊富한 音樂的인 體驗을 쌓아 音樂을 즐기고 愛好하는 마음씨와 좋고 나쁜 音樂에 대한 價値判斷을 길러줘야 하겠다. 다섯째, 中學生들이 價値判斷이 不足하고 無分別 狀態에서 팝송만을 좋아하는 것은 편식하는 것 같아 좋지 않을 것으로 본다. 그러므로 어느정도 學生들의 心理를 理解하여 嗜好에 맞는 拍子感있고 리드미칼 한 音樂을 學校에서 導入·指導가 要求된다고 본다.
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