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特殊學級兒童의 認知樣式에 關한 一硏究

Title
特殊學級兒童의 認知樣式에 關한 一硏究
Other Titles
(A) STUDY ON COGNITIVE STYLES OF THE CHILDREN OF THE SPECIAL CLASS IN SEOUL
Authors
兪仁淑
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
특수학급아동인지양식COGNITIVE STYLES
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
추국희
Abstract
본 硏究에서는 認知樣式의 側面에서 서울特別市 特殊學級兒童의 特徵을 考察함으로써, 特殊學緣兒童敎育에 새로운 指導方向을 모색하기 위해 必要한 基礎資料를 얻고자 한다. 認知樣式中 場依存的-場獨立的 側面과 思慮的-衝動衝 側面에서 分析하여 特殊學級兒童의 認知構造的 特性을 理解하는데 그 目的이 있으며, 具體的인 硏究의 問題는 다음과 같다. 問題 1] 正常集團과 特殊學級兒童集團間에는 場依存的-場獨立的 認知樣式의 差異가 있는가? 問題 2] 正常集團과 特殊學級兒童集團間에는 思慮的-衝動的 認知樣式에서 反應時間·誤謬數의 差異가 있는가? 問題 3] 特殊學級兒童集團에서 生活年齡의 增加에 따라 場依存的-場獨立的 認知樣式의 差異가 있는가? 問題 4] 特殊學級兒童集團에서 生活年齡의 增加에 따라 思慮的-衝動的 認知樣式에서 反應時間·誤謬數의 差異가 있는가? 問題 5] 特殊學級兒童集團에서 男學生과 女學生의 場依存的-場獨立的 認知樣式의 差異가 있는가? 問題 6] 特殊學級兒童集團에서 男學生과 女學生의 思慮的-衝動的 認知樣式에서 反應時間·誤謬數의 差異가 있는가? 問題 7] 場依存的-場獨立的 認知樣式과 知能指數와 關係가 있는가? 問題 8] 思慮的-衝動的 認知樣式에서 反應時間·誤謬數와 知能指數와 關係가 있는가? 본 硏究를 爲한 對象兒童은 서울特別市의 18個 特殊學級中 西部 敎育區廳과 南部敎育區廳 산하에서 1個 學校를 選定하여 두 國民學校의 特殊學級 3, 4學年(24名), 5, 6學年(24名)을 對象으로 하였다. 一般學級內에 있는 正常兒童도 48名을 模集하여 總 對象者數는 96名 이었다. 對象者中 男學生과 女學生의 比率은 半半씩이다. 이들 對象兒童의 認知樣式을 알아보기 위하여 場依存的-場獨立的 認知樣式 檢査는 兒童 潛入圖形檢査(Children's Embedded Figures Test-Stephen A. Karp & Norma Konstadt, 1971)과 思慮的-衝動的 認知樣式 檢査는 類似圖形 맞추기 檢査( 兒重用, elementary Matching Familiar Figures Test-J. Kagan, 1965)을 실시하였고, 實驗結果의 統計値에 對한 差異를 알아보기 위하여 t-檢證, F-檢證, 回歸分析을 하였다. 본 硏究에서 얻은 結果는 다음과 같다. 1) 特殊學級兒童集團과 正常集團은 場依存的-場獨立的 認知 樣式據式에서 差異가 있었다. 2) 特殊學級兒童集團과 正常集 은 誤謬數에서 差異가 있었다. 3) 特殊學級兒童集團에서 生活年齡의 增加에 따라 場依存的-場獨立的 認知樣式에 差異가 있었다. 4) 特殊學級兒童集團에서 生活年齡의 增加에 따라 誤謬數에 差異가 있었다. 5) 特殊學級兒童集團에서 低學年 男學生과 女學生 間에는 場依存的-場獨立的 認知樣式에 差異가 없었으나, 高學年 男學生과 女學生 間에는 場依存的-場獨立的 認知樣式에 差異가 있었다. 6) 特殊學級兒童集團에서 低學年, 高學年 男學生과 女學生 間에는 反應時間·誤謬數에서 差異가 없었다. 7) 場依存的-場獨立的 認知樣式과 知能指數의 相關關係는 높았다. 8) 思慮的-衝動的 認知樣式에서, 知能指數와 誤謬數의 相關關係는 높았다.;1. Purpose of this study The prupose of this study is to find out how both field-dependent-field-independent cognitive styles and reflection-impulsivity cognitive styles are reflected in the children of the special class. The correlation between cognitive styles and intelligence quotient is studied. 2. Procedure of this study In this study, the examinees of 96 children are divided among groups by the type of children; the children of the special class, normal children and by the chronological age; nine years and eleven years, with an equal number of boys and girls in each group. To investigate cognitive styles of examinees, we give CEFT(Children's Embedded Figures Test) to verify field-dependent-field-independent cognitive styles theory and MFF(Matching Familiar Figures) to verify reflection-impulsivity cognitive styles theory. The t-test, F-test and regression were used for testing eight hypotheses designed for this study. 3. Findings 1) There is a significant difference in field-dependent-field-independent cognitive styles between the children of the special class and normal children of each chronological age. 2) There is a significant difference in errors between the children of the special class and normal children of each chronological age. 3) There is a significant difference in field-dependent-field-independent cognitive styles among chronological age groups of the children of the of the special class. 4) There is a significant difference in errors among chronological age groups of the children of the special class. 5) There is not any significant difference in field-dependent-field-independent cognitive styles between 9-year-old boys and girls of the children of the special class, but significant difference in field-dependent-field-independent cognitive styles between 11-year-old boys and girls of the children of the special class. 6) There is not any significant difference in errors and reaction time between boys and girls of the children of the special class. 7) There is a significant relation between field-dependent-field-independent cognitive style and Intelligence quotient. 8) There is a significant relation between errors and Intelligence quotient. I hope that the results of this study will be helpful in planning of the education program for the children of the special class.
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