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유아 음악 프로그램의 비교 연구

Title
유아 음악 프로그램의 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study on the Music Education Program : about kindergarten and Music Center (preschool class)
Authors
宋麗淑
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아음악 프로그램유치원음악학원
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
The aim of this study is to compare effects of creative language expression and' musical ability, by analyzing the programs of music center and kindergarten. The problems of this study are as follows: First, How are the organization and teaching method in the programs of two groups? 1) Activity form. 2) The type of interaction, the kinds of materials. 3) The role of teacher, the size of group. 4) The content of music education. Second, How is the creative language expression in two groups? Third, How are the subordinate factors of musical ability development ? Subjects, 18 nursery school children in private' music center and 18 the University Kindergarten from Seoul, are similar in intelligence, social economic status and the academic background of parent. The children of two groups have no experience in another kindergarten or music center, before entering these laboratories. The instruments of this study were observation, creative language expression test and musical ability development test. The statistical methods used were percentile and t-test. The results obtained can be summarized as follows: First, There was difference in organization and teaching method between the programs of two groups. 1) In music center, there are many single activity, little chosen activity. But in kindergarten, there are many chosen activities, the ratio of free activity and single activity is similar. 2) In the type of interaction, they grade the interaction between child and teacher as the first and the interaction between child and child as the last in music center. In kindergarten, they grade the interaction between child and material as the first, and the ratio of the interaction between child and child and the interaction between child and teacher was similar. In the kinds of materials, in musiccenter they don't interact science, instrument, and blocks but in kindergarten they did interact all kinds of materials. 3) In the role of teacher, teachers did helping activities most in two groups, but in music center sometimes teacher did endless activity. In the size of group, in music center there are many large group activities and there is little small group activity. In kindergarten there are many small group activity. 4) In the content of music education, in music center there are listening, singing, rhythmic. movement, playing instruments, music theory, playing piano, auditory discrimination. In kindergarten there are not music theory, playing the piano, auditory discrimination, but there is creative activity through music, listening, singing, rythmic movement and playing instrument. Second, There's difference in creative language expression between two groups. The scores of music center children are lower than those of kindergarten children in sentence completion, language expression and solution the problem. Third, There is difference in musical ability development in two groups. The scores of music center children are lower than those of kindergarten children in listening, singing, rhythmic movement, playing instruments, creativity.;본 연구는 유치원 프로그램과 유치원 연령을 대상으로 하는 음악 학원의 프로그램 조직을 비교, 분석하여 그러한 프로그램이 유아의 창의적 언어표현력과 음악적인 능력에 미치는 영향을 비교 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 두 집단간의 프로그램 조직과 교수방법은 어떠한가? 1. 활동의 형태 2. 상호작용의 유형과 교구의 종류 3. 교사의 역할과 집단의 크기 4. 음악교육의 내용 둘째, 두 집단간의 창의적 언어표현력에는 어떤 차이가 있는가? 셋째, 두 집단간의 음악발달 능력과 그 하위 요인에는 어떤 차이가 있는가? 연구대상은 대학 부설유치원과 사립 음악학원의 유아 각 18명씩 36명을 대상으로 하였다. 이들 두 집만의 유아들은 거주지가 아파트 지역이며, 개인레슨의 경험과 연구대상의 기관에 오기 이전에 음악학원이나 유치원의 경험이 없는 유아들로 선별하여 지능, 사회 경제적 배경, 부모의 학력이 비슷한 동일집단으로 구성 하였다. 연구도구는 관찰과 창의적 언어표현력 검사, 음악발달 검사를 실시 하였다. 관찰은 빈도와 백분율(%)로 산출하여 분석 하였으며, 창의적 언어표현력 검사와 음악발달 검사의 수집된 자료들은 기본적인 통계 처계 처리를 한 다음 집단간의 점수 차이 유의도를 검증하기 위하여 t 검증 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 두 집단간의 프로그램 조직과 교수방법에는 차이가 있었다. (1) 활동의 형태에서 음악학원은 단일활동이 가장 많았으며 선택활동은 매우 낮은반면 유치원은 선택활동이 많았으며 자유활동과 단일활동이 비슷한 비율로 냐타났다. (2) 상호작용의 유형에서 음악학원은 아동-교사 상호작용이 가장 높았으며, 아동-아동 상호작용은 가장 낮은반면 유치원은 아동-교구 상호작용이 많았으며 아동-교사, 아동-아동, 상호작용은 비슷한 비율로 나타났다. 교구의 종류에 있어서 음악학원은 과학, 악기, 적목과의 상호작용이 없었으며 유치원은 전 영역에서 상호작용을 하였다. (3) 교사의 역할에서 음악학원 유치원 모두 도움행동이 많았으며 음악학원은 목적없는 행동도 나타났다. 집단의 크기에 있어서는 음악학원은 대집단활동이 가장 많았으며 소집단활동은 가장 낮은반면 유치원은 소집단활동이 가장 많이 나타났다. (4) 음악교육의 내용에 있어서 음악학원은 듣기, 노래부르기, 율동적움직임, 악기다루기, 음악이론, 청음, 피아노실기 활동을 하고있는 반면 유치원은 음악이론 청음, 피아노실기 활동은 하지않고 듣기, 노래 부르기, 율동적움직임, 악기 다루기, 음악을 통한 창의적인 표현활동을 하는 것으로 나타났다. 그러나 두 집단의 음악교육에 대한 접근방법이 다르므로 유아들의 음악적인 발달에는 많은 차이가 있었다. 2. 두 집단간의 창의적 언어표현력에는 유의한 차이가 있었다. (P<.05) 창의적 언어표현력의 각 하위요인인 문장완성력, 언어표현력, 창의적 문제해결력에 있어서 음악학원 아동이 유치원 아동에 비해 점수가 낮았다. 3. 두 집단간의 음악발달능력에는 유의한 차이가 있었다(P<.05) 음악발달능력의 각 하위요인인 듣기발달, 노래부르기발달, 율동적 움직임발달, 악기다루기발달, 창의력발달에 있어서 음악학원 아동이 유치원 아동에 비해 점수가 낮았다.
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