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한국 드라마 시청이 중국 시청자의 자아인식에 미치는 영향

Title
한국 드라마 시청이 중국 시청자의 자아인식에 미치는 영향
Other Titles
The Influences of Korean The Influences of Korean Drama Viewing on Chinese Audience’s Self-awareness : Focusing on Individuals’ Materialism tendency, Ideal values on love, Cultural Heterogeneity
Authors
Lin, Jie
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 언론홍보영상학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
한류 열풍을 불러온 한국 드라마는 중국 내에서 1997 이래 10 여 년 동안, 비록 2006년에 항한류 현상으로 그의 인기가 하락한 적이 있었더라도 2008년부터 다시 상승세를 보이며 지금까지 꾸준히 많은 중국 사람들의 주목을 받아 오고 인기를 유지하고 있다. 따라서 한국 드라마의 수용 효과가 어떤지, 중국 시청자에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 알아볼 필요가 있다. 이에 이 연구는 중국대학생을 대상으로 그들의 한국 드라마 시청량 및 그들의 한국 드라마 수용태도가 그들의 물질주의성향, 이상적 애정관, 문화적 이질감3가지 가치관 차원에 어떠한 영향을 미치는지, 이어서 그 결과로 중국 시청자의 자아존중감, 자기효능감 등 자아인식 차원에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이를 알아보고자 중국 대학생 198명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 연구 결과 한국 드라마 시청량이 중국 시청자의 가치관 차원에서의 물질주의 성향, 이상적 애정관, 문화적 이질감을 계발시키는 효과가 있다고 밝혔다. 즉, 한국 드라마 시청량이 중국 시청자의 소유형 물질주의 성향, 물질주의형 애정관, 가치관 차원의 문화적 이질감에 긍정적인 영향을 미치는 결과가 나타났다. 그리고 한국 드라마 시청량이 자아존중감, 자기효능감에 직접적으로 유의미한 영향을 미치지 않았으나, 한국 드라마 시청에 따른 순수형 애정관, 실생활 차원의 문화적 이질감이 자아존중감, 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤다고 나타났다. 또한 중국 시청자의 한국 드라마 수용태도가 한국 드라마 시청량과 같이 물질주의 성향, 이상적 애정관, 문화적 이질감, 아울러 중국 시청자의 자아존중감과 자기효능감에 유의미한 영향을 미쳤다고 밝혀졌으며, 모든 주요 변인들 간의 관계에서 중요한 역할로 하고 있다고 할 수 있다.; In China, Korean dramas which arouse the Korean Wave from 1997 are constantly attracting thousands of Chinese viewers’ attention and keeping a great popularity, though it suffered a downturn period since 2006 due to the Anti-korean wave movement. Therefore The research on the effect of Korean drama viewing and how it influences on Chinese audiences become more and more necessary. this study analyzes the relationships among the amount of Korean drama viewing along with Chinese audiences’ viewing attitudes to Chinese audiences’ materialism tendency, ideal value on love and cultural heterogeneity, subsequently Chinese audiences’ self-esteem and self-efficacy based on cultivation theory and social comparison theory. To explore it, this study conducted a questionnaire survey to 198 Chinese college students. the amount of Korean dram viewing is not directly associated with Chinese audiences’ self-esteem and self-efficacy, but their pure value on love and cultural heterogeneity in real life are positively associated with Chinese audiences’ self-esteem and self-efficacy. Furthermore, since Chinese audiences’ attitudes of Korean drama viewing showed significant influences on their individual materialism tendency, ideal values on love and cultural heterogeneity, subsequently self-esteem and self-efficacy according to the results, it can be considered playing an important role on the relationships of all the key variables. The results of the study showed that the amount of Korean drama viewing had significant influences on Chinese materialism tendency, ideal values on love and cultural heterogeneity.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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