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유아 언어교육 프로그램의 비교 연구

Title
유아 언어교육 프로그램의 비교 연구
Other Titles
(An) comparative study on the Early Childhood Language Education Programs
Authors
신인숙
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아언어교육프로그램비교 연구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
This study was aimed to provide the basic data for the development of early childhood language education programs. The study was mainly based on the analysis of the literatures on language programs. For this study, three programs which are based on each representative language acquisition theories; Behaviorism, Nativism and Socialistic-interaction theory and one program which is adopted the eclectic theory were selected. Resources and information related to four language education programs-Bereiter-Engelmann program, Blank program, Kamii/DeVries program, PLDK program-were gathered for comparision. Each programs were compared one another, using the Bartlett's criteria for the language programs analysis of early childhood education. The study criteria was devided into four dimensions; the theoretical foundations for program development, goals and objectives, contents and methods. Through the comparision of these programs, it was found that these programs were many disagreements in the theoretical foundations, purposes, contents and methods. In spite of these disagreements, however, there were several agreements. Through the analysis of the programs, the conclusions for the development of early childhood language education programs in Korea could be discussed as follow. 1. Each program had consistent flow in the purposes, contents, methods according to it's explicit theoretical background. 2. Even though they adopted the different approaches, all of the programs ultimately pursued the development of a abstract and logical thinking for children. 3. Recent language education programs were developed with focusing on the process of language acquisition or the factors that affect the development of language in children. 4. Early childhood language education programs emphasized to the efforts for sustaining the effects of the program and it was needed the longitudinal study for knowing the program's long-term effects. 5. The content of language education was changed from academics for the school readiness to the structure of knowledge so that academic performance would be enhanced. Early childhood language education programs emphasized the diversity of program which is focusing children's characteristics;본 연구는 우리나라 유아 언어교육 프로그램 개발을 위한 기초자료 제공에 목적을 두고 실시된 문헌연구이다. 이에 본 연구에서는 1960년대 이후에 개발된 유아 언어교육 프로그램중 각 언어습득 이론에 따른 대표적인 언어 프로그램이라고 할 수 있는 프로그램 3개와 절충적인 입장을 취하고 있는 프로그램 1개등 모두 4개의 언어교육 프로그램을 선정하여 Bartlett의 연구기준에 따라 이론적 배경, 목적, 내용, 방법면에서 비교 연구하여 보았다. 비교 연구 결과 나타난 각 프로그램의 장·단점에 대해서 끝으로 언급하였으며, 각 분석차원마다 비교 연구 결과를 도표로 요약·정리하였다. 그 결과, 각 프로그램들은 그들이 기초하고 있는 이론적 배경에 따라 목적, 내용, 방법면에서 많은 차이를 나타내고 있음을 알 수 있었다. 그러나, 이들간에는 이러한 다양성에도 불구하고 공통되는 특징 및 경향을 찾아볼 수 있었는데, 이 공통점을 바탕으로 우리나라 유아 언어교육 프로그램 개발을 위해 시사점이 될만한 점들을 논해보면 다음과 같다. 1) 유아 언어교육 프로그램들은 특정 이론적 배경하에 체계적이고 일관성 있는 흐름을 갖고 목적, 내용, 방법을 구성하고 있다. 2) 유아 언어교육 프로그램들은 접근방법이 다르기는 하나, 모두 궁극적으로 언어를 통해 추상적·논리적 사고체계를 형성할 것을 강조하고 있다. 3) 교육의 경제적인 측면이 크게 강조되고 있다. 즉, 학습의 전이가 쉽게 일어날 수 있는 교육을 실시하자는 것이다. 학습한 것이 특정지식 습득으로 끝나는 것이 아니라, 다양한 상황에 적용될 수 있기를 꾀하고 있다. 4) 유아 언어교육 프로그램들은 언어발달에 영향을 끼치는 요소 또는 언어습득 과정에 촛점을 맞추어 언어교육 프로그램을 전개시켜 나가고 있다. 5) 유아 언어교육 프로그램들은 언어교육 프로그램의 효과가 지속적이기 위해서는 계속적인 프로그램의 실시가 필요하다고 주장하면서 연계성을 강조하고 있다. 또한, 정확한 프로그램의 효과를 알아보기 위한 종단적 연구의 필요성에 대해서도 언급하고 있다. 6) 언어교육의 내용이 미래 학교생활에 대한 준비로서 학문적인 것을 선택하던 것에서 Bruner의 구조주의와 같이 학업성취도를 높이기 위해 필요한 기본개념, 능력습득 등의 전체적인 지식구조 형성에 촛점을 두는 것으로 변화하고 있다. 7) 유아 언어교육 프로그램들은 아동의 특성에 맞추어 프로그램 다양화를 꾀할 것을 강조하고 있다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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