View : 815 Download: 0

아동의 수개념 발달과 학습준비도 및 지능과의 관계

Title
아동의 수개념 발달과 학습준비도 및 지능과의 관계
Other Titles
Relationship among development of children's number concept, learning readiness and I.Q.
Authors
이영희
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
아동수개념학습준비도지능
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
본 연구는 아동의 수개념 발달과 학습준비도 및 지능간에는 어떠한 관계가 있는지를 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구에의 얻어진 결과는 유아교육에 있어서의 수학교육 프로그램을 개발하는데 필요한 기초자로를 제공하려는 데에 도움이 될 것으로 본다. 본 연구는 다음과 같은 구체적인 문제에 대해 검증하였다. 1. 수개념 발달과 학습준비도와의 관계 및 그 하위항목간의 관계는 어떠한가? 2. 수개념 발달과 지능과의 관계 및 그 하위항목간의 관계는 어떠한가? 3. 학습준비도와 지능과의 관계는 어떠한가? 4. 성별과 수개념·학습준비도·지능과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울 시내 강남 지역 아파트단지에 위치하고 있는 유치원 두곳을 선정하여, 60명의 유아를 연구대상으로 Piaget가 실시했던 집합·일대일 대응·순서수의 개념 파악에 관한 실험과. 이 연섭·김 성일 제작의 학습준비도 검사 및 김 재은의 지능 검사를 실시하였다. 각 검사도구를 통하여 얻어진 자료들은 수개념과 학습준비도·지능 및 성별간의 관계를 알아내기 위해, Pearson상관계수 및 F-검증을 통하여 그 결과를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 수개념 발달과 학습준비도간에는 의미있는 상관관계가 있었다.(r=0.5193). 수개념과 학습준비도의 12개 하위항목간에는. 수개념의 발달이 「일반상식」(r=0.3609), 「어휘」(r=0.3343), 「청각변별」(r=0.2382),「청각기억(II)」(r=0.2191),「시각기억」(r=0.2344) 및 「시각운동기능」(r=0.2174)과 관계가 있는 것으로 나타났고. 그 외의 항목과는 관계가 유의하지 않은 것으로 밝혀졌다. 수개념의 내용을 집합, 일대응대응, 순서수로 세분하여. 학습준비도와의 관계를 살펴본 결과. 집합 개념의 발달은 학습준비도 및 그 하위항목 모두와 관계가 유의하지 않았다. 일대일대응 개념의 발달은 학습준비도와 낮은 상관관계가 있었다. (r=0.2328). 그러나, 학습준비도의 12개 하위항목 중에서 「청각변별」과만 관계가 있었고 (r=0.2548), 다른 항목들과는 관계가 유의하지 않은 것으로 나타났다. 순서수 개념의 발달은 학습준비도와 의미있는 관계가 있었다 (r=-0.5153). 또, 순서수 개념은 학습준비도의 하위항목들 중에서 「일반상식」(r=0.3251),「어휘」(r=0.3546),「대근육운동」(r=0.2963), 「시각기억」(r=0.2204), 「시각운동기능」(r=0.3473) 및 「정서적 안정성」(r=0.2198)과 관계가 있는 것으로 나타났으며, 특히 「어휘」및「시각운동기능」은 타항목에 비해 순서수개념과 가장 높은 상관관계가 나타났다. 2. 수개념의 발달은 지능과 낮은 정적 상관관계가 있었다 (r=0.3462)수개념과 지능의 6개 하위항목간에는, 수개념의 발달이 지능의 하위항목중 「정잇기」를 제외한 모든 항목 즉, 「낱말과 글의 뜻」 (r=0.2775). 「같은 그림 찾기」 (r=0.3476) 「셈하기」 (r=0.4042) 「네모 맞추기」 (r=0.2184) 및 「본뜨기」 (r=0.2301)와 관계가 있었으며, 그 중에서도 셈하기 항목과는 가장 높은 상관관계가 있었다. 수개념의 하위개념과 지능과의 관계에서, 집합 개념의 발달은 지능과 낮은 상관관계가 있었으며 (r=0.2978), 집합 개념은 지능의 하위항목중 「같은 그림 찾기」 (r=0.2898), 「셈하기」 (r=0.2662) 및 「네모 맞추기」 (r=0.2283) 와 관계가 있는 것으로 나타났다. 일대일대응 개념의 발달과 지능간에는 관계가 없었으며, 일대일대응 개념은 지능의 6개 하위항목과도 관계가 모두 유의하지 않았다. 순서수 개념의 발달과 지능간에는 낮은 정적 상관관계가 있었다(r=0.3040). 순서수 개념은 지능의 하위항목중 「낱말과 글의 뜻」 항목은 다른 항목에 비해 비교적 높은 관계가 있었다. 3. 학습준비도와 지능간에는 높은 상관관계가 있었다 (r=0.6067). 학습준비도와 지능의 하위항목간에서, 학습준비도는 지능의 「낱말과 글의 뜻」 (r=0.5214) 「같은 그림 찾기」 (r=0.3601) , 「셈하기」 (r=0.7099) 「네모맞추기」 (r=0.3912) 및 「본뜨기」 (r=0.3072) 항목과 관계가 있음이 나타났으며, 그 중에서도 「셈하기」 항목과는 가장 밀접한 상관관계가 있음이 밝혀진다. 또한 지능과 학습준비도의 하위항목간에는, 지능의 발달이 학습준비의 하위항목 중에서 「일반상식」 (r=0.4361), 「어휘」 (r=0.3825), 「청각변별」 (r=0.2719) 「청각기억(I)」(r=0.2457), 「청각기억(II)」(r=0.2434), 「인물화 그리기」 (r=0.2324) 및 「정서적 안정성」 (r=0.2498) 항목과 각각 유의한 관계가 있음이 나타났고, 그 중에서도 특히 지능은 학습준비도의 「일방상식」 항목과는 타항목에 비해 가장 높은 관계가 있었다. 4. 수개념의 발달은 성별과 관계가 없었다. 수개념의 내용을 집합·일대일대응·순서수로 세분하여 성별과의 관계를 살펴본 결과, 성별은 수개념의 하위개념 모두와 관계가 없음이 밝혀졌다. 학습준비도의 발달 역시 성별과는 유의한 관계가 없음이 밝혀졌으며, 지능과 성별간에도 관계가 없었다. 즉, 성별은 수개념 및 학습준비도·지능 모두와 관련성이 없다고 나타났다.;This study aims to know the relationship among the development of the children's number concept, the learning readiness and the I.Q. The result is to be a basic help in the development of the Mathematic's learning program for the pre-school children. This research problems are as follows: 1. What is the relationship among the development of the number concept, the learning readiness, and its lower items? 2. What is the relationship among the development of the number concept and the I.Q. and its lower items? 3. What is the relationship between the learning readiness and the I.Q.? 4. What about among sex and the development of the number concept, the learning readiness and the I.Q.? The objects are 60 pre-school children in a couple of kindergartens which are located in the apartment houses in Seoul. In order to solve these problems, the researcher replicated Piaget's experimentation on the concept of sets, concept of one to one correspondence and ordination, and the learning ' readiness test designed by Yeon-seob Lee and Sung-il Kim, and the I.Q. test designed by Jae-eun Kim. The data which are resulted from each testing instruments are analyzed by the Pearson coefficient of correlation among the number concept, the learning readiness and the I.Q. The major findings of the study are as follows: 1. There's correlationship between the development of the number concept and the learning readiness (r = 0.5193). The number concpet related with 「common sense」, 「vocabulary」, 「hearing distinction」, 「hearing memory(Ⅱ)」「eye-sight memory」 and 「eye-sight moving ability」 in the lower items of the learing readiness. There's no relationship among the concept of sets and the learning readiness and its 12 lower items. There's corrleationship between the concept of one to one correspondence and the learning readiness (r = 0.2328), and the concept of one to one correspondence related with only 「hearing distinction」 item, which is the lower items of the learning readiness. The concept of ordination related with 「common sense」, 「vocabulary」, 「big-mustle movement」, 「eye-sight memory」, 「eye-sight moving ability」 and 「emotional stability」, in the lower Items of the learning readiness 2. There's correlatlonship between the number concept and the I.Q. (r = 0.3462). The number concept related with 「meaning of the word and the sentence」, 「finding out the same picture」, 「cultulating」 ,「frame the square」 and 「mimic the figure」, in the six lower items of the I.Q. The concept of sets, which is one of the number concepts, related with the 1.Q. (r = 0.2978), and related with 「finding out the same picture」, 「calculating」 and 「frame the picture」, in the lower items of the I.Q. There's no relationship among the concept of one to one correspondence, the I. Q. and its lower items. The concept of ordination related with the I.Q.(r= 0.3040), and related with 「meaning of the word and sentence」 , 「finding out the same picture」, 「calculating」, 「frame the square」 and 「mimic the figure」, in the lower items of the I.Q. 3. There's correlationship between the learning readiness and the I.Q. (r= 0.6067). The learning readiness related with 「meaning of the word and sentence」, 「finding out the same picture」, 「calculating」 , 「frame the square」 and 「mimic the figure」, In the six lower items of the I.Q. The I.Q. related with 「common Sense」, 「vocabulary」, 「hearing distinction」, 「hearing memory (I)」, 「hearing memory (Ⅱ)」, 「eye-sight distinction」, 「eye-sight memory」, 「drawing the portrait」 and 「emotional stability」, in the 12 lower items of the learning readiness. 4. There's no relationship among the sex, the concept of number and its lower concepts. There's no correlationship between the learning readiness and the sex, and between the I.Q. and the sex.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE