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신체적 접촉에 의한 교사의 칭찬과 체벌에 대한 학생들의 인식

Title
신체적 접촉에 의한 교사의 칭찬과 체벌에 대한 학생들의 인식
Other Titles
Student's perception of teacher's touch
Authors
채선희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
신체적 접촉교사칭찬체벌학생교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오은경
Abstract
The purpose of the study was to find out the student's perception of touch which had been done by the teacher. On this purpose, the touch of the teacher was classified into positive touch and negative touch. The Survey research was done by sending out the questionnaire in which the touch of the teacher was classified into positive one and negative one. The selected variables for the questionnaire were : sex and level of the school. And the main subjects were the student's response of the teacher's touch, the positive and negative touch. The subjects of this research were the male and the female students of the elementary schools and secondary schools located in Seoul. And the datum were taken statistics and then the mean of the various groups was figured out to be compared. Next, the mean was figured out and the T Verification which was 1% in attention rate was adopted. The results of the research were as follows. 1. The response of the touch Students answered that they felt good when they were positively touched. And the pupil of the elementary school felt better than those of the secondary school. Students answered that they felt bad when they were negatively touched. And the student of the secondary school felt worse than those of the elementary school. 2. The Positive touch When the students were positively touched, they felt positive for their teacher and school life. And the non-touched students responded positively to the touch. The pupil of the elementary school felt more positively than those of the secondary school. 3. The Negative touch (the corporal punishment) Most students were punished on the face of the other students in class. And not all students know the cause of punishment. Few students answered that some teachers punished them without criteria. When the students were negatively touched, they felt negative for their teacher and school life. And the non-touched students responded negatively to the touch. The pupil of the secondary school felt more negatively than those of the elementary school. The students didn't forget the punishment. As the frequence of the punishment increased, the student's senses grew dull. Eventhough they made mistakes, they wanted the teacher to persuade but not to punish corporally.;본 연구는 학생에 대한 교사의 비언어적 행동들 중에서 신체적 접촉에 관하여 학생들이 어떻게 인식하고 있는가를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 교사의 접촉을 긍정적 접촉과 부정적 접촉으로 나누어, 이들 각 영역에 대한 질문지를 작성하여 조사연구를 실시하였다. 질문지에서는 학생의 성별·학교급별 변인이 고려되었으며, 다루어지는 영역들은 교사의 접촉행동에 대한 학생들의 반응과 긍정적 접촉, 부정적 접촉 등이었다. 조사연구는 서울시내 초·중등학교의 남녀학생들을 대상으로 실시하였으며, 수집된 자료는 변인별 집단간의 평균점을 산출하여 점수차를 비교 하였고 1%수준에서 T검증을 통해 유의도를 살펴보았다. 조사연구에 대한 분석결과는 다음과 같다. 1. 접촉에 대한 반응 교사에게 긍정적 접촉을 받을때 학생들은 기분이 좋다고 반응했으며, 초등학교 학생이 중등학교 학생에 비해 더 기분좋아했다. 교사로부터 부정적 접촉을 받을때 학생들은 기분이 나쁘다고 반응했고, 중등학교 학생이 초등학교 학생에 비해 더 기분나빠했다. 2. 긍정적 접촉 교사가 긍정적 접촉을 한 뒤 학생들은 교사를 친밀하게 느꼈으며, 학교생활에 더욱 충실해졌다. 직접 접촉되지 않은 학생들도 접촉에 대해 긍정적이었고, 학생들 자신도 긍정적 접촉이 칭찬의 방법으로 효과가 있다고 생각하고 있었다. 이러한 경향은 초등학교 학생의 경우에 더 강하게 나나났다. 3. 부정적 접촉(체벌 ) 대부분의 학생들은 다른 친구들이 보는 앞에서 체별을 받고 있으며, 이유를 모른체 맞는 학생도 있는 것으로 나나났다. 학생들은 교사가 사전기준없이 체벌을 주거나, 체벌도구도 미리 정해 놓지 않고 이무것이나 이용하는 경우가 있다고 반응하고 있다. 체벌에 대해서는 직접 접촉되지 않은 학생도 부정적이었고, 중등학생의 경우 더 부정적인 경향을 보엿다. 학생들은 체벌받은 경험을 잊지 못하며, 자주 맞게될 경우에는 그 반응이 무디어지는 경향이 있다. 학생들은 잘못이 있더라도 교사가 체벌을 하기보다는 말로 실득해주기를 바라는 것으로 나나탔다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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