View : 21 Download: 0

학교조직 내의 지도성과 동기에 관한 연구

Title
학교조직 내의 지도성과 동기에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF LEADERSHIP AND MOTIVE IN A SCHOOL ORGANIZATION
Authors
백완영
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
학교조직지도성동기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오은경
Abstract
학교행정에서 학교장은 학교조직성원인 교직원들의 능력을 최대한 활성화시켜 학교조직의 목표를 효과적으로 달성하여야 한다. 이러한 과정에서 두가지 중요한 요인은 학교장의 효과적인 지도성과 교직원의 동기이다. 본 연구의 목적은 학교장의 지도성, 교직원의 동기, 학교조직 목표의 성취, 학교조직 효과간의 관계를 통하여 '효과적인 학교조직 목표 수행 과정'을 설명하는 데에 있다. 이를 위한 연구방법으로는 문헌연구 방법을 사용하였다. 연구의 내용 및 절차는 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 필요성과 목적, 연구의 방법과 제한점을 제시하였다. 제2장에서는 지도성과 동기에 관한 이론을 고찰하였다. 그리고 지도성, 동기, 목표, 효과간의 관계를 제시하였다. 제3장에서는 본문의 내용을 요약하여 그 결론을 서술하였다. 학교조직의 목표는 학교장과 교직원들의 상호작용의 결과인 목표성취에 의하여 달성되어진다. 그리고 교직원들이 목표성취를 위하여 노력하도록 이끄는 것은 그들의 동기이다. 그들은 각기 다른 수준의 동기를 가지고 있으나, 학교조직, 교직원들 모두의 전문적 성장은 그들의 자아실현과 같은 고차원 동기에 의하여 이루어진다. 따라서 학교장은 학교조직의 목표를 효과적으로 달성하고, 학교조직과 교직원들을 전문적으로 성장시키기 위한 지도성을 발휘하여야 한다. 본 논문은 교직원의 고차원 동기유발과 학교조직 목표의 효과적인 달성을 설명하는 '효과적인 학교조직 목표수행 과정'을 제시하였다. 지도성, 동기, 조직에 관한 이론과 연구는 이 과정의 설명에 대한 근거를 제공하여 주었다. 이 과정은 학교장, 교직원의 상호작용, 목표성취, 만족, 교직원들의 동기유발, 효과적인 상황적 지도성 제공 등 다섯 가지 개념으로 구성된다. 그리고 이 과정은 교직원들의 고차원 동기유발과 전문적 기여를 통한 효과적인 학교조직 목표 수행 과정을 설명한다. 이 과정을 통하여 학교조직과 교직원들은 전문적으로 성장, 발전할 수 있다.;The principle in a school adminstration must function the teaching staffs as organizational members efficiently and achieve the goals of school organization effectively. At the same time, the principle must develop school organization and the teaching staffs as its members professionally. Important roles in this process are the teaching staffs’ motive and effective leadership. The purpose of this research is to suggest effective school organizational goal performance process. The Study was performed by reviewing the related literatures. The contents and process of the study are as follows. In Chapter 1, the purpose, necessity and the method, limit of research were suggested. In Chapter 2, the theories of leadership and motive, the relation of leadership, motivation, goal, effect were suggested. In Chapter 3, sumarized the content of the text and suggested the conclusion. The goals of school organization are achieved as organizational achievement as a result of interaction between the principle and the teaching staffs. The teaching staffs’ motive lead to effort for organizational goal achievement. The teaching staffs as organizational members have different level motive, but the professional development of school organization and the teaching staffs are accomplished by their high level motive. Therefore school leader must motivate the teaching staffs for the effective achievement of school organizational goals. Suggested effective school organizational goal performance process for the explanation of effective goal achievement of school organization. The theories and research about leadership, organization and motive provid the base of effective school organizational goal performance process. The model explains effective goal achievement process of school organization through the teaching staffs high level motive and their professional contribution. I the result, school organization and the teaching staffs as its members can develop professionally through this process.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE