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읽기를 활용한 수학 학습의 효과

Title
읽기를 활용한 수학 학습의 효과
Authors
김현화
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종희
Abstract
This study is focused on reading. So the purpose of this study is to create and develope some reading materials and teach students with that strategy of reading. It is also to find the effect of the students learning of math using the reading materials by giving students a scaffolding based on the Vygotsky s theory "the zone of proximal development" The following research problems are instituted 1. Does the significant difference in the learning achievement occur between groups where traditional uniform learning is applied and those where teaching with reading material is applied. 2. Does the significant difference in the word problem solving ability occur between groups where traditional uniform learning is applied and those where teaching with reading material is applied. 3. Does the significant difference in the attitude toward mathematics occur between groups where traditional uniform learning is applied and those where teaching with reading material is applied. To analyze those research problems, 2 classes of the experimental groups and 2 classes of the controlled groups of the 2nd graders of S middle school in Bucheon took the first terminal examination, word problem solving and mathematical attitude tests. The experimental group studied mathematics using reading materials for 10 weeks. On the contrary, the controlled group were taught with the method of uniform learning. Later, both of the two groups took mathematical achievement, word problem solving and mathematical attitude tests. After putting the preliminary marks as covariates into count and doing the ANCOVA(analysis of covariance), its effect was verified by comparing with the results of experimental group and controlled group. The results of this study are as the following. 1. There is no significant difference in learning achievement between the experimental group and the controlled group within significant level .05 2. There is a significant difference in word problem solving ability of the experimental group comparing with the controlled group within significant level .05. Word problem solving consists of the understanding of problem, planning, enforcement, self-examination. There is no significant difference in enforcement. But there is a meaningful difference in the understanding of problem, planning and self-examination. 3. There is a significant difference in mathematical attitude of the experimental group comparing with the controlled group within significant level .05. There is no significant difference in the mathematical attitude in attention, self-confidence and motivation in the subordinate area. But there is a significant difference in fostering students interest. After taking everything into consideration, It is concluded that the experimental group which had been taught with reading materials was more competent in word problem solving and had more positive attitude toward mathematics. The learning of mathematics using reading materials improves students word problem solving abilities as well as it has a positive effect on the domain of students interest of mathematical attitudes. ;본 연구에서는 수학적 의사소통 방식 중 읽기에 초점을 두어, 연구자가 수학 읽기 자료를 개발하여 학생들에게 읽기 전략을 도입하여 지도하고, Vygotsky의 근접발달이론에 근거한 교사의 비계설정을 통하여 지도함으로써, 읽기를 활용한 수학 학습의 효과를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 읽기를 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 학업 성취도에 차이가 있는가? 2. 읽기를 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 문장제 해결 능력에 차이가 있는가? 3. 읽기를 활용한 수학 학습을 받은 학급과 일제 학습을 받은 학급간의 수학 태도 면에 차이가 있는가? 이 연구문제를 분석하기 위하여 부천시 소재의 S중학교 2학년 4개 학급을 대상으로 사전에 실험 집단과 통제 집단의 1학기 기말고사 성적과 수학 문장제 해결 능력 검사 및 수학 태도 검사를 실시하였다. 실험 집단은 10주간 읽기 자료를 활용한 수학 학습을 실시하였으며, 통제 집단은 기존의 일제 수업만을 받았다. 사후에 학업 성취도 검사와 문장제 해결 능력 검사 및 수학 태도 검사를 실시하고, 사전 점수를 공변인으로 고려하여 공분산 분석하여 실험이 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학업 성취도 면에서, 읽기를 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들의 학업 성취도는 일제 학습을 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 수학 문장제 해결 능력 면에서, 읽기를 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들의 문장제 해결 능력은 일제 학습을 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 문장제 해결 과정을 문제 이해, 계획 수립, 계획 실행, 반성으로 나누어 볼 때, 계획 실행에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았지만, 문제 이해, 계획 수립 및 반성에서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 수학 태도 면에서, 읽기를 활용한 수학 학습 지도를 받은 학생들의 수학적 태도는 일제 학습을 받은 학생들과 비교해서 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 수학적 태도의 하위 영역인 주의 집중, 자신감 영역과 성취동기 영역에서는 유의미한 차이가 없었지만, 흥미 영역에서는 유의 수준 .05에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이상의 연구를 종합해 보면, 수학 학습에서 읽기를 활용한 수업을 받은 집단은 기존의 일제 학습을 받은 학급에 비교하여 문장제 해결의 문제 이해, 계획 수립 및 반성과 수학적 태도의 흥미 영역에서 효과적이었다. 따라서, 읽기를 활용한 수학 학습을 통하여 학생들에게 문장제 해결 능력을 향상시켜줄 뿐만 아니라 수학적 태도의 흥미 영역에도 긍정적 영향이 미침을 알 수 있다.
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