View : 42 Download: 0

유아의 동료간 인기도와 사회적인 문제해결전략 및 목표와의 관계

Title
유아의 동료간 인기도와 사회적인 문제해결전략 및 목표와의 관계
Other Titles
(A) STUDY ON THE RELATION BETWEEN THE INFANT'S POPULARITY IN THE PEER GROUP AND GOALS AND STRATEGIES FOR SOCIAL PROBLEM SOLVING
Authors
백인주
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아인기도문제해결전략목표
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
본 연구는 또래집단내에서 유아의 인기도와 사회적 능력이 요구되는 문제 상황에서 이를 해결하기 위해 유아가 선택한 전략 및 목표와의 관계를 조사하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 구체적인 문제를 설정하였다. 1. 형제 상호작용 경험이 유아의 인기도에 영향미치는가? 2. 유아의 인기도에 따라 사회적인 문제해결 전략에 차이가 있는가? 3. 사회적인 문제해결시 인기도에 따라 어떤 목표를 더 많이 지향하는가? 4. 유아의 성에 따라 사회적인 문제해결 전략에 차이가 있는지? 그리고 사회적인 문제해결시 유아의 성에 따라 어떤 목표를 많이 지향하는가? 5. 유아의 연령에 따라 사회적인 문제해결 전략에 차이가 있는가? 그리고 사회적인 문제해결시 유아의 연령에 따라 어떤 목표를 많이 지향하는가? 이상의 연구문제를 조사하기 위하여 서울시내 1개 유치원 2개반 원아 81명을 대상으로 하였다. 연구에 사용된 도구는 인기도를 측정하기 위하여 Asher, Singleton Tinsley 그리고 Hymel(1979)이 수정한 평정법에 의한 사회성 측정 검사와 사회적인 문제해결 전략 및 목표를 평가하기 위하여 Asher와 Renshaw가 제시한 사회적 상황과 전략 및 목표 평가 기준을 사용하였다. 연구문제를 검증하기 위해 유아의 인기도, 성, 연령과 전략과의 관계는 χ^(2)검증을 하였고, 목표는 백분율로 나타내었다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 형제 상호작용의 경험 여부는 유아의 형제순위를 통하여 알 수 있으므로 인기도와 형제순위와의 관계를 분석한 결과 차이가 없었으며 형제 유무와도 차이가 없었다. 그러나 경향성을 보면 맏이는 비인기아 집단에서 많고 막내는 인기아 집단에서 많은 것으로 나타나 나중에 태어난 유아가 또래에게 인기가 있는 경향을 보이고 있다. 2. 유아의 인기도에 따라 사회적인 문제해결 전략에 유의한 차이가 없었다. 상호작용 주도문제에서는 인기아, 비인기아 모두 주도성 전략을 많이 사용했으나 관계유지, 갈등해결 문제에서는 인기아가 관계를 유지·증진시키고 갈등해결을 위해 친사회적 유형의 전략을 선호하는 경향을 보이고 있다. 3. 3가지 유형의 사회적인 문제 상황에서 보면 인기아는 우호적-독단적 목표를, 비인기아는 비우호적-독단적 목표를 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 4. 유아의 성에 따라 사회적인 문제해결 전략에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 여아가 남아보다 더 관계를 주도하고 유지·증진시킬 수 있는 전략을 많이 사용하는 경향성을 보이고 있다. 목표에 있어서는 여아가 우호적-독단적 목표를, 남아는 비우호적-독단적 목표를 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. 5. 유아의 연령에 따라 사회적인 문제해결 전략에는 유의한 차이가 없었다. 목표사용에 있어서는 5·6세아가 모두 상호작용 주도문제, 관계유지 문제에서 우호적-독단적 목표를 많이 지향하고 있으며, 갈등해결 문제에서는 5세아가 비우호적-비독단적 목표를, 6세아는 우호적-비독단적 목표를 선호하였다.;A. Problems The purpose of this study is to investigate the relationship between the infant's goals and strategies for social situation and popularity in peer group. Specially, five major questions were raised. 1. Will there be any differences between popularity in the peer group and experience of sibling interaction? 2. Will there be any differences between popularity in the peer group and strategies for social situation? 3. According to papularity in peer group, what goals do infants prefer to solve social problem? 4. Will there be any differences between infant's sex and strategies for social situation? and what goals do infants prefer to solving social problem according to pupularity in peer group? 5. Will there be any difference between infant's age and strategies for social situation? And What goals do infants prefer to solve social problem according to popularity in peer group? B. Method 1. Subject For the purpose of this study, 81 infants among E Kinder-gartens which are located in Seoul, were asked to participate in this program. 2. Tools Each in fant's sociometric status was measured by administering the peer rating scale developed by Asher, singleton, Tinsley, and Hymel(1979). Preschooler's goals and strategies for social situation are assessed by using Asher and Renshaw (1981). The strategies were judged on three dimensions; effectiveness, relationship enhancement and assertiveness. And the goals were categorized according to how friendly and assertive. 3. Tools To Testify the research hypothesis, under significance level of 5%, chi-square analysis was used for strategies and percentage for goals. C. Result The result of this study were as follow: 1. There were no significant differences between infant's popularity and birth order. 2. There were no significant differences between popularity in the peer group and strategies for social situation. Popular infants were more used effectiveness strategies to solve interpersonal conflicts and relationship enhancement strategies than unpopular infants. 3. Popular infants were more frequently selected positive outgoing goals and unpopular infants were more frequently selected hostile goals. 4. There were no significant differences between infant's sex and strategies for social situation. But female seem to be more effective at initiating relationships maintaining relationships, and resolving interpersonal conflicts than the male. In solving social problem, the female was more frequently selected positive-outgoing goals arid the male was moire frequently selected hostile goals. 5. There were no differences between infant's age and strategies for social situation. At initiating relationships and maintaing relationships situation, 5 and 6 years old infants were most frequently selected positive outgoing goals. But at resolving interpersonal conflicts situation, 5 year old infants were more frequently selected avoidance goals, and 6 years old infauts were more frequently selected positive-accomodating goals.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE