View : 755 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author길효정-
dc.creator길효정-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000071420-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204952-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071420-
dc.description.abstract본 연구는 장학요원과 교사의 사전 친밀성의 여부에 따라 국내 발달적 임상장학 사례의 단계별 진행이 구체적으로 어떻게 나타나는지를 알아보는데 목적을 두었다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 장학요원과 교사가 사전 친밀성이 있는 장학사례의 단계별 진행은 어떠한가? 2. 장학요원과 교사가 사전 친밀성이 없는 장학사례의 단계별 진행은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에서 근무하고 있는 유치원 교사 4명이었다. 본 연구의 진행은 크게 3단계로 이루어 졌다. 먼저, 예비 연구로 우리나라에서 실시 된 장학 사례를 수집하고, 다음으로 수집된 20가지 사례를 사전 친밀성의 여부에 따라 분류하였다. 마지막으로, 다른 요인과 상황이 일치하며, 사전 친밀성의 여부가 다른 사례 2개를 유아교육과 대학원생 5인에 의해 선정하였다. 그리고 선정된 사례에 대하여 유아교육 전문가 3인에 의해 타당도를 검증 받았다. 그리고 연구자는 장학의 8단계에서의 주요행동들이 선정된 사례의 단계별로 어떻게 나타나는지를 기술하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사전 친밀성이 있는 사례에서는 관계형성 단계와 지식습득 단계를 대화를 통하여 진행해 나가며, 계획수립 및 실행단계에서는 장학요원의 시범과, 교사의 연습, 정기적인 피드백이 진행된다. 사전, 사후 협의회 단계에서는 감정이 자유롭게 표현되며, 모든 질문이 실시되고, 수업과 분석 단계에서는 서로의 의견을 교환하는 모습이 나타난다. 이러한 활발한 의견교류는, 교사의 참여를 높이고, 다음 장학 계획 요구를 적극적으로 불러일으킨다. 사전 친밀성이 있는 장학요원과 교사 사례의 가장 큰 특징은 활발한 의사소통이 일어난다는 것이다. 이들은 활발한 의사소통 속에서 서로의 생각을 예측하며, 상대방을 배려한다. 그리고 이러한 태도는 장학의 전 과정을 진행해 가는데 긍정적인 영향을 끼친다. 둘째, 사전 친밀성이 없는 사례에서는 서로의 기초배경을 물어보며 관계 형성단계를 진행하고, 장학요원의 설명과 교사의 실행으로 지식습득 단계를 진행한다. 단계가 진행될수록 장학요원은 단계를 간단하게 혼자서 진행하며, 교사의 참여는 더욱 낮아진다. 계획수립 및 실행단계에서 시범과 피드백은 일어나지 않으며 교사의 연습도 거의 이루어지지 않는다. 사전협의회, 수업과 분석, 사후협의회의 단계는 동시에 감정을 제외하고 목표에만 초점을 두어 간단하게 진행되며 의견교환은 나타나지 않는다. 또한 다음 장학 계획 고려도 나타나지 않았다. 결국, 사전 친밀성이 없는 장학요원과 교사의 사례는 협의가 부족하고, 과정이 간략화 되며 장학요원의 안내로 진행된다는 특징을 가진다.;This study is to investigate intimacy of mentor with mentee for clinical supervision in Korea. The research procedure of the study is established as follows; 1. How does the progress of clinical supervision between mentor and mentee go on in the case of the mentor and mentee being acquainted? 2. How does the progress of clinical supervision between mentor and mentee go on in the case of the mentor and mentee not being acquainted? The research samples of this study consist of 4 teachers in kindergarten. For this study practical clinical supervision cases were collected and the data were analyzed accordingly. This research is made up of three steps. First, data was collected and analyzed from the practical supervision cases. The second step is to classify 20 cases of practical clinical supervision according to intimacy. Finally, two another cases which are same situation except intimacy are selected by 5 graduate students who are majoring in early childhood education and verified by 3 specialists in the field. The result of this study is as below. First, in the case the mentor and mentee being acquainted with each other, the establishing of the relationship stage and the information acquiring stage are progressed under discussion. In the planning and executing stage, the mentor shows a example and the mentee excersizes. And, the feedback is occurred. In the preliminary discussion and ex post facto discussion stage, the mentee shows her feeling and freely asks a question. In the class and analysis stage, the mentee freely discusses with mentor and the exchange of opinion promotes mentee's participation and she positively plans the next clinical supervision. So, the very characteristic in the case of the mentee and the mentor being acquainted is that the mentee actively discusses with mentor. They predict other's thought and considers another. And, the attitude have an positive effect on all steps of clinical supervision. Second, in the case of the mentor and mentee not being acquainted with each other, the making of a relationship stage is progressed under asking other's background. In information acquiring stage, the mentor explains and the mentee executes. As the steps are processed, the step is shortened by herself. In planning and execution stage, the mentee almost doesn't participate in this stage and the mentor's feedback does not occur. Preliminary discussion, class, analysis, and ex post facto discussions are shortened without feedback. And the next clinical supervision is not planned. Finally, in this case, the discussion is lacked, the step is shortened, and all steps are progressed by mentor's guidance.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 발달적 임상장학 = 5 1. 정의 및 목적 = 5 2. 모형 = 6 3. 성인학습자로서의 교사의 발달 단계 = 8 B. 장학요원과 교사 = 14 C. 사전 친밀성 = 17 III. 연구방법 = 19 A. 연구대상 = 19 B. 연구절차 = 19 1. 예비 연구 = 20 2. 본 연구 = 24 IV. 연구결과 = 28 A. 사전 친밀성이 있는 장학요원과 교사의 장학사례 = 28 1. 장학과정의 시작 배경 = 28 2. 장학사례의 단계별 진행 = 30 B. 사전 친밀성이 없는 장학요원과 교사의 장학사례 = 35 1. 장학과정의 시작 배경 = 35 2. 장학사례의 단계별 진행 = 37 V. 논의 및 결론 = 45 A. 논의 = 45 B. 결론 및 제언 = 48 <참고문헌> = 51 = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent361312 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title임상장학 모형 적용을 위한 사례 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE