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교사집단 내 성차별 현상과 인식에 관한 연구

Title
교사집단 내 성차별 현상과 인식에 관한 연구
Authors
김인혜
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
For the teaching profession has advantages of equality of both sexes in the appointment and payment and comfortable housework and child care by school vacation periods compared with other occupations, many women have chosen this profession for a long time and the feminization trend in the teaching profession has been remarkable. Most of elementary and middle schools all over the country have more than half of female teachers, especially, in the case of public girls' junior high schools, it is not too much to say that almost all teachers in them are females. As the number of female teachers has increased rapidly and their lines of thinking have changed, it seems that general recognition of female teachers in the educational field has been improved much. But, in the case of high schools, recognition of avoiding employment of female teachers and the sexism trend still remain, because their ratio is relatively low. Although such sexism may originate from remaining vestiges of the Confucian ideas and androcentric thoughts all over the society, female teachers should recognize and improve for themselves the problems. The purpose of this study is to review female problems in the teaching profession, and help female high school teachers to overcome the sexism in the field and discharge properly their duties as 'teachers', by examining actual status and recognition of feminization trend in the teaching profession. To begin with, this study examined the sexism trend shown among female workers and government officials and guessed the association with the teachers' group and the reason of increasing participation of women in the teaching profession. In fact, female teachers have both advantages and disadvantages owing to their sexual characteristics. The disadvantages may work as a cause of avoiding the female teaching profession. On the other hand, however, it may be thought that sexism internalized by our social customs has led to recognition of sexual discrimination within the teachers' group. Increasing status of female teachers in each school was investigated and described, and especially focused on relatively low ratio of female teachers in academic high schools in Seoul, the reasons were investigated and defined. The propensity of social recognition according to increasing female teachers and the reasons were examined and described, and laws or regulations showing equality of both sexes were investigated, since it is considered that female teachers should also recognize discriminatory treatment by having knowledge of the related laws and regulations and try to improve them. In conclusion of theoretical backgrounds, counterplans to solve problems and social apprehensions caused by increasing female teachers were suggested by centering on changes in their historical views. In the actual survey for study on sexism recognition, questionnaires with nine section, forty-six questions to question recognition on the female teacher's role were drawn up for 332 teachers in academic high schools in Seoul. Then, the ratios and averages of affirmative answers that female teachers perform proper roles were classified and analyzed statistically by sex, age, established times, organization of students and local variables according to characteristics of schools to verify whether there is statistical significance. Since it was proved that sexism for female teachers exists among the teachers' group, above all female teachers need to improve their performance attitudes in the teaching profession voluntarily and try to change the recognition, and the thought of equality of both sexes being spread socially should be accepted and settled down in the teaching profession as well, in order to overcome the problem. In addition, we should modify disadvantages on the personnel administration of teachers which have brought about oppositions from female teachers and improve the system to prepare fair standards for transparent operation.;여성에게 교직은 채용과 임금 등에서 남성과 동등하고, 방학 기간이 있어 가사와 육아에 여타 직업보다 유리하다는 조건 때문에, 이전부터 많은 여성들이 교직을 선택함으로 인해 교직의 여성화 현상이 나타나고 있다. 전국적으로 초·중학교는 이미 여교사가 과반수 이상을 차지하고, 특히 공립 여자 중학교인 경우 교사들 거의가 여교사로 구성되어 있다고 해도 과언이 아니다. 여교사의 수가 급증하고, 의식 구조가 변화함에 따라 교육 일선에서 여교사에 대한 인식이 많이 달라졌다고는 하나, 고등학교의 경우, 여교사 구성비가 상대적으로 낮아서인지 여교사 채용 기피와 성차별 현상이 존재하고 있다. 이러한 성차별 의식은 사회 전반에 깔려 있는 유교적 잔재와 남성 우위의 사고에서 비롯된다고 볼 수 있지만, 여교사들 스스로가 문제를 인식하고 개선해야 할 부분도 있다고 본다. 본 논문에서는 교직의 여성화 경향의 실제와 인식을 연구하여, 교직에서의 여성 문제를 검토하고, 고등학교 여교사가 학교 현장에서 성차별 현상을 극복하고, '교사'로서 온전히 역할 수행을 하도록 도움을 주려는데 그 목적이 있다. 먼저, 교직의 여성화 경향의 원인과 각 급 학교의 여교사 증가 실태를 조사하여 서술하였는데, 특히 서울 지역 일반계 고등학교의 여교사 구성비가 상대적으로 낮은 것에 주목하여 그 이유를 조사, 규명하였으며, 사회 인식의 성향과 그 이유를 고찰하였다. 다음으로, 사회적으로 여교사의 장·단점을 어떻게 인식하며, 그에 따른 성차별 의식은 어떠한가를 살펴보고, 이에 따라 교직에서의 성차별 현상이 어떻게 나타나는지 추론해 보았다. 또한 사회적으로 양성 평등 정신 고취가 중요하다고 보아 양성 평등이 나타나있는 법규정을 살펴보았는데, 이는 여교사도 법의식을 갖추어 불평등 상황을 인식하고 개선하기 위해 노력해야 한다는 생각에서 비롯된 것이다. 성차별 인식 연구를 위한 실제 조사에서는 서울지역 일반계 고등학교 332명의 교사들을 조사대상으로 하여, 여교사 역할에 대한 인식을 묻는 9개 영역 46문항으로 실시한 다음, 여교사 역할 수행에 대한 긍정률과 평균값이 학교 특성에 따라 구분한 성별, 연령별, 설립별, 학생 구성별, 지역별 변수에 따라 각 영역에서 서 유의미한 차이가 나는지 통계 분석을 하였다. 교사 집단에서 나타나는 여교사에 대한 성차별 의식을 극복하기 위해서는, 여교사 스스로가 교직 수행 태도를 개선하려는 노력이 필요하며, 사회적으로 확대되는 양성 평등 의식이 교직사회에도 수용되어 자리잡아야 한다. 또한 여교사에게 반발을 불러일으키는 교원 인사행정이 공정한 기준 마련과 투명한 시행으로 제도적 개선을 기해야 한다고 생각한다.
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