View : 70 Download: 0

Darius Milhaud의 두대의 piano를 위한 祖曲 Scaramouche 分析硏究

Title
Darius Milhaud의 두대의 piano를 위한 祖曲 Scaramouche 分析硏究
Other Titles
Analysis of Darius Milhaud's Scaramouche for two pianos
Authors
金京姬
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Darius MilhaudScaramouche조곡피아노piano
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임문정
Abstract
Darius Milhaud는 "우리 時代에 있어서 가장 能力있고 가장 영향력있는 작곡가(作曲家)다."^(1) 라고 Virgil Thompson이 말했듯이 Milhaud는 그의 생애를 통해 400여곡以上의 많은 曲들을 다양하게 썼으며 各 나라의 民謠나 大衆音樂, 재즈(Jazz)등을 純音業에 도입하였고, 多調를 그 어느 作曲家보다도 많이, 그리고 계속적으로 使用했다. 한편, 新古典主義的인 전통음악을 보다 더 지켜오면서 새로운 發見을 위하여 努力했다. 그의 많은 作品中 가장 널리 연주되는 曲중의 하나인 두 대의 피아노를 위한 祖曲 「Scaramouche」는 그가 가장 왕성하게 作曲活動을 하던 1973年 중반기의 曲이며 이 曲은 두대의 피아노가 지니는 特性이라고 할 수 있는 空間性을 이용하여 즉, 제Ⅰ피아노와 제Ⅱ피아노가 서로 交差하면서 연주하는 법, 넓은 음역의 포용, 그리고 생동적인 리듬감으로 가득차 있다고 할 수 있다. 한편, 그의 특징적 형식의 하나인 多調의 使用, 대위법적으로 펼쳐지는 선율들의 복잡한 얽힘, 그리고 끊임없이 변화되면서 반복되는 단일주제등은 이 曲을 보다 다양하게 진전시킨다. 또한 옛 中世나르네상스時代의 기법중 하나인 포부르동(Eauxbourdon)의 사용 및 선법 (mode)의 사용, 그리고 바로크時代에 많이 쓰여진 오스티나토(ostinato)기법과 페달 포인트(pedal point)등, 그의 新古典主義的 경향을 나타낸다고 하겠다. 또한, 民謠에 남다른 관심을 가졌던 Milhaud는 이 曲들에서 브라질의 民俗音樂에서 볼 수 있는 리듬, 삼바(Samba)리듬, 또 재즈에서 흔히 볼 수 있는 부가6도화음등을 썼고, 당김음(syncopation)과 2도화음, 그리고 Block form등을 씀으로서 현대적이면서도 異國的인 정취를 살리고져 하고 있다. 이 모든 양식위에 Milhaud는 그의 프랑스人의 특징인 서정적인 선율, 명료한 구성력, 섬세함을 이 曲속에 內包시키고 있다.;Virgil Thomson once said about Darius Milhaud that ... "One of the most facile and turbulent talents of our times has become one of the most completely calm of modern masters." A prolific composer, Milhaud wrote over 400 works. This music adapts materials derived from folk music, and popular music, as well as jazz and examplifies polytonality much more than any of his contemporaries works do. As well as being a forerunner of French contemporary music, he also strove to preserve traditional methods. One of his most frequently performed pieces is his "Scaramouche a Suite for two pianos written in 1937. This work is very characteristic of Milhaud's style, relying heavily on the spatial effects of thematic materials exchanged between the two pianos and the wide range and vivid rhythmic features of the piano. "Scaramouche" reflects Milhaud's individual use of polytonality woven into a complicated web of linear counterpoint and his continuous repetition of slightly varied thematic material. It also shows Milhaud's tendency towards neo-Classicism in that it uses modality, the fauxbourdon style of medieval and Renaissnace music, and the ostinato and pedal point which was a common aspect of baroque music. Milhaud's interest in folk music and his resourcefulness with modern techniques is also apparent in this work. "Scaramouche" abounds in the rhythms of Brazilian folk rhythms particularly the samba along with syncopation, 2nd harmony and the added 6th common to jazz. Furthermore, this piece has also characteristics of French music of the 20th century in its lyrical melody, clear structure, and daintness.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE