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유아의 블럭에 관한 일 연구

Title
유아의 블럭에 관한 일 연구
Other Titles
Blocks as an Educational Materials in Early Childhood
Authors
진명희
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아블럭
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 유아교육에서 사용되는 블럭의 교육적 의의와 블록구성을 위한 교육적 환경에 대해 고찰한 것이다. 또한 현재 우리나라의 상품화된 블럭의 유형을 알아보기 위해 사례를 조사, 분석하였다. 본 연구는 블럭에 관한 문헌을 연구한 부분과 우리나라의 상품화된 블럭의 유형에 대한 사례분석으로 나누인다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아를 위한 블럭의 교육적 의의는 무엇인가? 2. 블럭구성을 위한 교육적 환경은 어떠해야하나? 3. 현재 우리나라의 상품화된 블럭의 유형은 어떠한가? 위 연구문제를 수행한 결과 문헌연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. Froebel에서부터 P.S. Hill을 거쳐 C. Pratt에 의해 점차 발달된 블럭은 그 유연하고 개방적인 특성으로 인해 유아의 신체, 사회, 정서와 여러가지 인지적 개념발달에 통합적인 기여를 한다. 또한 유아는 블럭구성을 할 때 발달적 이행을 나타내어 운반하기, 탑과 열, 연결, 포함, 패턴, 표상등의 단계를 거친다. 2. 블럭의 유형은 유니트 블럭, 공간블럭, 테이블 블럭, 기타 상품화된 블럭과 생활주변의 자료를 이용한 블록, 보조자료 등 다양하다. 블럭구성을 위한 환경은 분명한 경계를 가진 넓은 공간을 필요로 하며, 안정된 소영역도 함께 구성하는 것이 좋다. 소음방지와 경계표시를 위해 바닥에 카페트를 깔며, 인접지역을 분리시키기 위해 바닥공간을 다양하게 이용하기도 한다. 블럭은 유아에게 맞는 높이의 이동식 보관함에 블럭의 종류와 크기에 따라 배열·보관되며, 쉽게 꺼내 쓸 수 있도록 모양을 표시해 둔다. 교사의 역할은 관찰과 질문을 통해 유아의 블럭구성을 촉진하고, 블럭제시와 규칙설정, 정리방법, 안전지도 등으로 블럭활동을 장려한다. 현재 우리나라의 상품화된 블럭의 유형을 알아보기 위해 블럭 34종류를 대상으로 실시된 사례연구의 결과는 다음과 같다. 1. 우리나라의 상품화된 블럭의 재질은 나무, 특수 우레탄스폰지, P.V.C., 종이 등이 쓰여졌고, 이 중, P.V,C.제품의 블럭이 가장 많은 비율을 차지했다 블럭의 재질에 따라 블럭구정방법이 다르게 나타났는데, 나무와 특수 우레탄스폰지, 종이제품은 주로 쌓기형이 많았고, P.V.C 제품은 끼워맞추기형이 많았다. 2. 블럭 1 set의 수량은 블럭의 재질에 따라 차이가 있었다. 나무블럭 1 set의 수가 가장 적었고, P.V.C.블럭 1 set의 수량이 가장 많았다. 3. 블럭의 모양은 기하학적인 도형이 많이 사용되었다. 주로 사용된 모양은 정사각형, 직사각형, 원형 등이다. 블럭의 모양에 따라 블록구성의 방법이 다르게 나타났다. 이는 블럭의 재질과도 관련된 것으로, 나무와 특수 우레탄스폰지 재질은 기본적인 도형이어서 쌓기구성이 가능한 반면, P.V.C. 재질은 조립이 용이하도록 요철식으로 되어있어 끼워맞추기 구성 이 가능하다. 4. 블럭의 크기는 매우 다양하며, 크기에 따라 수량이 다른 것으로 나타났다. 크기가 작은 블럭일수록 수량이 많고, 큰 블럭일수록 수량이 적었다. 5. 블럭의 색깔은 다양한 색이 사용되었다. 빨강, 노랑, 파랑의 원색이 주로 사용되었고, 재질에 따라 보면, 나무블럭은 주로 나무원색이며 특수우레탄 스폰지와 P.V.C. 블럭의 색은 다양하다.;The objective of the following study is to first, find out the educational effect of blocks in early childhood. Second, to find out how we can create an educational environment for block building and lastly, to see what type of blocks that are available in Korea. The study was mainly based on literatures and case studies. The specific problems that we focus on in the study are as the following. 1. What is the educational effect of blocks in early childhood. 2. How should we create an educational environment to encourage block activities: 3. What types of blocks are available in Korea recently? The findings of the study are as the following. 1. The block has been developed and mentioned by Froebel, P. S. Hill to C. Pratt. Because of the features that blocks have, such as being flexible and adaptable, blocks contribute to the whole being of the child through physical, social, emotional and many intellectual concept-developing areas. Also, the child shows developmental progression when building blocks, the child goes through states of carrying things, the tower and the row, bridging, enclosure, patterns, and representation. 2. The types of blocks are unit bolcks, hollow blocks, table blocks, commercial blocks, home-made blocks, and accessories. The environment for building blocks is desirable to be spacious and also a stable area for smaller activities must be reserved, For noise prevention and area line, a carpet spreads on the floor. Also, the structure of floor space is available variously for individual area. According to the shape and size, blocks may kept in removable cabinets which is fit to the size of child.' In order to encourage block activities, the teacher uses the techniques of observation and questions. Also, the teacher offers the block to the child sysetematically and suggest the rule of block building. And also, the teacher is direct to safety and cleaning time in blocks. The following is the findings of case studies to see what types of blocks are available in Korea. 1. The materials used for making blocks in Korea are wood, special urethane sponge, P.V.C. and paper, Mainly P.V.C. products are mostly used for making blocks. According to the material used, the building style for each block is different. Block made of wood, special urethane sponge and paper are usually used for stacking, And blocks made of P.W.C. are used for snap-together construction. 2. The number of block set differ from the material type of block. In the case of wooden blocks, there not many blocks in one set because of its heavy weight. 3. The block is mainly used geometric shape. The building style of blocks differ according to the shape of the block. This is also related with the material of blocks. As the wooden and special urethane block is of a basic geometric shape, it is easy for stacking and as P.V.C. block is a concave-convex type, it is easy for snapping-together. 4. There exists a relation between the size and number of blocks. The smaller the size of the block, the bigger the number of blocks or the bigger the size of the block, the the smaller the number of blocks. 5. A variety of colors were used for the blocks. The main color is used red, yellow and blue color. According to the material of block, wooden block is raw and special urethane, P.V.C. block is colorful.
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