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이데올로기의 敎條化 過程에 대한 비판적 연구

Title
이데올로기의 敎條化 過程에 대한 비판적 연구
Other Titles
CRITICAL STUDY ON THE PROCESS OF THE IDEOLOGICAL DOGMATIZATION
Authors
咸桂淑
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공국민윤리교육분야
Keywords
이데올로기교조화과정DOGMATIZATION
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍순호
Abstract
이데올로기는 정치체내의 구성원의 기본신념을 바탕으로 한 논리적 체계로써 통합적 연대성, 정체감의 기능을 발휘하며 동시에 이데올로기적 실천이라는 행동정향의 본질적 성격을 갖는다. 이러한 이데올로기가 정치적으로 이용된 단일통치이데올로기는 지배계급의 정치공식에 의해 교조화되며 신화적 권력체계로 전환되어 현대사회의 대중적 속성과의 결합에서 오는 특수한 위험을 내포하는데 1930년대 독일의 Nazism, 이탈리아의 Facism 및 소련의 Stalinism등의 전체주의적 독재체제가 보여주었던 인간억압의 폐해는 교조적 이데올로기의 사회체계에 있어서의 매개적 기능과 유사한 양상을 나타내고 있다. 인류의 이러한 역사적 경험이 이데올로기의 비판적 관점을 확립하는 중요한 계기가 되었는 바 본 연주에서는 이데올로기를 이용하는 정치적 목적과 통치이데올로기가 하나의 dogma로 변절되어가는 과정, 그리고 교조적 이데올로기의 통치양식을 비판적으로 연구하고 현대사회에 있어서의 이데올로기의 비판적 관점을 확립하여 이데올로기적 선전을 권력의 틀 속에서 배제할 수 있는 정치판단능력을 키우는데 그 목적을 둔다. 이를 위해 본론에서, 이데올로기의 본질을 개념과 기능, 본질적 성격을 중심으로 분석하면서, 다음으로 정권의 획득을 위해 이데올로기를 이용하는 목적과 정권의 유지 및 강화를 위해서 이데올로기를 교조화해가는 과정을 다루고 끝으로 교조적 통치이데올로기의 통치양식을 비판적으로 분석 검토한다. 정권장악을 위해 수단으로서 이용되었던 이데올로기는 대중조작을 통하여 정권의 정당성을 획득하며 보다 더 계획적이고 명시적인 정치사회화를 전면적·조직적으로 실시하여 피통치층으로 하여금 정권의 목적에 맞는 계획된 태도를 갖도록 한다. 이렇게 하여 통치층은 제정책 수행과 관련된 대중동원을 수월하게 하려는 목표를 달성하게 되며 피통치층을 정권의 무의식적인 선전가로까지 전락시킨다. Apter는 이러한 체제를 동원체제라고 부르는데 동원체제에서는 피통치층이 발휘할 수 있는 모든 역량을 독재자의 절대적인 권력행사에 종속시키는 효율적인 방법으로 중앙집권적 관료화를 가속화시키며 피통치층을 효과적으로 통제할 수 있는 강력한 테러기구를 발전시킨다. 그리하여 최고의 1人을 정점으로 하는 단일거대정당은 독점적 매스 미디아의 전폭적 지원하에 마키아벨리즘적인 정치전술을 구사하여 통치이데올로기에 대한 무조건적인 복종과 충성을 요구하면서 그 권력의 절대적 영속성을 보장받으려 한다. 그리하여 정치적 종교로서의 교조적 통치이데올로기가 기도하는 규격인이 되어 정권을 위한 무의식적인 선전가로 전락되는 것을 거부하면서 결론에서는 비판적 합리주의의 이데올로기에 대한 정치적 결론을 유용한 것으로 받아들여 이데올로기 비판의 과제를 검토한다. 그러나 이데올로기 비판의 판정을 확립하는데 있어 본 연구에서는 통치이데올로기의 전체적인 불합리성과 심화된 모순성에 대한 혁명적인 전면적 비판이 초래할 지도 모르는 무정부상태 (anarchy)를 경계하며, 이데올로기가 갖는 안정화 기능이 상실되지 않는 범위안에서 이데올로기 비판의 프로그램을 제시하고자 한다.;Ideology, a logical system based on the fundamental commitments of members within the political structure, exerts functions such as integration, solidarity and identity, including things of intrinsic nature such as behavior orientation, regarded as a form of ideological practice. This kind of ideology, used politically in a unique government is transformed into a mythical power structure by the political formula of the governing class and is particularly dangerous when combined with the popular characteristics of modern society. The abuse of human beings as shown in the totalitarian oligarchy system of Nazism in Germany, Fascism in Italy and the Stalinism in the Soviet Union of the 1930s, is similar to the meditorial function in the social structure of doctrinal ideology. Such bitter experience of the past has provided the opportunity to establish a critical viewpoint of ideology. The governing ideology which exploits ideology in order to acquire, maintain and reinforce political power is related to political purposes such as domination, power, authority, religion, industrialization and welfare of society. Such a governing ideology confirms the legitimacy of the political regime through mass-manipulation, and enforces more intentional and obvious political socialization generally and systematically, and makes the governed class act as intended, in order to facilitate mass-mobilization related with the implementation of the established policies. In the mobilization system, centralized bureaucracy is accelerated as an effective method to subordinate all the capacities of the governed class to the dictator's absolute power play. Therefore, a single powerful political party ruled by one only leader develops the revolutionary influence occuring from a manipulated crisis, into absolute power by practising Machiavellian political strategy. This ambition to rule on the part of the governing classis put into practice through police force, military mobilization or other terror organization, with the full support of mass-media, which in this case, does not exist on a personal or partisan level, but is completely monopolized by public political power which is able to generalize all the detailed organizations within a political structure. Governing ideology as a political religion, requires only a blind and mechanical loyalty and obedience of the governed class and thus reproduces standardized human beings in mass, according to the theory of thorough collectivism. Thus a kind of Utopia, preparing a favorable supporting ground for the government's political purpose which conceals irrational reality is presented to the governed class and subdues it. However, in reality, such a mythological power system can only retain a political position temporarily and is faced with the complex crisis of the disorganization of human beings, which is the result of the contradictions within its structure and its mutual surveillance system. In order to limit such contradictions, the governing class enforces terror organizations and thus deepens its discrepancies. If we regard modern politics as a political era operated by symbols, the principles of mass manipulation of a dictatorial ideology as described above, is not only used in the process of uncertain power seizure or totalitarian dictatorship but also commonly practised in modern political phenomena. Therefore, the purpose of this paper is to study the political usage and process of doctrinal development of ideology and its ruling method from a critical viewpoint, and to exclude ideological propaganda from the frame of political power so that autonomous judgment and political energy can be granted in order to conquer dogmatized ideological structure by establishing a critical viewpoint of the ideology of modern society. However, this paper takes precautions against anarchy which may be caused by the general revolutionary criticisms of over-all discrepancy, and presents prospects for ideological criticism based on critical rationalism, secure within the stabilization of ideology.
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교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
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