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고등학생이 지각한 부모관 및 자녀관에 대한 연구

Title
고등학생이 지각한 부모관 및 자녀관에 대한 연구
Other Titles
(A) Survey Study on the View of Parent's and Children perceived by High School Students
Authors
李純喜
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
고등학생부모관자녀관교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李基淑
Abstract
본 연구는 서울 시내 고등학교 3학년에 재학중인 남·여학생들의 부모관 및 자녀관을 조사·분석함으로써 고등학생을 위한 부모교육 프로그램개발의 기초자료를 수립하는 데 그 목적이 있다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1 . 바람직한 부모상에 대한 인식은 어떠하며, 변인간에 차이가 있는가? 2 . 부모교육 및 자녀교육에 대한 인식은 어떠하며 변인간에 차이가 있는가? 3 . 예비부모로서의 남·여고등학생의 자녀관 및 교육관은 어떠한가? 변인간에는 어떠한 차이가 있는가? 연구의 방법은 관계문헌을 참고로 본 연구자가 작성한 질문지를 서울시내 남·여고등학교의 3학년학생 780명을 대상으로 하여 조사하였다. 조사를 통해 수집된 질문지는 SPSS전산처리를 하여 전체경향은 백분율( % )을 사용하여 빈도를 기술하고, 각 문항마다 성별·부모의 수입·아버지의 학력변인에 따라 χ^(2)검증을 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다 1 . 바람직한 부모상에 대한 인식에 있어서 부모는 이해심과 정서발달에 관한 지식이 많고, 자녀의 의사를 존중하고 정서적 안정을 배려하는 부모를 인식하였으며, 성별에 따라 유의한 차이가 있었다. 2 . 부모교육 및 자녀교육에 대한 인식에 있어서는 현고등학교 교육과정에 부모교육과목의 필요성을 강조하였고, 자녀의 출산과정 및 자녀교육에 관한 학습경험은 있었으나, 이러한 지식습득 과정은 통일된 과정이 없이 부분적으로 여학생은 학교수업, 남학생은 친구나 선배, 책·팜프렛 및 메스콤을 통하여 습득하였다. 즉, 남학생은 체계적인 교육과정을 통해 학습된 지식이 아니고 단편적이고 산발적인 지식을 우연히 학습한 것으로 나타났다. 자녀교육은 부·모공동담당과 어머니가 대부분 담당해 한다는 두가지 견해로 나타났고, 취업모가 자녀에게 미치는 영향에 대해서는 약 50%의 학생들이 어머니로서의 역할을 완수하면 괜찮다고 하였으며 이러한 내용은 성별 및 아버지의 학력수준에 따라 유의한 차이가 있었다. 3 . 예비부모로서의 남·여고등학생의 자녀관 및 교육관에 있어서는 인간의 성격형성 시기는 사춘기, 학습의 가능시기는 태아기( 임신기 ) 및 말 배울시기를 가장 중요한 시기라 하였다. 자녀교육시 자녀교육에 대한 지식 및 유아교육기관이 꼭 필요하며, 가장 선호하는 기관으로써 유치원·유아원을 들었고, 유아기 교육내용으로는 전인교육 및 또래와의 교제를 많이 원하고 있었다. 바람직한 자녀로서 아들은 정직, 용감·활달하고, 딸은 온순·명랑하고 원만한 성품의 소유자를 원했으며 기대하는 자녀상으로는 대인관계가 원만하고 사회에 봉사하는 사람을 중요시 하였다. 이러한 내용은 각각 성별 및 아버지의 학력수준에 따라 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과로 비추어 볼 때, 부모교육의 중요성을 인식하여 바람직한 역할을 수행케 하기 위하여 남·여고등학생 모두에게 부모교육을 실시해야 하며 학교교육에서 부모교육 과목을 개설하여 효율적인 방향으로 다루어야 하겠다. 뿐만아니라 사회교육측면에서 지역사회의 기관 및 자원을 적극 활용하여 남·여고등학생을 위한 예비부모교육의 기회가 확대·실시되어야 하겠다.;The purpose of this study is to set up the basic data of the parent education programs for the high school by researching and analyzing the view of their parents and their children on the part of the male and female third-graders of the high school. The contents of this research are as follows: 1. What is the cognition on the image of their parents desired by them? What is the difference according to variation? 2. What is their own cognition on the parent education and child education? What is the difference according to variation? 3. What is their view of their children and their education as future parents? What is the difference according to variation? To achive these objectives I, the author, have used the related bibliographiesto draft questionaires, which have been distributed to 780 male and female high school third graders in Seoul. Then the questionaires have been dealt with by SPSS electronic computer. The frequency of the total tendency has been described by percentage and χ^(2)varification has been adopted for the variables of sex, monthly income, academic career of the fathers. The results are as follows: 1. AS for the cognition of the desirable images of their parents, they want them to be highly understanding and considerate of the cultivation of the aesthetic sentiments of the children. There was significant difference by sex. 2. As for the parent and child education, the students emphasized the necessity of the parent education in the present high school curricula S for the child education, they claim that the fathers share it with the mothers. They also say that the mothers should play the major part. As for the mothers' employment (having jobs), about 50 percent of the students say OK, as long as the mothers fulfill the mother's original role. There was significant difference by sex and their father's academic career. 3. AS for the view of the children and education on the part of the male and female students as future parents they claim the following are the most important periods: the adolescence as the period of forming character, the period of embryo as the beginning of learning, and the period of beginning of speech. They want to have children: if the children were boys they want them to be honest, brave and active; and they want the girls to be docile, cheerful and amicable. They want them to be harmonious in human relations, and to be of public service. There was significant difference by sex and their fathers' academic career. In view of these results we understand the importance of the parent education and fulfil the proper role. For this purpose we must have all the male and female high school students receive the parent education. We must set up the curricula of parent education in the schools and carry them out effectively. Furthermore, we must make the most of the establishments and resourses of the regional communities to enlarge the opportunity of future parent education for the male and female high school students.
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