View : 592 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유태영-
dc.contributor.author朴愛緖-
dc.creator朴愛緖-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:13Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000014567-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206600-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014567-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 정보추구의 시기에 있으며. 지적 사고의 발달 시기에 있는 어린이들에게 텔레비젼과 인쇄매체는 어떠한 관계를 맺으면서 영향을 미치고 있는지 알아보기 위한 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 어린이들의 텔레비전 시청실태와 시청경향은 어떠한가? 남여별 학년별 차이는 있는가? 2. 어린이들의 인쇄매체(도서, 만화, 어린이 잡지 및 신문) 접촉 상황은 어떠한가? 남여별·학년별 차이는 있는가? 3. 어린이들의 텔레비전 시청과 인쇄매체 접촉사이에는 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 조사도구는 질문지였고 조사대상은 서울에 있는 국민학교 4, 5, 6학년 학생들이었다. 표집은 2단계 표집방법을 통해 17개 행정구역에서 4개구를 뽑고, 다시 각각 1학교씩을 임의로 뽑아 학교마다 각 학년 한 학급씩을 군집표집 하였다. 그 결과 총 642명에게 질문지를 배부·회수하였으며 그 가운데 분석에 불충분한 8부는 제외시켰다. 조사는 1985년 9월 26일 부터 30일 사이에 실시되었고 수집된 자료는 컴퓨터의 SPSS프로그램에 의해 처리되었다. 통계처리를 위해서는 빈도 분석·교차대비 분석·ANOVA검증·T-검증 등이 사용되었다. 분석 결과는 다음과 같다. 1. 어린이들의 일주일 평균 시청량은 24.02시간이며, 남자가 여자보다 조금 더 시청하고 있고, 학년이 올라갈 수록 적게 시청한다. 프로그램중에서는 만화를 가장 즐겨보며, 내용중에서는 모험·탐험에 관한 것이 가장 선호되었다. 2. 인쇄매체중에서 도서는 일주일 평균 2.49권을 읽으며, 여자가 남자보다 더 많이 읽고, 내용으로는 모험·탐험에 관한 이야기가 선호되었다. 만화책은 일개월 평균 2.69권으로 남자가 여자보다 조금 더 읽었고, 오락·명랑만화가 선호되었다. 어린이 잡지는 일개월 동안 조사 대상자의 65.3%가, 어린이 신문은 일주일 동안 54.6%가 읽고 있었으며 두 매체 모두 학년이 올라갈 수록 많이 읽는 것으로 나타났다. 3. 일주일 평균 시청량에 따라 조사 대상자를 경·중·다중시청 집단으로 나눈 결과, 도서는 경시청 집단이 중시청이나 다중시청 집단보다 많이 읽고 있고. 만화는 중시청과 다중시청 집단이 경시청 집단보다 많이 읽고 있었다. 그러나 어린이 잡지와 신문은 각 시청 집단과 의미있는 관계가 없었다.;The purpose of this study was to investigate the children's media related behavior; the relationship between television viewing and printed media. The following problems are studied in this research. 1. What is children's television viewing condition and viewing tendency? And is there a difference in sexes and graders? 2. What is children's printed media related behavior? And is there a difference in sexes and graders ? 3. What relationship is between television viewing and printed media related behavior? The tool used in this survey study was a questionnaire and the subjects were fourth, fifth, and sixth graders attend- ing elementary schools in Seoul. Four schools were randomly selected from elementary schools and twelve classes were drawn from those four schools through the clustered sampling methods. To the total of 642 students the questionnaires were given and all of them returned. Among the data gathered 8 were regarded insufficient for analysis and were excluded. Survey was conducted from the 26th of September to the 30th of September, 1985. The data was computed under SPSS, and the statistical tests used this study were frequency, ANOVA,, cross tabulation, and T-test. Finding's were as follows: 1. An average television viewing hour was 24.02 per a week. And boys used more television than girls. The higher graders have, the less they watched television. Cartoons and adventure programs were favored. 2. Books are read 2.43 volume in average per a week. tend to read more than boys. Girls A total of the students are attracted to books about adventure and exploration. Comic books are read 2.49 volume in average per a month. Boys tend to read more than girls. A total of the stu- dsnts preferred comic books about entertainment and humor. 63.5% of the students were read children's magazine for a month and 54.6% of the students were read children's newspaper for a week. The higher graders have, the more they read magazine and newspaper. 3. A total of the students were classified light, medium, and heavy viewing group according to the amount of television viewing for a week. Light viewers read more than medium and heavy viewers in book. Medium and heavy viewers read more than light viewers in comic book. And children's magazine and newspaper did not significantly relate to each viewing groups.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구의 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 D. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 텔레비젼과 어린이 = 5 B. 인쇄매체와 어린이 = 10 C. 텔레비젼과 인쇄매체와의 관계 = 13 Ⅲ. 연구의 방법 및 절차 = 19 A. 연구의 대상과 표정 = 19 B. 연구의 도구 = 20 C. 조사절차 및 자료처리 방법 = 20 Ⅳ. 연구의 결과 및 해석 = 21 A. 텔레비젼 시청실태와 시청경향 = 21 B. 인쇄매체 접촉상황 = 31 C. 텔레비젼 시청과 인쇄매체 접촉과의 관계 = 39 Ⅴ. 결론 및 제언 = 43 참고문헌 = 46 부록 = 50 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1992038 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject어린이들-
dc.subject텔레비젼 시청-
dc.subject인쇄매체-
dc.subject접촉-
dc.title어린이들의 텔레비젼 시청과 印刷媒體 (도서, 만화, 어린이잡지 및 신문) 접촉과의 관계연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE CHILDREN'S MEDIA RELATED BEHAVIOR-
dc.creator.othernamePark, Ae Seo-
dc.format.pagevii, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 시청각교육과-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE