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동질집단과 이질집단간의 학업성취도에 미치는 협동학습의 효과

Title
동질집단과 이질집단간의 학업성취도에 미치는 협동학습의 효과
Other Titles
Effects of Cooperative Learning on Academic Achievements in Homogeneous and Heterogeneous Groups : Mainly on Programming Curriculum
Authors
김난희
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김명희
Abstract
Allowing students to study in an environment that is most similar to the one that they will be living in the future is the effective method of teaching[13]. In real life, there are more cases in which problems have to be solved cooperatively rather alone[18]. With regard to this, this study performed cooperative learning procedures with experimental groups of 2 people per group, homogeneous and heterogeneous, in order to analyze the cooperative learning effects on academic achievement in homogeneous and heterogeneous groups. For this purpose, four third grade classes majoring in data processing were selected, and after they were tested to be homogeneous groups, one class had teams composed homogeneously, while another class had teams composed heterogeneously to carry out the cooperative studies, and the other two classes, as control groups, had traditional classes with lectures. There are three types of heterogeneous team composition consisting of high-high, middle-low, and high-low, and all three types showed higher posterior academic achievements compared to those of the prior, and they were statistically significant. There are three types of homogeneous team composition consisting of high-high, middle-middle, low-low, and although posterior academic achievements were higher than that of the prior, there were no statistically significant differences. Of the types of team composition, heterogeneous teams composed of high-low and middle-low had great effects on improving academic achievements, and homogeneous teams composed of middle-middle showed numerical values indicating improvements in academic achievements but had no statistically significant results. Heterogeneous teams had effects on participants of all levels of high, middle, and low, and high and middle level participants achieved complete learning through repetitive studying, while low level participants experienced improvements in their academic achievements through learning from fellow participants in addition to hearing explanations from teachers. This study performed cooperative learning in programming curriculum as an alternative to the traditional way of lecturing, and furthermore, this study focused on testing the effects that homogeneous and heterogeneous groups have on academic achievements. However, because intimacy between participants was excluded in team composition and only academic achievements were taken into consideration, results may vary if teams were to be composed in a way that reflects intimacy between participants. Through this study, further researches must be performed on teaching methodology and class models through applying various cooperative learning models in programming curriculums, and attempts must be made to analyze their effects through diversifying team composition methods and team sizes.;효과적인 교육의 방법은 그 교육을 받은 학생들이 장차 살아가게 될 삶의 현장과 가장 유사한 상황 속에서 학습을 하게 하는 것이다[13]. 현실적으로 우리가 당면하는 문제는 혼자서 해결할 수 있는 문제보다 공동으로 해결해야 하는 경우가 더 많다[18]. 이에 본 연구에서는 동질집단과 이질집단간의 학업성취도에 미치는 협동학습 효과를 분석하기 위해 실험집단을 2인 1조의 동질적인 팀과 이질적인 팀으로 구성하여 협동학습을 실시했다. 이를 위하여 3학년 정보처리과 4개 반을 선정하여 동일집단임을 검증한 후, 1개 반에는 이질적인 팀 구성 방법으로, 1개 반에는 동질적인 팀 구성 방법으로 협동학습을 실시하였으며, 2개 반은 비교집단으로 전통적 강의식 수업을 실시했다. 이질적인 팀 구성 방법은 상-중, 중-하, 상-하의 세 가지 팀 유형이 존재하며 세 팀 모두 사전 학업성취도보다 사후 학업성취도가 높았으며 통계적으로 유의미하게 나왔다. 동질적인 팀 구성 방법은 상-상, 중-중, 하-하의 세 가지 팀 유형이 존재하며 사전 학업성취도보다 사후 학업성취도가 높았지만 통계적으로는 유의미한 차가 없는 것으로 밝혀졌다. 팀 구성 방법에서 상-하, 중-하의 이질적인 팀 구성이 학업성취도 향상에 큰 효과가 있었고, 동질적인 팀 구성의 중-중은 통계적으로 유의미한 결과는 얻지 못했으나, 그 수치는 학업성취도 향상에 효과가 있었다. 이질적인 팀은 상, 중, 하 모든 수준의 학습자들에게 효과가 있었으며, 상위 수준과 중위 수준의 학습자들은 반복학습 효과로 인해 완전학습이 이루어졌으며, 하위 수준 학습자들은 교사의 설명 외에 동료 학습자로부터 배움으로써 학업성취도 향상을 가져왔다. 본 연구에서는 프로그래밍 교과에 전통적 강의식 수업의 대안으로 협동학습을 실시했으며, 나아가 동질집단과 이질집단이 학업성취도에 미치는 효과를 검증하는데 주 목적을 두었다. 그러나 본 연구에서 팀을 구성할 때 학생들의 친밀도는 배제하고 사전 학업성취도만 고려하여 팀을 구성했기 때문에, 친밀도가 반영된 팀 구성이었다면 또 다른 결과를 얻을 수도 있을 것이다. 본 연구를 바탕으로 프로그래밍 교과에 다양한 협동학습 모형들을 적용시켜 효과적인 교수 방법과 수업모형을 연구하고, 팀 구성 방법 및 팀의 크기를 다양화하여 그 효과를 분석하는 연구와 노력이 계속되어야 하겠다.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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