View : 33 Download: 0

K. Weill과 B. Brecht의 [서푼짜리 오페라](Die Dreigroschenoper)연구

Title
K. Weill과 B. Brecht의 [서푼짜리 오페라](Die Dreigroschenoper)연구
Other Titles
Study on The Threepenny opera(Die Dreigroschenoper) of K. Weill and B. Brecht
Authors
이민아
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오희숙
Abstract
20세기 음악 전반에 영향을 미친 쇤베르크(Arnold Schonberg)를 주축으로 전개된 1910년경의 음악경향은 전통적인 양식의 기법면에서 혁신적인 변모를 보여주는 무조음악을 탄생시켰다. 그러나 이러한 음악은 전통과의 급격한 단절로 청중과의 거리감을 생성시켰다. 반면 1920년대에 접어들면서 바일(Kurt Weill), 힌데미트(Paul Hindemith) 등 독일의 젊은 작곡가들을 중심으로 나타난 음악경향은 청중과의 공감대를 중요시하며 ‘대중성과 예술성’, ‘현대와 전통’의 통합을 시도하였다. 그 결과 그들은 대중적인 음악적 소재와 전통적인 양식의 단순·명료성을 수용하기도 하며 청중에게 쉽게 이해되어지기 위한 음악작품을 탄생시켰다. 본 논문에서는 20세기 음악에 대한 이해를 도모하는데 있어서 보다 쉽게 접근해 볼 수 있는 감상 작품을 제시해 보고자 하는 의도에서 1920년대의 음악 경향을 성공적으로 반영한 『서푼짜리 오페라』(Die Dreigroschenoper)를 연구하였다. 특히 20년대의 음악이 청중과의 공감대를 중요시했던 점에 중심을 두고 작품에 나타난 대중적 특성을 중점적으로 분석하였다. 『서푼짜리 오페라』는 바일과 브레히트(Bertolt Brecht)의 공동작품으로, 18세기 영국 작가 존게이(John Gay)의 『거지 오페라』(Beggar s Opera)를 개작한 것이다.『서푼짜리 오페라』는 극본과 음악 양면으로 동시대의 폭넓은 대중에게 공감할 수 있는 소재를 사용하여 대중적인 성공을 거두었다. 극본은 사랑, 배신, 욕심, 가난, 질병 등에 관한 일반 서민들의 생활 감정을 거지와 강도를 통해 풍자적으로 노래하며, 음악은 당시 널리 유행하던 재즈의 요소와, 청중에게 쉽게 이해되어 질 수 있는 단순하고 명료한 양식을 사용하였다. 재즈의 수용면에서 이 작품에는 당시에 유행하던 ‘블루스’(blues)와 4개의 재즈 춤곡-‘폭스트로트’(foxtrot) ‘보스톤’(boston), ‘지미’(shimmy), ‘탱고’(tango)-이 사용되었다. 오페라에 나타난 21개의 음악 중 5개의 노래에 각각의 빠르기와 특징이 반영되었고, 그 외에도 스윙감, 즉흥연주적 선율, 텐션음 등의 재즈 특징도 반영하였다. 양식면에서는 장·단조의 중심조를 갖는 조성, 순차진행· 동형진행 같은음을 반복하는 멜로디, 같은 음표를 반복하는 리듬, 오스티나토 베이스와 결합하여 전체적인 구조속에 통일감 있게 융합되는 불협화음, 절과 후렵이 반복되는 유절가곡 형식의 잦은 사용, 같은 음을 노래하거나 교대로 노래하는 형태의 단순한 앙상블 등에서 단순하고 명료함이 특징으로 나타났다. 관현악법에 있어서는 재즈적인 악기 편성과 단순·명료함이 특징이다. 사용된 악기는 우선 피아노가 오케스트라의 기초가 되며, 섹스폰이 목관악기의 중심이 되고, 트롬본과 트롬바가 금관악기의 중심이 된다. 또한 벤조, 기타라, 하모니움, 반도네온 등 간편하게 연주할 수 있는 악기들이 자주 사용되어, 기교적인 면에서 단순함을 보여준다. 이와 같이 『서푼짜리 오페라』는 동시대의 서민 대중을 고려한 소재를 사용하고, 양식의 단순성과 명료성을 추구하여 대중성과 예술성을 적절하게 융합시킨, 이해하기 쉬운 20세기 음악이라고 판단된다. 이에 이 작품은 20세기 음악을 이해하는데 있어 쉽고 재미있게 접근해 볼 수 있는 작품이라 할 수 있다. ; The trend of the 1910s music majorly developed by schonberg, who affected the 20th century s music, gave birth to non-toned music and it shows a revolutionary change in the technique of traditional mode. This music created a distance from the audience because of its sudden discontinuation with tradition. However, in the 1920s, young German composers showed a new trend of music thinking highly of sympathy with the audience and tried unification between popularity and art , modernity and tradition . As a result, they accepted popular music material and the simplicity and clarity of traditional style, and created music pieces the audience can easily understand. With the intention of suggesting more effective appreciation material in helping understand the 20th century s music, this paper studies 『Threepenny opera』 which successfully reflects the 1920s music trend. Especially, judging that it was very important for the 1920 s to be sympathized by the audience, I majorly analyzed the popularistic features of the pieces in the 1920s. 『Threepenny opera』 is a co-work of Kurt Weill and Bertrolt Brecht, and it is adapted by the 18th century s English writer John Gay s 「beggar s opera」. 『Threepenny opera』 gained great popularity using the subject which can be widely sympathized by the public in both aspects of a drama and music. The drama satirically describes general people s emotion in life through a beggar and a thief, and the music uses Jazz, prevailing widely at that time, and the simple and clear style which can be easily understood by the public. In accepting Jazz, this piece uses the blues and four jazz dances-‘Foxtrot’, ‘Boston’, ‘Shimmy’ and ‘Tango’. 5 songs among 21 pieces of music in opera reflects each tempo and feature, and besides, swing, improvisatory performance melody and ten-note music also well reflects the features of jazz. Its mode has the features of simplicity and clarity in composition, melody, rhythm and harmony. Its composition sometimes shows non-toned or half-toned music developing, but simply and clearly ends with major and minor. Melodies are majorly developed by order or with the same forms, and simple mores within low pitch sound. Rhythm repeats the same notes or the same rhythm forms, and harmony often shows discord, but balancedly mixed in the whole with ostinato bass. In form, a refrain uses a song form(clause-refrain) most freaently, and reveals simplicity by repeating a clause and a refrain In ensemble, the same melodies are sung at the same time or in turns to make the lyrics of the drama easily understood. When it comes to orchestral music, this opera has jazzy instrument arrangement, and simplicity and clarity as characteristics. The instrument used are a piano for the basis of an orchestra, sexophone as a major instrument of wooden instrument, and trombone and tromba are for brass. Also, instruments like benzo, guitara, harmonium, and bando neon which can be easily played, and they also show simplicity in techniques. Also, the drama of this piece shows thieves as main characters, but they sing a satiric song about the contemporary s emotions in life. As written above, this piece is one of the 20th century s songs which can be easily understood properly fusing popularity into art by applying material of the contemporary public to easy and clear music mode. Hereby, this piece can be mentioned as a piece for understanding the 1920 s music easily and interestingly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE