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유아의 도형의식 발달에 관한 일 연구

Title
유아의 도형의식 발달에 관한 일 연구
Other Titles
Studies on preschool children's development about geometric figures cognition
Authors
尹惠宣
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아도형의식유아발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 우리나라 유아들의 도형인식능력의 발달단계를 분석하고, 모사능력과 변별능력과의 관계를 비교 분석하여 유아 수학능력 발달에 관한 연구자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 제기되는 문제는 다음과 같다. 첫째, 모사능력에 있어서는, 1. 어떤 도형이 먼저 모사할 수 있는가? 2. 각 도형에 있어서 연령과 성별에 따라 차이가 나타나는가? 3. 위상도형, 유클리드도형, 위상과 유클리드가 복합된 도형에서 연령과 성별의 차이가 나타나는가? 4. 위상도형, 유클리드도형, 위상과 유클리드가 복합된 도형이 서로 발달상의 상관이 있는가? 둘째, 모사능력과 변별능력의 비교에서는, 1. 연령에 따른 차이가 있는가? 2. 연령에 따라 위상도형, 유클리드도형, 위상과 유클리드가 복합된 도형이 서로 발달상의 상관이 있는가? 연구대상은 서울시내 중상류 계층 아파트촌에 자리잡은 J유치원의 만 3, 4, 5세 남·여 유아 각각 10명씩, 전체 60명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 Piaget와 Inhelder가 제작한 기하도형 21가지를 유아에게 모사하게 하고, 또 21가지 기하도형에 佐藤俊太郞이 제작한 변별카드로 변별하게 하는 방식이었다. 이때, 대상아동에 의해 모사된 것과 변별된 것은 21가지 도형을 각각 1점씩 배점하였고, 통계적 분석에서는 백분율, ANOVA, t검증, Pearson의 적률상관계수가 사용되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 모사능력 (1) 원은 연령과 성별에 관계없이 이미 3세 이전에 나타났고, 대체로 위상도형이 유클리드도형보다 먼저 나타났으며, 위상과 유클리드가 복합된 도형은 후에 나타났다. (2) 성별에 따라 각 도형에 차이는 나타나지 않으나 연령에 따라서는 차이점이 나타났는데, 특히 3세와 4세를 비교해 볼 때 많은 차이점이 있었다. 즉, 3세와 4세 사이에 도형모사능력이 현저하게 향상된다는 것이 밝혀졌다. (3) 위상도형이 유클리드도형보다 먼저 나타났다. 즉, 위상도형은 3세와 4세 사이에 나타났고, 유클리드도형은 3, 4, 5세에서 각각 나타났다. (4) 3세 유아의 경우에는 다른 연령의 유아보다도 비교하여 위상도형과 유클리드도형의 상관이 더 높게 나타났다. 즉 3세 유아의 경우, 위상도형과 유클리드도형이 양립하여 나타나며 이때 위상도형이 앞서 나타나고 있다. 위상과 유클리드가 복합된 도형은 3세에서는 그 상관성이 낮으나 4세와 5세에서는 유클리드도형과 더 높은 상관관계를 보여 주었다. 즉 복합도형은 3세에서는 나타나지 않다가 4세와 5세에서 유클리드도형과 함께 나타난다는 것이 밝혀졌다. 2. 모사능력과 변별능력간의 비교 (1) 4, 5세 유아들은 모두 변별능력이 있다는 것이 나타났다. 그러므로 모사능력과 변별능력의 비교를 3세 유아에게 실험해 본 결과, 위상도형에서는 차이점이 나타나지 않았으나, 일부의 유클리드도형과, 위상과 유클리드가 복합된 도형에서 차이가 있었다. (2) 위상도형과 유클리드도형의 모사능력과 변별능력을 3세 유아에게 실험한 결과 각각 상관성이 높은 것으로 나타나며, 위상과 유클리드가 복합된 도형에서는 모사능력과 변별능력간의 상관성이 낮게 나타났다. 즉 어려운 복합도형에서는 모사능력의 차이가 나타나지 않으나 변별능력의 차이는 나타났던 것이다.;The purpose of this research is to furnish the basic data of infant mathematics education by analyzing the developing stage of figure cognition and by comparing the reproducing ability with the distinguishing ability. The Subjects for this research are as follows; 1. As for the reproducing ability; First, what kind of figure cotes out first? Second, is there any age or sex distinction in each figure? Third, is there any age or sex distinction in topology, Euclid, and complexed figures of them? Fourth, i s there any correlation in topology, Euclid, and complexed figures of them? 2. Comparison between the reproduing ability and the distinguishing ability First, is there any age distinction? Second, is there any-correlation between each age in topology, Euclid, and complexed figures of them? The object of this research was sixty children in all-ten boys and ten girls of the age three, four, and five respectively- at J preschool of middle upper class apartment in Seoul. The children were made to reproduce 21 kinds of geometric figures Piaget and Inhelder have made, and to distinguish the figures with the distinguishing cards have made. One mark was given to each of the reproduced and distinguished figures, and the percentage, ANOVA, t-inspection, and Pearson's correlation coefficients was used in statistical analysis. The result of this research is as follows; 1. The Reproducing Ability; (1) A circle (figure 4) appeared before the age of three regardless of sex. Generally, topology appeared earlier than 'Euclid, and the complexed figures of them appeared later. (2) Sex distinction did not appear in each figure. there was age distinction, i.e. the figure development, especially But between the age three and four. (3) Topology appeared earlier than Euclid, i *e., topology appeared between the age three and four, and Euclid appeared at the age of three, four, and five respcctively. (4) Correlation between topology and Euclid was higher at the age of three than other ages. Topology coexists with Euclid at the age of three, but topology appeared earlier. The complexed figures of topology and Euclid showed low correlations at the age of three, but there was correlation with Euclid at the age four and five. 2. Comparison between the reproducing ability and the distinguishing ability (1) All the children of the age four and five had distinguishing ability. At the age of three, there was no difference, between the reproducing ability and the distinguishing ability in topology, but there were some differences in part of Euclid and the complexed figures of topology and Eculid. (2) At the age of three, correlations between the two abilities were high in topology and Euclid respectively, and was low in the complexed figures of them. Therefore, the reproducing ability didn't appear, but the distinguishing ability did in the complexed figures of difficulty.
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