View : 25 Download: 0

지식의 발전적 성격과 교육

Title
지식의 발전적 성격과 교육
Other Titles
Developmental Characteristics of Knowledge and Education
Authors
최정실
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
지식발전적 성격교육대화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
安仁熙
Abstract
지식의 본질을 어떻게 보느냐에 따라 교육의 성격이 좌우된다. 교육목표를 선정할 때 고려할 점과, 그 지식을 어떻게 효과있게 가르칠 것인가 하는 교육방법의 문제는 지식의 본질을 통해 주체화될 수 있다. 본 연구의 목적은 지식의 본질을 밝히고, 밝혀진 지식의 본질이 교육목표의 설정과 교육방법의 선정에 어떠한 시사를 주는지를 고찰하는데 있다. 이를 위한 방법은 문헌연주에 의해 이루어졌다. 연구의 내용 및 절차는 다음과 같다. 제2장에서는 지식이 형성·발전한다는 측면에서 지식의 성격을 밝히고, 지식을 발전시키는 구체적인 방법인 대화의 의미와 구조를 고찰하였다. 제3장에서는 교육에 있어서 지식의 위치가 어떠한지를 살펴 보았다. 그리고 지식의 발전적 성격이 교육목표의 설정과 교육방법의 선정에 어떠한 기초를 시사하는지를 고찰하였다. 제4장에서는 본문의 내용을 요약하면서 결론적으로 지식교육의 방향을 제시하여 보았다. 지식과 교육은 밀접한 관계에 있으므로 교육목표 및 교육방법을 고찰하기 위해서는 지식의 문제가 선결되어야 한다. 교육이 지식의 성격을 역동적이고 발전적이라고 보게 될 때 지식의 문제를 보다 비판적으로 다룰 수 있다. 따라서 교육은 폐쇄될 지식의 체계를 주입하는 것이 아니라, 역동적으로 발전하는 지식체계에 참여하게 되는 것이다.;Different view points of the nature of knowledge result in different educational activities. We need, therefore, to illuminate the nature of knowledge in order to give foundations to the aims and methods of education. The purpose of this research was to clarify the nature of knowledge, and to suggest the bases of the educational aims and methods through the nature of knowledge illuminated. The Study was performed by reviewing the related literatures. The contents and process of the study are as follows. In chapter 2, the characteristics of knowledge was analyzed in terms of developmental nature of knowledge, and also in this chapter the meaning and structure of conversation are reviewed. In chapter 3, the researcher clarified the status of knowledge in education, and examined how developmental characteristics of knowledge would bring about foundations for the establishment of the aims of education and the selection of the methods. Chapter 4 summarized the contents of the text with indication of a desirable direction of teaching of knowledge as the conclusion. Because of close relationship between education and knowledge we must determine the nature of knowledge in such a way that we consider the aims and methods of education. Knowledge can be critically evaluated in education only when the dynamic and developmental characteristics of knowledge is considered.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE