View : 552 Download: 0

精神遲滯兒의 記憶敎授戰略의 轉移에 관한 硏究

Title
精神遲滯兒의 記憶敎授戰略의 轉移에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Transfer of Cumulative by the Mentally Retarded Children
Authors
김옥미
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
정신지체아기억교수전략전이
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송준만
Abstract
本 硏究는 정신지체아의 記憶을 개선시키는 데 효과적인 것으로 밝혀진 누가적 試演 戰略과 群集化 戰略이 훈련 상황과는 다른 새로운 상황에서 短期와 長期에 걸쳐 戰移되는가, 그리고 어떠한 전략이 정신지체아에게 더욱 유용한가를 밝힘으로써 정신지체아의 學習 및 記憶의 轉移 문제에 실증적 자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 對象은 지능지수가 50에서 75이고, 정신연령이 6세에서 11세 사이에 있는 교육 가능급 정신지체아 51명이었으며 누가적 시연을 훈련받는 집단과 군집화 전략을 훈련받는 집단, 통제집단에 각각 17명씩 배치되었다. 누가적 시연 전략집단은 이전에 제시되었던 항목들과 새로 제시되는 항목을 모두 함께 언어적으로 시연하도록 훈련받았고 군집화 전략집단은 제시된 자료를 같은 범주에 속한 항목들끼리 분류하여 함께 묶어서 기억하도록 훈련받았으며 통제집단은 아동 스스로가 선택하는 기억 전략을 사용하도록 지시하였다. 훈련 후에 새로운 과제에서의 단기 및 장기의 전이 검사가 실시되었고, 각 검사는 일정한 준거에 도달하는 데 걸리는 시행회수와 제시된 자료를 분석하는 데 사용하는 시간(노출기간)에 의하여 측정되었으며, 그 결과가 비교 분석되었다. 결과의 검증에 사용된 통계적 방법은 변량 분석과 t검증이었고, 이 검증에 의하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 1 . 단기 기억의 자유회상 과제의 시행회수에서 각 집단간에 유의한 차이가 있었다. 통제집단보다 군집화 전략집단의 시행회수가 유의하게 적었고 군집화 전략집단보다 누가적 시연 전략집단의 시행회수가 유의하게 적었다. 2 . 장기 기억의 자유회상 과제의 시행회수에서 각 집단간에 유의한 차이가 있었다. 누가적 시연 전략집단과 군집화 전략집단의 시행회수가 통제집단보다 유의하게 적었고, 두 집단간에는 차이가 없었다. 3 . 단기 기억의 자유회상 과제의 노출기간에서 각 집단간에 유의한 차이가 있었다. 통제집단보다 군집화 전략집단의 노출기간이 유의하게 길었고 군집화 전략집단보다 누가적 시연 전략집단의 노출기간이 유의하게 길었다. 4 . 장기 기억의 자유회상 과제의 노출기간에서 각 집단간에 유의한 차이가 있었다. 통제집단보다 군집화 전략집단의 노출기간이 유의하게 길었고 군집화 전략집단보다 누가적 시연 전략집단의 노출기간이 유의하게 길었다. 이상의 연구 결과를 종합하여 보면, 누가적 시연 전략과 군집화 전략이 정신지체아의 기억을 개선시키는 데 효과적인 교육 방법이며 더불어 단기 및 장기에 걸쳐 기억 전략의 전이가 일어났음이 밝혀졌다.;The purpose of this study is to investigate the effect of the cumulative rehearsal strategy and the clustering strategy on memory and to test the transfer of mnemonic strategy over short-term and long-term by the mementally retarded. Fifty-one retarded children within the IQ range of 50 to 70 and the MA range of 6 to 11 years were selected and then assigned to experimental group and control group. Free recall tasks were used to measure the transfer effects of strategy. In the cumulative-rehearsal instruction group, subjects were required to rehearse aloud all previously presented items plus the current item in succession. In clustering instruction group, subjects were required to sort and rehearse the lists according to category. In the control group, subjects were allowed to rehearse the lists in their own way. Short-term and long-term transfer of the strategy were assessed by trials to criterion and exposure durations of screening in transfer tasks. For statistic analysis of the data, Analysis of Variance and t-test were used. The results were as follows ; 1. There was a significant difference among the three groups in trials to criterion of the short-term tranfer. The clustering instruction group learned more rapid than the control group and the cumulative-rehearsal instruction group learned more rapid than the clustering group. 2. There was a significant difference among the three groups in trials to criterion of the long-term transfer. The cumulative rehearsal instruction group and the clustering instruction group learned more rapid than the control group. The cumulative-rehearsal instruction group and the clustering instruction group did not significantly differ from one another. 3. There was a significant difference among the three groups in the exposure durations of the short-term transfer. The clustering instruction group showed significantly longer exposure durations than the control group and the cumulative-rehearsal instruction group showed significantly longer exposure durations than the clustering group. 4. There was a significant difference among the three groups in the exposure durations of the long-term transfer. The clustering instruction group showed significantly longer exposure durations than the control group and the cumulative-rehearsal instruction group showed significantly longer exposure durations than the clustering group. In conclusion, the mentally retarded children successfully transferred their learned strategies over time when new tasks was used. In the short-term transfer the cumulative-rehearsal strategy was the most effecient technique for inducing strategy transfer and in the long-term transfer the cumulative-rehearsal and the clustering strategy were equivalently effective technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE