View : 15 Download: 0

작곡활동 참여 경험에 의한 성인의 창의성 인식 변화

Title
작곡활동 참여 경험에 의한 성인의 창의성 인식 변화
Other Titles
A study on change of adults' perception of creativity through participation experience in composition activity
Authors
유지현
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽삼근
Abstract
창의성은 현재 전 분야에서 화두가 되고 있으며, 국가적으로도 창의성의 신장을 중요한 과제로 선정하고 있다. 창의성은 더 이상 예술가나 과학자만의 전유물이 아니며, 이제는 평범한 사람들도 삶 속에서 창의성을 발휘해야만 하는 시대가 온 것이다. 하지만 무엇이든 새롭게 여기고 도전할 수 있는 아동기와는 달리 성인기에는 새로운 것을 창조하는 작업이 어려워진다. 일상생활에서 살아있음을 느끼며 주변의 모든 것들을 예술로 받아들여 새로운 것을 창조하는 훈련을 제공하여 감각을 되살리기 위한 노력이 필요하다. 본 논문의 목적은 대학생들의 작곡 활동을 관찰함으로써 일상적 창의성의 의미를 발견하고, 창의적 사고 과정에 주목하여 창의성에 대한 인식 변화를 연구하기 위함이다. 연구 목적의 달성을 위해 세 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 창의성 인식 변화를 위한 작곡 활동은 어떠한 요소로 구성되어야 하는가? 둘째, 작곡 활동의 실행은 어떠한 과정으로 이루어지는가? 셋째, 작곡 활동에 참여한 대학생들의 창의성 인식에는 어떠한 변화가 있는가? 위의 연구 문제를 해결하기 위해 이론 탐색을 통한 작곡 활동을 구성하고 실행하였다. 본 연구에서 실행된 작곡 활동은 Root-bernstein의 13가지 사고 기법을 활용하여 기획되었다. 이를 9주 동안 대학생 6명을 대상으로 실행하였고, 연구자는 본 프로그램의 조력자이자 적극적인 관찰자로서 참여자들의 참여 과정을 상세히 묘사하고자 하였다. 활동에 대한 평가는 참여 관찰과 사후 인터뷰의 내러티브 분석 방법을 선정하였다. 피드백과 인터뷰를 통해 확인한 결과 참여자들은 창의성에 대한 인식 변화, 탐구적 몰입의 경험, 공감각적인 사고의 확장이라는 결과를 얻었다고 답하였다. 참여자들은 창의성에 대해 이전보다 자연스럽고, 편안하게 인식했다. 그 결과 개인이 가지고 있는 창의적인 잠재력에 대해 인식하고, 이는 훈련을 통해 개발될 수 있다는 자신감을 가지게 되어 다른 창작 활동에도 높은 관심을 보이게 되었다. 참여 중에는 작곡이라는 고도의 집중이 필요한 창작 활동을 통해 몰입(Flow)을 경험하였고, 이러한 경험을 통해 즐거움과 성취감을 얻게 되었다. 또한 공감각을 활용하거나 일상을 관찰하는 과제를 수행하면서 사물을 다양한 시각으로 바라볼 수 있게 되었다. 작곡 활동을 기획하고, 실행한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 작곡 활동은 창의성에 대한 자신감을 향상시킬 수 있다. 참여자들은 자신만의 창작물을 완성함으로써 참여자들은 창의성이 결코 어렵거나 먼 존재가 아니라는 것을 인식했다. 이러한 태도는 삶을 적극적으로 살아갈 수 있는 원동력이 된다. 둘째, 창작 활동은 소수의 인원을 대상으로 개인의 고유한 창의적 사고 과정을 고려하여 실행되어야 한다. 많은 경험을 통해 정체성이 확립된 성인의 경우 획일적인 활동으로 창의적인 사고 과정을 변화시키기는 어렵다. 그렇기 때문에 개인의 경험이나 지식의 수준에 따라 재구성된 교육 프로그램을 융통적으로 실행하여야 한다. 셋째, 창의성의 영역에 국한되지 않는 유동적인 활동이 더 많이 개발되어야 한다. 참여자들은 시각과 청각의 통합된 작곡 활동에서 공감각적인 사고를 훈련해볼 수 있었다. 이 활동은 참여자들에게 새로운 방식으로 대상을 바라보는 기회를 제공하였으며, 앞으로는 다양한 영역을 넘나드는 통합된 창작 활동이 기획되어야 할 것이다.;Currently, creativity is a crucially important in all areas and to enhance creativity is considered at level of nation. Creativity help culture flourish and enhance the quality of peoples' lives. Creativity is not necessary only for artist and scientist, but also, now, common people are also asked to bring about their creativity in their lives. However, it is difficult to for adults to regard something as a new one and challenge it. Therefore, efforts are required, in order to feel life and recall the sense that is able to create new one to adult, accepting all things surrounding as the art. The objective of thesis is to find out meaning of creativity for adults and research on change of perception of creativity by focusing on the creative thinking process. In order to achieve the objective of project, there are three key questions which need to be answered. Firstly, What are the components of the composition activity for change of perception of creativity? Secondly, what are the components of implementation using composition activity process? Thirdly, what is the change of perception of people who participated in composition activity? In order to find answers to these questions, comprising composition activity The composition activity is consist of components of the thirteen thinking tools by Root-Bernstein(1997). The activity had been practiced to six persons for nine weeks, Observing participants and narrative interviews are chosen as the tool to reach a conclusion. According to the feedback and narrative interviews, participants answered that they could change the perception of creativity and experience immersion during the process of study. Also, participants began to perceive creativity more naturally and comfortably than before. As a result of the program, they could recognize their potentials on creativity and have confidence that creativity can be developed with training. In addition, they began to show high interest in other creativity activities. While practicing the activity, they could experience Flow which requires a high degree of concentration, feeling happiness and a sense of accomplishment. Additionally, by using synesthesia and observing their routine lives, they could look things surrounding them from various perspectives. Up to now, the result of study that has been discussed and conclusion are as follows. To begin with, composition activity can improve the confidence on creativity. After studying this project, participants realized that creativity is not untouchable and too far to get. This attitude can be driving force to live life actively. Secondly, composition activity should be practiced only for a small number of people, considering their unique process of creative thinking. It is difficult to change adults' process of creative thinking. Therefore, the program considering their experiences and degree of knowledge should be developed and practiced flexibly. Lastly, It needs to be develop fluid activity which is not limited to the domain in creativity. Participants could be trained synesthesia thinking through composition activities using integrated visual and auditory. These activities offers a chance to look at things in a new way to participants and will have to develop integrated domain activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE