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반응적 상호작용 전략 중심의 부모교육 프로그램이 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 유아와 어머니의 사회적 상호작용에 미치는 영향

Title
반응적 상호작용 전략 중심의 부모교육 프로그램이 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 유아와 어머니의 사회적 상호작용에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of a parental training program focused on a responsive Interaction Strategy on The Social Interaction Between Multicultural Parents and their Children with Autism Spectrum Disorder
Authors
봉귀영
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이소현
Abstract
한국 사회가 다문화사회로 변화해감에 따라 다문화가정이 점차 증가하고 있으며, 이는 자연스럽게 다문화가정 아동의 증가로 이어진다. 다문화가정의 자녀들은 문화적, 언어적 차이로 인한 사회생활 적응 및 발달에 어려움을 겪게 되며, 이에 따라 정부적 차원의 지원과 학술연구들이 실행되고 있지만 다문화가정 내 장애를 가진 아동에 대한 연구는 부족한 실정이다. 다문화가정 내 장애를 가진 아동은 ‘다문화’와 ‘장애’라는 두 가지 특수한 상황에 놓이게 된다. 이에 따라 다문화가정의 특수성을 고려한 중재가 필요하며, 지금까지 장애를 가진 아동들에게 효과적이라고 입증된 중재들이 다문화가정 내 장애를 가진 아동에게도 효과적으로 적용될 수 있는지에 대해 검증하는 작업이 필요하다. 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 아동을 중재하기 위해서는 각 나라의 문화, 언어, 신념이 차이를 고려하여 부모를 중재에 포함할 것이 요구된다. 부모를 중재에 포함할 때에는 자폐 범주성 장애 아동 특성에 따른 중재 훈련을 통해 부모가 자녀의 중재자가 될 수 있도록 하며, 이는 일반화를 이끌어내어 효과를 높여 줄 수 있다. 선행연구에서는 부모에게 중재훈련을 제공하였을 때 중재 전략을 충분히 습득하고 적절하게 활용할 수 있음이 보고되었으며, 자녀와의 반응적인 상호작용을 할 수 있도록 지원함으로써 아동의 발달 및 사회적인 행동에 긍정적인 영향을 줄 수 있음이 밝혀졌다. 이에 본 연구에서는 자폐 범주성 장애 유아의 사회적 상호작용을 촉진하기 위한 반응적 상호작용 전략을 포함한 부모교육 프로그램을 다문화가정의 특수성에 맞게 적용함으로써 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 유아와 어머니의 사회적 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 다문화가정의 특수성에 따라 자녀와의 상호작용을 이해하고, 자폐 범주성 장애 특성을 이해할 수 있도록 부모 교육을 시행한 후, 반응적 상호작용 전략 교육이 이루어졌다. 부모가 자녀에게 반응적으로 상호작용 할 때 아동의 발달 및 사회적 행동에 긍정적인 영향을 준다는 선행 연구에 따라 반응성을 민감성(sensitivity), 수반성(contingency), 상호성(reciprocity), 유지(maintaining), 참여(involvement)의 5가지 요인으로 구분하여 이에 따른 상호작용 전략을 교육하였다. 전략교육은 지난회기 피드백, 새로운 전략 교육 및 시범, 어머니의 시연과 즉각적인 피드백 제공, 전략 사용의 계획의 순서로 진행되었으며, 피드백 제공은 어머니의 자기 평가와 연구자의 제안으로 구성되었다. 연구 참여자는 부모와의 사회성에 어려움을 겪고 있는 3명의 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 유아와 외국인 어머니이며, 중재 효과를 확인하기 위해 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하였다. 기초선, 중재, 유지, 일반화 측정을 위하여 대상 유아와 어머니의 사회적 상호작용 발생을 8초 관찰, 2초 기록의 10초 부분 간격 기록법을 사용하여 측정하였다. 중재가 종료된 4주 후에는 중재효과의 유지 여부를 확인하였으며, 기초선, 전략교육 중재, 피드백제공, 유지 기간 동안 각 1회씩 가정 내에서의 일반화를 측정하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결과를 알 수 있었다. 첫째, 세 명의 자폐 범주성 장애유아와 외국인 어머니 모두 반응적 상호작용 전략 중심의 부모교육 프로그램을 통해 사회적 상호작용 발생률이 증가하였다. 둘째, 반응적 상호작용 전략 중심의 부모교육 프로그램을 통해 증가된 사회적 상호작용 발생률이 중재 종료 이후에도 중재 후반과 비슷한 수준으로 유지되었다. 셋째, 반응적 상호작용 전략 중심의 부모교육 프로그램의 중재 효과는 가정으로 일반화가 이루어졌다. 위의 결과를 종합하여 볼 때, 반응적 상호작용 전략 중심의 부모교육 프로그램은 사회적 상호작용에 어려움을 보이는 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 유아와 외국인 어머니의 사회적 상호작용 발생률을 증가시키고, 효과를 유지시키며, 일반화를 이끌어 낼 수 있음을 알 수 있다. 본 연구는 국내에서 거의 이루이지지 않은 다문화가정 내 자폐 범주성 장애 유아의 사회적 상호작용에 관한 연구로 국내의 다문화가정 내 장애아동에 대한 연구의 범위를 확장하였으며, 다문화가정의 부모와 협력적인 관계를 형성하고, 다문화가정의 특수성을 고려한 교육을 진행함으로써 효과를 이끌어 내었다는 점에서 의의가 있다. 또한 유아에게 가장 많은 영향을 미칠 수 있는 부모에게 전략을 교육함으로써 이에 따른 사회적 상호작용을 증가시키고 일반화를 이끌어 냈다는 점에서 의의를 가진다.;As Korean society has become multicultural, there have been an increasing number of multicultural families. Children in multicultural families have difficulties socializing and developing because of the cultural and language differences that exist within the family. Children who are a part of a multicultural family and have disabilities are considered to have two special circumstances–‘Multi-cultures’ and ‘Disabilities.’ For these children, intervention is required in order to consider the special circumstances. To intervene of children with a specific disability, such as Autism Spectrum Disorder(ASD), the parents’ involvement is critical considering the differences in each parent’s culture, language, and beliefs. When the parents are involved in the intervention, the parents need to play the role according to the intervention training guidelines which are based on the characteristics of children with ASD. Involving the parents may increase the effectiveness of the intervention’s generalization. Previous studies indicate that parents are capable of successfully applying intervention strategy when they have been provided proper training in the strategy. This study evaluates the effects of parental training on the social interaction between mothers and their children with ASD. Parents of children with ASD were provided training on ASD and a Responsive Interaction Strategy, which promotes social interaction in children with ASD. The study was conducted with the understanding that the interactions between parents and children would be from a multicultural perspective. Responsive Interaction Strategy instruction consist with (1)feedback of previous session, (2)new strategy instruction and demonstrations, (3)participants to demonstrate learned skills and get immediate feedback on their ability to use those skills, (4)planning of using strategy. Feedback from previous session consisted of self-evaluations and suggestions from observations. The participants in the study were three sets of foreign mothers and their children with ASD. These participants were chosen because the children were having difficulties socializing with their parents. A multiple probe baseline design across subjects are used in order to confirm the intervention effect. Observations of the social interaction between the children and mothers were conducted for 10 seconds partial-interval recording in order to establish a baseline and measure the intervention, maintenance, and generalization. After four weeks of intervention terminated, the maintenance was recorded. The intervention effect for the three sets of participants generalization on home setting was measured on each condition. The results of the study are below. First, the rate of social interaction increased in all three sets of foreign mothers and children with ASD through the parental training program focused on a Responsive Interaction Strategy. Second, the rate of social interaction was maintained, at the level similar to late intervention, by all three sets of foreign mothers and children with ASD after intervention was terminated. Third, the intervention effect provided by the parental training program focused on a responsive Interaction Strategy was generalized in all three sets of foreign mothers and children with ASD. In summary, this study proved that when parents of children with ASD are provided with parental training program focused on a Responsive Interaction Strategy increases in social interaction between foreign mothers and children with ASD occur, intervention effects are maintained after intervention has been terminated, and social interaction can be generalized in multicultural families. The significance of the study performed can be measured by the range expansion of existing research on disabled children in multicultural families; the cooperative relationships between parents from multicultural families that have been formed; the inclusion of additional considerations in parental training programs for multicultural families with special circumstances; the development of parental training strategies for those who have the most influence on their children, and increased social interaction in children with ASD.
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