View : 60 Download: 0

사회극화놀이를 통한 유아의 조망수용향상에 관한 연구

Title
사회극화놀이를 통한 유아의 조망수용향상에 관한 연구
Other Titles
Studies on preschool children's improvement of perspective taking through sociodramatic play
Authors
金美淑
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
사회극화사회극화놀이유아조망수용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 사회극화놀이가 유아의 조망수용을 향상시키는가하는 것과 이러한 놀이효과가 여러 다른 형태의 조망수용인 지각조망수용, 인지조망수용, 감정조망수용에 대해서도 나타나는가하는 것을 알아보는 것이 목적이다. 이러한 목적을 위한 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 조망수용은 사회극화놀이를 통하여 향상되는가? 둘째, 유아의 지각조망수용은 사회극화놀이를 통하여 향상되는가? 셋째, 유아의 인지조망수용은 사회극화놀이를 통하여 향상되는가? 넷째, 유아의 감정조망수용은 사회극화놀이를 통하여 향상되는가? 연구대상유아들은 서울 강남지역에 위치한 K유치원의 원아 32명이었다. 이들은 사회계층이 중류인 가정의 아동들이다. 이 아동들을 연령, 성별, 부모교육수준이 무선배정으로 실험집단과 통제집단으로 나누고, 두 집단이 동질집단임을 가정하였다. 실험집단아동들은 9회의 사회극화놀이시간을 갖았으며, 놀이는 5~6명의 소그룹형태로 이루어졌다. 사회극화놀이주제는 병원놀이, 가게 놀이, 교통놀이의 3가지였으며 각 주체에 대하여 3회 연속으로 놀이가 이루어졌다. 놀이효과를 알아보기 위하여 사후검사로 Kurdek과 Rodgon의 3가지 조망수용과제인 지각조망수용검사, 인지조망수용검사, 감정조망수용검사를 실험집단과 통제집단에 실시하였다. 검사결과로 얻어진 자료는 두 집단간의 차이를 알아보기 위하여, 두 집단의 조망수용총점 평균과 지각조망수용, 인지조망수용, 감정조망수용 각각의 평균을 내어 t검증하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 조망수용총점은 사회극화놀이를 한 실험집단이 통제집단보다 의의 있게 높았다. 그러므로 유아의 조망수용이 사회극화놀이를 통하여 향상되었다고 할 수 있다. 2. 지각조망수용검사에서 실험집단과 통제집단에 의의 있는 차이가 없었다. 그러므로 유아의 지각조망수용은 사회극화놀이를 통하여 향상되지 않았다고 할 수 있다. 3. 인지조망수용검사에서 실험집단과 통제집단간의 의의 있는 차이가 없었다. 그러므로 유아의 인지조망수용은 향상되지 않았다고 할 수 있다. 4. 감정조망수용검사에서 실험집단이 통제집단보다 의의 있는 높은 점수를 받았다. 그러므로 유아의 감정조망수용이 사회극화놀이를 통하여 향상되었다고 할 수 있다.;The Purpose of this study is to find out if preschool children's perspective taking can be improved through sociodramatic play and if such effects are found on perceptual perspective taking, cognitive perspective taking and affective perspective taking. The research question in this study are as follows I. Is preschool children's perspective taking improved through sociodramatic play ? 2. Is preschool children's perceptual perspective taking improved through sociodramatic play ? 3. Is preschool children's cognitive perspective taking improved through sociodramatic play ? 4. Is preschool children's affective perspective taking improved through sociodramatic play ? The subjects were 32 children of K Kindergarten in Kangnam. Seoul. who were from middle class homes. They were randomly divided into experimental group and controlled group, considered to be the same in age, sex, and parent's educational level. And the groups were assumed to be equivalent. Only the experimental group children had sociodramatic play sessions in a small group of 5∼6. Sociodramatic play themes were hospital, market, and traffic. There were 3 play sessions for each theme successively. therefore, there were 9 play sessions. To measure the play effect, Kurdek and Rodgon's 3 perspective taking. perceptual perspective taking, cognitive perspective taking, and affective perspective taking was used. And t-test was used to analysis data. The results of this study are as follows. 1. In total perspective taking score, the experimental group children who had sociodramatic play sessions were significantly higher than the controlled group children. Therefore, it can be said that preschool children's perspective taking was improved through sociodramatic play. 2. In perceptual perspective taking score there was no significant difference between the experimental group and the controlled group. Therefore, it can be said that preschool children's perceptual perspective taking was not improved through sociodramatic play. 3. In cognitive perspective taking, score there was no significant difference between the experimental group and the controlled group. Therefore, it can said that preschool children's cognitive perspective taking was not improved through sociodramatic play. 4. In affective perspective taking score, the experimental group children were significantly higher than the controlled group. Therefore, it can be said that preschool children's affective perspective taking was improved through sociodramatic play.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE