View : 57 Download: 0

TV 유아교육 프로그램의 형태차이에 따른 시각적 주의집중도와 이해도에 관한 연구

Title
TV 유아교육 프로그램의 형태차이에 따른 시각적 주의집중도와 이해도에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE VISUAL ATTENTION AND THE COMPREHENSION TO THE FORMAT OF YOUNG CHILDREN'S TV PROGRAM
Authors
김영희
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
TV 유아교육 프로그램시각적 주의집중도이해도유아교육 프로그램
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전태영
Abstract
The purpose of this study was to investigate the visual attention and the comprehension to the format of young children's TV program and the relationship between the visual attention and the comprehension in children's TV viewing. The following hypotheses were tested in this study. 1. Is there a significant difference on the visual attention according to the formats of young children's TV program? 2. Is there a significant difference on the comprehension according to the formats of young children's TV program? 3. What relationship is there between the visual attention and the comprehension in young children's TV viewing? The subjects involved in this study were randomly, selected children from the K kindergarten and Y kindergarten in Seoul and the number was 56. Their average age was 5.7 years old and their socio-economic status was middle. As the treatment formats, two segments of the programs was used. The programs were "PPO PPO PPO" which was produced and broadcasted by MBC. One format used in this study was the Mixed Drama program which were performed by human and live puppet. The other was the puppetry program which were performed by only hand puppets. This study was conducted an the 17th and the 25th of April, 1986. The statistical tests used in this study was t-test, The significant level of this study was p=.01 Findings were as follows: 1. There was no statistically significant difference on the visual attention between the Mixed Drama which was performed by human and live puppet and the puppetry which was performed by only hand puppet. (t=1.81, p>.01) 2. On the comprehension level to program format, the Mixed Drama which was performed by human and live puppet was higher than that of the puppetry which was performed by only hand puppet. (t=3.43, p<.01) 3. There was a moderate relationship between the visual attention and comprehension of the contents (r=.51).;Ⅰ. 서론 TV가 어린이에게 미치는 영향에 대해서는 긍정적인 견해와 부정적인 견해 사이에 논란이 거듭되고 있으나 잘 개발된 프로그램에 대해서는 긍정적인 효과가 증명되고 있다. 따라서 TV 유아교육 프로그램의 질적 향상을 위한 연구가 필요하다. 우리나라에서는 TV 유아교육 프로그램의 영양 및 효과에 관한 연구만이 이루어졌을 뿐 제작기법에 관한 구체적인 연구는 매우 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 현재 방영되고 있는 TV 유아교육 프로그램의 형태 차이에 따라 시각적 주의집중도와 이해도는 어떻게 나타나는가를 규명하고 어린이의 TV 시청에 있어서 시각적 주의집중도와 이해도의 관계를 알아보는데 있다. Ⅱ. 연구문제 본 연구에서 다루고자 하는 문제는 구체적으로 다음과 같다. 1. TV 유아교육 프로그램의 형태 차이에 따라서 시각적 주의집중도에는 차이가 있는가? 2. TV 유아교육 프로그램의 형태 차이에 따라서 이해도에는 차이가 있는가? 3. 어린이의 TV 시청에 있어서 시각적 주의집중도와 이해도는 어떤 관계가 있는가? Ⅲ. 연구방법 및 절차 A. 실험대상 본 연구의 대상은 서울시내 K 유치원과 Y 유치원의 원아 242명 중 무작위 추출한 56명이었다. 추출된 표본의 평균 연령은 만 5세 7개월 이었으며 사회 - 경제적 수준(socioeconomic status)은 서울시 중류 정도였다. B. 실험자료 실험자료로는 문화방송국에서 제작·방영한 "뽀뽀뽀" 중 사람과 탈인형(live puppet)이 출연한 복합 드라마 형태(Mixed Drama format)와 손인형(hand puppet)만 출연한 인형극(puppetry) 형태의 두 편의 segment였다. C. 실험절차 실험은 1986년 4월 17일과 4월 25일 양일간 3시간 20분 동안 총 8회에 걸쳐 실시하였다. D. 결과처리 본 연구문제에 따라서 프로그램의 형태 차이에 따른 주의집중도와 이해도를 규명하기 위해 t-test 하였으며 본 연구에서 설정한 의의도 수준은 p= .01 수준이었다. Ⅳ. 결과 본 실험연구의 결과는 다음과 같다. 1. TV 유아교육 프로그램의 형태 차이에 따른 시각적 주의집중도는 사람과 탈인형이 출연한 복합 드라마와 손인형만 출연한 인형극 형태 사이에 통계적으로 별 의의있는 차가 없는 것으로 나타났다. (t=1.81, p > .01). 2. TV 유아교육 프로그램의 형태 차이에 따른 이해도는 사람과 탈인형이 출연한 복합 드라마 형태가 손인형만 출연한 인형극 형태 보다 높은 것으로 나타났다. (t=3.43, p < .01). 3. TV에 대한 어린이의 시각적 주의집중도와 이해도의 관계는 pearson의 r계수 .51 로 중위 상관정도를 나타내었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE