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음치아의 요인분석과 지도방법에 관한 실험연구

Title
음치아의 요인분석과 지도방법에 관한 실험연구
Other Titles
(THE) TONE-DEAF CHILDREN'S FACTPR ANALYSIS AND THE EXPERIMENTAL STUDY FOR A CUIDING METHOD
Authors
金善花
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음치아요인분석지도방법음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정세문
Abstract
본 연구는 음치아의 효과적인 지도를 위하여 음치아로 설정된 학생들을 생리적 결함을 가진 학생과 심리적인 결함을 가진 학생으로 그 요인을 분류한다. 그리고 이들 중 심리적인 결함에 의한 학생을 대상으로 하여 음고훈련과 음정훈련을 통하여 정상아와 같은 정확한 음정으로 노래부를 수 있는 능력을 기르기 위한 방법을 모색하고자 하는데에 그 목적이 있다. 본 연구를 수행하기 위해 음치의 종류와 원인, 음악부전과 언어부전과의 관계, 음치아의 지도방법 등을 통하여 음치의 개념과 그 지도방법을 모색하였으며 경상남도 삼천포시 K중학교 1학년 학생 중 음치아로 선정된 15명을 대상으로 다음과 같은 실행 과정을 통해 추진하였다. 1. 생리적인 결함을 가진 학생과 심리적인 결함을 가진 학생으로 그 요인을 분류하기 위하여 음고식별테스트와 음기억력 테스트, 그리고 면담등을 각각 실시하였다. 2. 심리적인 결함을 확인하기 위하여 음악 환경 테스트를 실시하였다. 3. 선정된 학생을 집단지도를 통하여 음고훈련과 음정훈련을 실시하고 개인별 지도를 통하여 음계훈련을 중심으로 실시하였다. 4. 지도 후 음악능력의 측정을 위하여 음악능력 종합테스트를 실시하였다. 지도전과 지도후의 향상도를 알아보기 위한 테스트로 음계부르기와 가사로 노래부르기를 실시한 후 t테스트를 하여 유의도를 알아 보았다. 그 결과로 얻어진 결론은 다음과 같다. 본 연구의 대상으로 삼은 음치아의 요인은 모두 후천적 (심리적) 결함으로 인한 것이므로 일반적인 음치아라 할 수 있다. 그러므로 이들에게, 음악적인 환경을 제공하고 긍정적인 면으로 심리적인 자극을 부여한 결과 교정이 가능하였으며, 이들은 음악활동에 대한 자신감도 갖게 되었다. 그리고 단계적 음고훈련과 음정훈련은 음치아 교정 지도에 있어서 매우 효과적인 방법이었으며 대상학생들의 지도방법으로는 집단지도와 더불어 개인별 지도도 매우 효과적이었음이 밝혀졌다.;For an effective guidance of the selected tone-deaf students, this study divided them into the physiological defect and the psychological defect. Among them, the students with the psychological defect became the object of guidance. and next, through the guidance centering around the pitch training and the interval training, to present the method for the capacity to sing with correct interval like the normal students is the aim of this study. To carry out study, the general ideal of tone-deafness and its method of guidance was groped through the kind of tone-deafness and its cause, the relation between amusia and aphasia, and the actual guiding method for them. The object of this study were the 15 tone-deaf students selected in the midst of the first grade who were in K-Middle school, Samcheonpo City, Kyeongsangnam-do. And this study for their guidance underwent the following procedures. 1. To classify the physiological defect and the psychological defect, the test of ability to judge tone, the test of pitch discernment, the test of tone memory, and the interview were carried out. 2. To verify the psychological defect, musical environment survey sheet was carried out. 3. To the selected students, the pitch training and the interval training was carried out through the collective and individual guidance. 4. After training, the test battery to assess the musical capacities, and the solmization test and musical production test to know the degree of improvement of before-guidance and after-guidance were carried out. Finally T-test was done to know the significance level. So the results by this study were as follows: The factor of the tone-deaf students who were the object of this study is the influence in the course of their life time. So the tone-deaf children who are generally called as such by ordinary people seemed to be capable of correcting. As the result of offering the musical environment and giving the affirmative and psychological stimulus to them, they came to have the self-confidence in the musical activities. Next, the gradual pitch training and the interval training were the effective educational process in the guidance for the tone-deaf students. In addition, the collective and individual training as a guiding method for them was ver effective too.
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