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극화활동이 5. 6세 유아의 성경지식 형성에 미치는 효과

Title
극화활동이 5. 6세 유아의 성경지식 형성에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effects of Dramatic Activity on Forming Children's Biblical Knowledge
Authors
이영애
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
극화활동5. 6세 유아성경지식형성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The purpose of this study was to find an effective teaching method on forming children's Biblical knowledge. Dramatic activity and discussion after Biblical story telling were compared. To elicit the above theme, following questions were given: 1. Will there be any different interest between dramatic activity and discussion after the Biblical story telling? 2. Will there be any significant difference in memorizing the contents between dramatic activity and discussion after the Biblical story telling? 3. Will there be more effective in long term retention between dramatic activity and discussion after the Biblical story telling? To solve those questions, next studies were conducted. The subjects were forty four 5 and 6 year old children. They were divided into two groups, an experimental and a control group. Among them, those attending sunday school were 11 in the experimental group and 12 in the control one each. Experimental procedure was performed as pretest, experimental treatment, short-term and long-term memory test respectively. Dramatic activity was enforced in the experimental group, and discussion in the control group. The results of the experiment are as follows: 1. In reacting to interest, there was a little difference between dramatic activity and discussion. The children of dramatic activity showed higher positive responses than those of discussion 2. The children of dramatic activity remembered more contents of the Biblical story than those of discussion. 3. In point of having remembered the contents of the Biblical story, there was no significant difference in long term retention between dramatic activity and discussion.;본 연구에서는 유아들이 성경지식을 형성할 수 있는 효과적인 학습활동을 찾아보고자 극화활동과 이야기의 두가지 학습방법의 효과를 비교하였다. 이것을 밝히기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 극화활동을 통한 학습방법과 이야기를 통한 학습방법에 있어서 유아가 나타내는 흥미에는 차이가 있는가? 2. 극화활동을 통한 학습방법과 이야기를 통한 학습방법은 전달하고자 하는 내용을 기억하게 하는데 차이를 나타내는가? 3. 극화활동을 통한 학습방법과 이야기를 통한 학습방법 중 어느 방법이 학습내용의 장기기억에 효과적인가? 이상의 문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 실험을 실시하였다. 실험 대상자는 5·6세 유아 44명으로 실험·비교 집단에 각각 22명 이었다. 이중 교회에 다니는 유아들은 실험집단에서 11명, 비교집단에서 12명이었다. 실시한 검사와 실험은 사전검사, 실험, 단기기억검사, 장기기억검사의 순으로 실시되었다. 실험집단에는 극화활동을 통한 학습방법을, 비교집단에서는 이야기를 통한 학습방법을 적용하였다. 연구문제 1을 알아보기 위하여 흥미 측정관찰 check-list(부록6 참조)를 사용하였고 연구문제 2와 3을 알아보기 위하여 성경이야기 내용기억 측정도구(부록5 참조)를 사용하여 그 결과를 모두 t검증 하였다. 실험 결과 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 극화활동을 통한 학습방법과 이야기를 통한 학습방법에 유아들이 나타내 보이는 흥미의 반응은 차이가 있었다. 유아들은 이야기를 통한 학습방법보다 극화활동을 통한 학습방법에 긍정적인 반응을 더 많이 나타내었다. 2. 극화활동을 통하여 학습한 집단의 유아들이 이야기를 통하여 학습한 집단의 유아들 보다 성경이야기의 내용을 더 많이 기억하고 있었다. 3. 학습내용을 기억하는데 있어서 장기기억과 단기기억의 차이에 대한 분석 결과는 실험·비교 두 집단 사이에 의미있는 차이를 나타내지 않았다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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