View : 200 Download: 0

20세기 초 미국의 진보주의 유치원 교육과정에 관한 연구

Title
20세기 초 미국의 진보주의 유치원 교육과정에 관한 연구
Other Titles
(The) Development of Progressive Curriculum for Kindergarten in America : With particular reference to the "Conduct Curriculum"
Authors
蔡鍾玉
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
이십세기 초미국진보주의 유치원교육과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
본 연구는 Conduct Curriculum을 중심으로 20세기 초 미국의 진보주의 유치원교육과정의 성립배경을 연구하여 현재 실시되고 있는 유아교육과정의 검토 및 개선을 위한 기초자료를 제공하기 위한 것이다. 이 연구에서 다루고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 진보주의 유치원교육과정이 어떤 배경과 이론적 기초하에 성립되었으며, P.S. Hill의 진보주의 유아교육이론 및 실제는 어떠한가? 2. Conduct Curriculum은 어떤 절차를 거쳐서 구성되었으며, 그 특징은 무엇인가? 위와같은 문제를 해결하기 위해서 본 연구는 문헌연구의 방법으로 수행되었다. 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 19세기 말에서부터 20세기 초까지의 미국의 유치원교육과정은 Froebel의 상징주의에 기초한 전통적 교육과정이 실시되고 있었다. 그러나 19세기 말경에 P.S. Hill을 중심으로 한 진보적인 유치원교사들은 교육과정을 재구성 하기에 이르렀다. 그 이유로서는, Froebel의 교육이론 및 실제가 어린이에게 적합하지 않다고 생각했기 때문이다. 이들은 유치원교육과정을 재구성하는데 있어서 진보주의 교육이론에 많은 영향을 받았으며, John Dewey의 철학, G. Stanley Hall의 아동연구, Edward L. Thorndike의 학습이론을 교육과정 재구성을 위한 이론적 기초로 하였다. 진보주의 유치원교육과정의 구성에 핵심적인 역할을 한 P.S. Hill은 진보주의 교육개척자, 즉 Dewey, Hall, Thorndike에게서 영향을 받아 진보주의에 기초한 유아교육론을 형성하게 되었으며, 진보주의 유아교육이론에 기초하여 Hill적목을 고안하였다. P.S. Hill은 진보주의 교육개혁자들의 이론등을 실제로 유아교육과정에 옮겼으며, P.S. Hill의 Conduct Curriculum은 진보주의 유치원교육과정의 대표적인 것이 되었다. Conduct Curriculum은 몇 가지 특정을 지니고 있다. 그것은 1)어린이의 자발적 활동, 2)습관을 이끄는 활동과 사고, 감정, 행위의 변화, 3)자발적 활동을 통한 문제해결, 4)민주적인 조직, 5) 어린이의 활동 및 활동의 변화를 기록, 측정, 평가, 6)어린이의 요구 및 흥미에 따라 교육과정의 신축성 있는 운영을 강조한다는 점이다. 이와같은 특징을 기초로 하여 20세기 초 미국의 진보주의 유치원교육과정의 특징을 살펴보면 다음과 같다. 1. 어린이가 경험을 잘, 충분히 재조직하도록 이끄는 데에 교육의 목표를 둔다. 2. 교육내용은 새로운 노래, 이야기, 게임, 창조적 극화놀이, 자유놀이, 놀이와 작업을 통한 훌륭한 기술형성을 위한 지식과 생동적인 내용에 기초하고 있다. 3. 교육은 어린이의 자발적 활동에 근거해야 하고, 활동을 선택할 수 있는 자유가 허용되어야 하며, 이러한 활동은 효과적인 사회생활을 위해서 조직되고 방향지어져야 함을 강조하고 있다. 4. 유치원의 사회적 조직은 어린이간의 더 자유로운 관계를 허용해주며 어린이의 상호간에도 배울 수 있는 가능성을 제공해 준다.;At the beginning of this century, an important change took place in theory and practice of kindergarten education in America. Traditional practice was critically re-examined and new attempts were made. The purpose of this study is to understand the backgrounds of the development of progressive curriculum in kindergaten and to identify the major characteristics of the "Conduct Curriculum" which was Constructed under the progressive spirit. The findings of this study will give us some basic materials for curriculum improvement. The problems attempted to answer are as follows : 1. What are the backgrounds of the curriculum reforms? How did the progressivists modify the traditional curriculum of kindergarten? What major innovations in kindergarten program did P.S. Hill bring about? 2. What is the "Conduct Curriculum" - its theoretical grounds, basic principles and major characteristics? To answer these questions, this study was primarily dependent upon document analysis for its methodology. Some resources and documents relative to these questions were analysed. And the results may be summarized as follows : Until the latter part of the 19-th century, the programs and methods of kindergarten education in America were under the influence of Froebelian tradition. But at the close of the century, some pioneers in early-childhood education came to have suspicions on the curriculum practice that were based upon Froebelian Symbolism, and tried to reform the traditional theory and practice of kindergarten education. They were stimulated by the philosophical doctrine of John Dewey, the scientific studies on childhood which were initiated by G. Stanley Hall, and the experimental study on learning process and educational measurements which were attempted by E.L. Thorndike. Among those pioneers in kindergarten reform, P.S. Hill was one of the acknowledged leaders. She invented the "Hill's Floor Block" for curricula activities, and initiated the curriculum reform movement. The "Conduct Curriculum" was a product of such movement under her leadership. The guiding principles of the "Conduct curriculum" are freedom and creative activity of children. It assumes that the educational objectives of curricula activities are forming various habits on the part of children through their voluntary activities and improving their thinking, feeling and behaviors. As a result, it has several characteristics. It lays stresses (1) voluntary activities of children, (2) improving habits, thinking, feeling and behaviors, (3) problem-solving through voluntary activities, (4) democratic organization, (5) observing recording, measuring and evaluating the activities of children and their changes, (6) flexibility in curriculum administration according to the needs of children. In conclusion, the general characteristics of the progressive curriculum can be stated as follows : 1. The important aims of kindergarten education is helping children to reconstruct their own experiences. 2. The programs of kindergarten education should include alive and interesting activities such as new songs, tales, creative dramatic plays, free plays, and knowledge and activities contributive to the formation of habits and skills through plays and works. 3. All curricula activities should be practiced on voluntary base. The freedom of choice between various activities should be permitted. And all activities should be organized so as to improve social ability of children. 4. As a social institution, the organization of kindergarten must be a democratic one. It should be able to provide children with more apportunities and possibilities to be familiar with each other and to learn from each other.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE