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여창 가곡의 거문고 선율 연구

Title
여창 가곡의 거문고 선율 연구
Other Titles
The Study of the Melody of the Geomungo in the Female Song of Gagok: Isoodaeyeop, Joong-geo, Pyung-geo, Doo-geo in Pyung mode
Authors
박수빈
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선한
Abstract
가곡은 딴 이름으로 만년장환지곡(萬年長歡之曲)이라고도 한다. 시조 및 가사와 함께 정가(正歌)에 속하며 시조의 시를 5장 형식에 얹어 부른다. 이는 거문고, 가야금, 대금, 세피리, 해금, 장구 등의 관현 반주가 따른 발전된 형태의 예술가곡이다. 가곡은 서로 연결되는 일종의 노래모음인데, 음악적(선율적)으로 연결되며 모두 27곡으로 짜여 진다. 조(調)는 우조(羽調)와 계면조(界面調)로 구별되고, 또다시 남창(男唱)과 여창(女唱)의 구별이 있다. 가곡의 원형은 <만대엽(慢大葉)>, <중대엽(中大葉)>, <삭대엽(數大葉)>이었는데, <만대엽>은 너무 느려서 이미 18세기 이전에 없어지고, <중대엽>은 조선왕조 말엽 가곡원류 시절에 없어진다. 조선 후기 <만대엽>과 <중대엽>이 차차 쇠퇴함에 따라서 <삭대엽>이 성행하게 되는데, 17세기 말기로부터 <삭대엽>은 1 · 2 · 3으로 증가되고, 18세기에 이르러 농(弄), 낙(樂), 편(編)의 형태로 발전하였으며, 19세기 후반에 이르러 <이수대엽(二數大葉)>에서 다시 <중거(中擧)>, <평거(平擧)>, <두거(頭擧)>가 파생하게 됨으로써 20세기에 이르러서는 오늘날의 가곡과 같이 거대한 성악곡으로 성장하게 된 것이다. 가곡의 기본형은 <이수대엽>, <중거>, <평거>, <두거>, <삼수대엽>, <소용>의 6곡이라고 할 수 있으며, 그 중에서도 원형은 <이수대엽>이라고 한다. 따라서 <중거>, <평거>, <두거>, <삼수대엽>, <소용>의 5곡은 <이수대엽>에서 파생한 변화곡이라고 할 수 있다. 본 논문에서는 가곡 중에서 많은 파생곡을 낳은 <이수대엽>과 파생곡 <중거>, <평거>, <두거>와의 관계에 대해서 알아본다. 그 간 선행 되어져 온 연구 논문 중 가곡 반주와 선율간의 연구는 몇 차례 있었다. 그러나 가곡을 반주하는 악기 선율에 관한 연구는 그리 활발하지 못했다. 따라서 본 논문에서는 가곡 반주 중에서 가장 중요한 악기인 거문고의 선율을 통해 알아보고자 한다. <이수대엽>을 기준으로 삼고 <이수대엽>과 <중거>, <이수대엽>과 <평거>, <이수대엽>과 <두거>를 각각 비교해 보도록 한다. <중거>는 <이수대엽>의 초장의 중간을 든다는 것이고, <평거>는 평평하게 드는 것이라 하며, <두거>는 <이수대엽>의 머리를 든다는 뜻이다. 다시 말해서 <중거>, <평거>, <두거>라는 이름이 붙은 연유는 노래 부르는 형태에 기인한다고 한다. 거문고 선율에서는 이들의 모습이 과연 노래 부르는 형태와 똑같이 나타나는지 알아보도록 한다. 그러기 위해서 먼저 이들 간의 선율 즉, 음정관계를 알아보고 두 번째로 이들간의 리듬변화를 살펴보도록 한다. <이수대엽>의 리듬이 <중거>, <평거>, <두거>에서 어떻게 발전되는지 알아본다. 또한 이들의 각 장의 종지 형태를 알아보도록 하고, 거문고 주법도 살펴보도록 한다. 특징적인 주법이 장단과는 어떠한 관계를 맺는지에 대해서도 알아본다. 위에서 살펴본 연구의 결과를 간략히 말하자면, 첫째, 가장 기본적인 것으로, <이수대엽>과 가장 유사한 선율은 <중거>(93%)이며, 그 다음이 <평거>(83%), 가장 다른 형태를 보이는 곡은 <두거>(52%)로 나타났다. 둘째, <중거>는 <이수대엽>의 초장을 든 형태(제 1장, 12~16박을 든다.)로 나타났다. <평거>는 전체적으로 평평하게 든 형태(제 1장, 4~5박, 12~14박)로 나타났으며, <두거> 이수대엽의 머리를 든 형태(1장, 1~6박)로 나타났다. <두거>는 <이수대엽>에 비해 대체적으로 선율을 높게 드는 것으로 나타났다. (위에서 예를 든 사항은 1장에 한한다.) 셋째, 위 네 곡의 리듬변화이다. 리듬변화는 대개 한 박자가 3분박으로 쪼개진다든지, 아니면, 3분박으로 쪼개진 리듬이 한 박자로 변화하는 형태로 나타났다. <이수대엽>의 리듬과 가장 유사한 곡은 <중거>(95%)이며, 그 다음이 <평거>(91%), 그 다음이 <두거>(67.5%)로 나타났다. 특히 <두거>는 <이수대엽>의 한 박자가 3분박으로 쪼개지는 리듬이 가장 많이 나타났다. 따라서 <두거>가 <이수대엽>에서 가장 발전된 형태의 곡이라 할 수 있다. 넷째, 각 장의 종지 형태는 전부 7가지 형태로 나뉘며, 종지하는 음은 대개 林으로 통일됨을 알 수 있었다. 다섯째, 거문고 주법의 특징적인 사항은 장단과 밀접한 관계를 갖는다. “살갱”, “슬기둥”, “싸랭”과 같은 주법은 주로 합장단에 많이 나오며, 장단을 치는 부분에 거문고 주법이 많이 나온다는 사실이다.;Gagok can be called ‘Mannyun Jangwhan Jigok’ in another way and belongs to Jeong-ga, together with Sijo and Gasa. It is an advanced art song accompanied by wind and string instruments such as Geomungo, Gayageum, Daegeum, Piri, Haegeum, and Janggu, and its format is extended to five sections from the three-verse format of Sijo. It is a collection of songs which are linked to each other in its melody and comprise 27 pieces of music. Gagok has two kinds of modes, u mode and gyemyeon mode, and there are two kinds of songs, male song and female song, in it. The prototype of Gagok has been transmitted from Mandaeyeop, Joogdaeyeop to Sakdaeyeop, and the Mandaeyeop was so slow to be played that it disappeared before the 18th century, while the Joogdaeyeop disappeared around the late Chosun dynasty which happened to be the time that the source of Gagok was initiated. As the Mandaeyeop and the Joongdaeyeop went into a decline at the late Chosun dynasty, the Sakdaeyeop was flourished so that it began to grow 1 • 2 • 3 at the late 17th century. At the early 18th century, it was evolved into the types of Nong • Nak • Pyun and Joong-geo, Pyung-geo and Doo-geo were developed from Isoodaeyeop at the late 19th century. As a result of that, at the early 20th century, it was equipped with the form of the great vocal music, such as Gagok at present. The fundamental form of Gagok comprises of six songs, Isoodaeyeop, Joong-geo, Pyng-geo, Doo-geo, Samsoodaeyeop and Soyong, and its prototype can be called Isoodaeyeop among them. Therefore, the five songs, Joong-geo, Pyng-geo, Doo-geo, Samsoodaeyeop and Soyong, have derived forms from Isoodaeyeop. In this article, I will compare Isoodaeyeop, which is a prototype of Gagok and has brought more variations than any other songs of Gagok, with its variations, Joong-geo, Pyung-geo, and Doo-geo by studying the melody of the Geomungo, which is the most important instrument to the accompanimentof Gagok. Based on the Isoodaeyeop, I will compare the Isoodaeyeop with the Joong-geo, with the Pyung-geo and with the Doo-geo. The Joong-geo means sung by raising the middle of the beginning part of the Isoodaeyeop, the Pyung-geo means sung by raising flat through the part, and the Doo-geo means sung by raising the head of the Isoodaeyeop. In other words, the names, Joong-geo, Pyung-geo, and Doo-geo have originated from the singing form. When these get to be applied to the instrument, the Geomungo, I will show if its melody is able to get the same form as the singing form. I shall begin with the relationship between their tunes and the variations of their rhythms. Next, I will discuss how the rhythms of the Isoodaeyeop develop and come to an end in its variations, Joong-geo, Pyung-geo and Doo-geo. Moreover, I will show how to play the Geomungo in the Isoodaeyeop, Joong-geo, and Pyung-geo and the relationship between the specific interpretations and their rhythms. Based on the above study plan, the result of this study can be summarized as follows, First, in terms of melody, Joong-geo(93%) was the most similar to the Isoodaeyeop, and Pyung-geo(83%) wasthe next, and Doo-geo(52%) showed a sort of distant relationship with the Isoodaeyeop. Second, Joong-geo was played with the form of raising the beginning part of the Isoodaeyeop – the chapter No. 1, the 12th~ 16th rhythms were raised. Pyung-geo showed the form of raising the same part of it flat – the chapter No. 1, the 4th ~ 5th, and 12th ~ 14thrhythms were raised. Finally, Doo-geo has the form of raising the head of the part of it – the chapter No. 1, the 1st ~ 6thrhythms were raised and it was played generally by raising the part relatively high.(The above explanation is only applied to the chapter No. 1.) Third, the variations of their rhythms showed that one beat might be splitted into three one-third beats or vice versa. In terms of rhythm, Joong-geo(95%) showed the most similar pattern to the Isoodaeyeop, Pyung-geo(91%) was the next and Doo-geo(67.5%) was the last. Specifically, Doo-geo showed the form of the beat variation a lot, which is splitting one beat into three one-third beats. This infers that Doo-geo has the most developed form of rhythms and I can conclude that Doo-geo is the most advanced form of song derived from the Isoodaeyeop. Fourth, the way of ending each chapter comprised of 7 forms and the ending tune was generally unified into 林 Fifth, the interpretations of playing the Geomungo have a close relationship with rhythms. For example, the interpretations, such as Salgang, Seulgidoong, and Ssarang, can be applied to Hapjangdan and appear often in making rhythms.
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