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외자에 기초한 수출주도형 경제개발 정책이 교육사회 구조에 미친 영향분석

Title
외자에 기초한 수출주도형 경제개발 정책이 교육사회 구조에 미친 영향분석
Other Titles
ANALYSIS OF INFLUENCES OF THE EXPORT-LEADING POLICY OF ECONOMIC DEVELOPMENT BASED ON FOREIGN INVESTMENT UPON THE STRUCTURE OF EDUCATIONAL SOCIETY
Authors
신인순
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
외자수출주도형경제개발 정책교육사회 구조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규환
Abstract
이 논문의 목적은 외자에 기초한 수출주도형 경제개발정책이 교육 사회구조에 미친 영향을 분석하는데 있다. 따라서 본 연구는 교육문제를 사회구조적인 시각에서 조명하였다. 학교교육은 세대에서 세대로 전체사회의 사회관계를 재생산하고 있으며, 그 잠재적 교육과정은 생산의 사회관계를 재생산한다는 전제아래 우리나라의 학교교육이 담당하는 전자의 역할이 종속적 산업화를 수행하는 과정에서 어떻게 표출되고 있나를 살펴보는데 역점을 두었다. 따라서 본 연구의 초점은 다음의 3가지에 있다. 첫째, 수출주도형 산업화를 수행하기 위한 구내적 재생산 조건은 저임금 노동력의 원활한 공급과 저임금 실현을 가능케 하는 저농산물 가격이었다. 이러한 조건이 교육구조에 미친 영향은 무엇인가 둘째, 외자에 기초한 경제개발정책을 수행함으로써, 경제적 잉여가 해외로 유출되었으나 그 부담은 생산직 노동자의 저임금으로 귀결되었다. 그 결과 생산직 노동자에 비해 상대적으로 높은 사무직 노동자와의 임금격차가 심화되었다. 이러한 임금의 이중구조가 교육구조에 미친 영향은 무엇인가. 세째, 외자에 기초한 경제개발정책이 교육과정의 내용과 운영에 미친 영향은 무엇인가. 이와같은 연구문제에 입각하여 다음과 같은 결론을 추출했다. 첫째, 외자에 기초한 수출주도형 경제개발정책은 소득분배구조를 악화시켜 하층계급을 구성하는 도시빈민, 노동자, 농민들의 교육기회를 경제구조적으로 봉쇄시켰다. 나아가 이들은 세대에서 세대로 빈곤이 세습되어 교육기회 불평등은 항구화되었다. 둘째, 학력차에 의한 극심한 임금격차는 과잉학력 현상을 야기 시켰을 뿐만 아니라, 현재처럼 교육에의 기회균등이 완전히 실시되지 못하고 있는 상황에서는 빈곤의 악순환을 초래하여 교육기회는 더욱 불평등하게 되었다. 세째, 학교에서는 식민지화된 지식을 가르침으로써 현상황을 합리화하고 있으며, 기술도입에 의한 공업화를 추진함으로써 학교와 업체와의 협동관계가 단절되어 학교의 과학·기술계 교육과정은 생산적이고 형식적인 것으로 되었다. 외자에 기초한 수출주도형 경제개발정책은 수출매카니즘을 확고히 하기 위해 경제구조상으로는 소득분배구조의 불평등을 심화시키고 교육부문에서는 법정 교부율의 정지, 교육세 징수등 교육비의 사적 부담을 늘려 교육을 통한 사회이동을 막고 있다. 따라서 현 교육제도는 종속적 산업화를 수행하는 지배체제와 상호-재생산 관계를 유지하고 있다.;The purpose of this thesis is to analyze the influences on which the system of educational society has been exerted by the export-leading policy of economic development based on foreign investment. Therefore, this study focuses on the educational problems in a social systematic perspective. Under the education's role that schooling reproduce the social relation of whole society from generation to generation, and its latent process of education reproduces the social relation of production, this paper emphasizes how the former role of shooling in our country is working in the process of the dependent industrialization Therefore, this study focuses on three issues: First, the practical condition o f internal reproduction for accomplishing the export-leading industrialization is the low prices of the agricultural products which make it possible that the smooth supply of low wages' labor power and the realization of low wages. What influence has the condition had on the educational structure? Second, with the accomplishment of economic development policy based on foreign investment, the economic surplus flows out of the country, but it results in low wages of the blue collars. As a result, it deepens the gap of wages between the white collars and the blue collars. What influence has this dual structure of wages has on the educational structure? Third, what influence has the economic development policy based on foreign investment, had on the contents and operation of the curriculum? Upon these problems, the author gets the conclusions. First, the export-leading policy of economic development based on foreign investment, aggravates the mechanism of income distribution, Furthermore the urban poor, the blue collars and the farmers are blocked economic-systematically, which makes the inequality in educational opportunity is becoming deepened. Second, the excessive gap of wages according to the schooling years has not only brought about the phenomenon of overeducation, but caused the vicious circle of poverty in the present conditions that it is impossible to realize the equality of educational opportunity, therefore, the opportunity of education is becoming more unequal. Third, teaching the colonized knowledge in the school, they legitimate the present situation and are broken off from the cooperative relationship between school and industry with the pursuit of the industrialization by the adoption of technology, thus the curriculum of science and technology has become non- productive and formal. In order to make sure of export-mechanism, export-leading industrialization based on foreign investment-deepens the inequality in the structure of income distribution economic-system- atically , and, in the field of education, hampers the social upwards through education, increasing the personal shares of educational expenses by the low rate of the statutory subsidy and the education tax . Therefore, it can be said that the existing educational system keeps inter-reproductive relationship with the ruling class in process of dependent industrialization.
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