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韓國에서의 經濟指標로 본 受容者의 媒體消費傾向과 媒體産業 動向

Title
韓國에서의 經濟指標로 본 受容者의 媒體消費傾向과 媒體産業 動向
Other Titles
TRENDS IN THE ECONOMIC SUPPORT OF THE MASS COMMUNICATION MEDIA IN KOREA FROM 1970 TO 1981
Authors
金學姬
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
한국경제지표수용자매체소비경향매체산업
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최선렬
Abstract
본 연구는 다양해진 매체의 상황예서 受容者의 매체에의 消費傾向과 매체산영의 動向에 관해 고찰한 것이다. 수용자의 매체 消費傾向과 媒體 産業動向은 Scripps의 相對的 常數 원리를 기초로 하여 연구하였다. 상대적 상수 원리란 수용자가 媒體消費를 위해 지출하는 금액과 媒體産業의 수입금액이 전체 경제규모에서 차지하는 비율은 일정하여 수용자의 매체소비 금액은 GNP의 증가와 감소에 따라 결정된다는 것이다. 이것은 수용자가 매체에 지출하는 금액은 고정되어 있어 기술발달의 결과로 새로운 매체가 출현하면 媒體産業間의 경쟁은 深化된다는 내용이다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 수용자의 媒體消費傾向과 媒體産業動向에 관한 7개의 가설을 설정하였다. 연구의 조사방법은 기존의 總合資料(aggregate data)를 이용하는 指標的 接近(index approach)이었다. 연구의 조사 대상기간은 1970년부터 1981년까지로 정하여 관계 자료를 수집하였다. 자료의 수집은 경제기획원의 「광공업 통계조사 보고서」, 한국은행의 「경제통계년보」, 「KBS년지」, 영화진흥공사의 「한국영화년감」, 제일기획의 「광고년감」을 이용하였다. 얻어진 자료는 상대적 상수의 가설을 검증하기 위해 Spearman의 순위차 상관계수를 구하였고 매체산업의 동향을 예측하기 위해 時系列分析 (time-series analysis)을 하였다. 본 연구의 조사결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 총수용자가 매체에 지출하는 금액이 GNP에서 차지하는 비율은 일정하였다. 2. 개인이 매체에 지출하는 금액이 GNP에서 차지하는 비율은 감소하였다. 3. 기업이 매체에 지출하는 금액이 GNP에서 차지하는 비율은 증가하였다. 4. 총매체산업의 수입금액과 신문. 잡지. 라디오 매체산업이 GNP에서 차지하는 비율은 일정하였다. 5. TV산업의 수입금액이 GNP에서 차지하는 비율은 증가하였다. 6. 영화산업의 수입금액이 GNP에서 차지하는 비율은 감소하였다. 時系列分析 방법에 의한 매체산업별 動向을 예측한 결과, 신문산업의 수임금액은 증가되었고 잡지산업은 약찬 감소하는 것으로 나타났으나 安定勢를 보였다. TV산업과 라디오산업 및 영화산업의 수입금액은 모두 감소하는 것으로 나타났다. 이러한 예측결과는 앞으로 TV와 라디오 및 영화의 기능을 더 잘 수행하는 새로운 매체가 등장할 것이라는 것을 시사한다고 해석된다.;This study examines the relationships between the general state of the nation's economy and the growth of its mass media by analyzing trends in economic support of the mass media for 1970 through 1981. Spectacular growth of economy and parallel expansion of mass media marked the period. The theoretical background of the study is provided by the Principle of Relative Constancy proposed by C. E, Scripps. It holds that the pattern of economic support of mass media is relatively constant , and more closely related to the general economy than to the changes and trends taking place within the media. In other words, the level of spending on mass media by consumers and advertisers is determined by the general state of the economy. The assumption behind the Princple is that mass communication products have become a staple of consumption in a modern society much like food, clothing, and shelter and, therefore, receive a fixed, constant proportion of the economy. ThC Constanoy Hypothesis has been supported empirically by studies using the U, S. The present study was thus designed to examine the validity of the Constancy Principle in a rapidly expanding economy like that of Korea, The following hypotheses were formulated on the assumption that the Constancy Principle does not hold under developing economic conditions. H1: Total expenditure for mass media as proportions of the general eCOnomic measures will show an increasing trend. H2: Consumer spending on mass media as proportions of the general economic measures will be relatively constant. H3: Advertisers spending on mass media as portions of the general economic measures will show an increasing trend. H4: Total revenue of mass media industries as proportion of the general economic measures will show an increasing trend. H5: Television industry's revenue will show an increasing trend, but economic support of radio will be constant relative to the general economy. H6: Spending on the print media including newspaper and magazine will be constant relative to the general economy. H7: Spending on movies will show a decreasing trend relative to the general economy. Data used were aggregate national ststistics provided by the Korean Bureau of Economic Statistics, and by various industries. Spearman's rho, a rank-order correlation statistic, was used to measure the relationship between economic statistics the chronological time series, Money spent each year for mass media by consumers and advertisers was analyzed in terms of proportion of three measures of the general state of economy, GNP, Income Per Household and Total Consumption Expenditure. Hypotheses 1,2, and 4 were rejected and hypotheses 3,5,6, and 7 were supported. The results indicate that the Principle of Relative Constancy holds in Korea when total expenditure for mass media is considered. The economic constraint described by the Constancy Principle implies that new media must battle some of the established media for economic survival even in period of repid economic growth, The study, therefore, attempted to predict the fate of existing media industries in the next decade. "The forecast provided by Box-Jenkin's time series analysis shows an increasing trend in spending on newspaper, but a slight decline in the economic support of magazine. Declining trends are also predicted for movies, radio and television industries.
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