View : 16 Download: 0

사회과 WBI(Web Based Instruction) 통합교육과정 모형 개발 및 적용

Title
사회과 WBI(Web Based Instruction) 통합교육과정 모형 개발 및 적용
Authors
손지영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In the era of information revolution, integrated education is effective on the enhancement of critical thinking and reasonable decision making. However, integrated education has troublesome due to the difficulty of construction and insufficiency of educational skill. In this study, WBI (Web Based Instruction) was applied as a method of integrated education based on the necessity of integrated education in social studies. The usefulness of integrated education using WBI teaching model was investigated. First, the definition, style, and necessity of integrated education was surveyed. And the investigation on the constructivist educational principles and the usefulness of WBI was carried out. The topic of practical class was chosen as the international fight among the strand of Global Connection. Its name was 'Project: World Peace'. The in-class collaborative projects was used as the teaching style based on WBI and then, the integrated education model was developed. For the objective research, the conventional integrated education model was simultaneously developed and the comparison between two models was performed. The research samples were as follows: 5 classes which are the experimental samples by the integrated education based on WBI and 5 classes which are the controlled samples by the conventional integrated education (total number of student: 282). The lesson hours were to 7 in all. After 7 lesson hours, an ex post facto questions were carried out. Analysis on the each question was performed by t-test between two education method through extraction of common factors using factor analysis and t-test on the each question. The research problems, such as self-directed learning, interactive and collaborative learning-teacher to student, student to student, student to educational materials-, practical useful learning, interest on learning and modification of learning efficiency, were decided. As results of t-test on each question, the mean values in the integrated education based on WBI were higher than those in the conventional integrated education. In addition, the significant difference in most of questions was appeared. In factor analysis, the same results were obtained. The variables on the interaction between student and educational materials, the interest on learning, and the modification of learning efficiency showed the significant difference in statistical significant level (<0.25). However, the variables on the self-directed learning, the collaborative learning-teacher to student, student to student-, and the practical useful learning exceeded the significant level. This study also intended to develop the teaching model by the integrated education based on WBI and to compare this model to the conventional integrated education through the quantitative statistical analysis. But, the further qualitative research is required for these research problems ,such as the self-directed learning, the interaction and collaboration, the practical useful learning, the interest on learning, and the modification of learning efficiency.;통합교육과정은 하루가 다르게 변화하는 정보혁명의 시대에 학습자로 하여금 현실 사회문제를 해결하고 적응할 수 있는 비판적 사고, 합리적 의사결정력을 신장시키는 교육과정으로 평가받고 있다. 그러나, 교육 현장에서 교육과정으로 구성하기 어렵고, 통합교육과정을 구현할 교수방법이 부족하여 제대로 구현되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구자는 사회과에서 통합교육과정이 필요하다는 전제하에 성공적인 현실 적용을 위해 WBI(Web Based Instuction; 웹기반 교육) 수업 모형을 제안하고 적용하였다. 이를 통해 통합교육과정에 WBI 수업 모형이 유용한지를 밝히고자 한 것이다. 본 연구에서는 우선, 통합교육과정의 개념과 유형, 필요성과 WBI의 이론적 토대인 구성주의, WBI의 유용성, 유형등의 이론적 고찰을 통해 이론적 기초를 마련했다. 이를 통해 통합교육과정과 WBI의 이론적 연계를 통해 국제 관계(Global Connection) 스트랜드 중 국제 분쟁을 주제로, 학급내 프로젝트유형(In-Class Collaborative Projects)을 WBI 수업유형으로 하여 '세계 평화프로젝트' WBI 통합교육과정 모형을 개발하였다. 객관적 연구를 위해 전통적 통합교육과정 모형도 개발하여 비교 실험 적용하였다. 연구 대상 및 적용은 실험 집단인 WBI 통합교육과정 수업 집단, 통제 집단인 전통적 통합교육과정 수업 집단 각각 5개반, 282명으로 7차시에 걸쳐 이루어졌다. 7차시의 수업 처치후 사후 설문을 실시하였다. 분석은 개별 문항에 대한 t-test와 요인분석(factor analysis)에 의한 공통 요인 추출후 두 수업 방법간의 평균차 검증인 t-test 의해 분석되었다. 요인분석에 의해 자기 주도적 학습면, 상호작용면-교사대 학생, 학생대 학생, 학생대 자료-, 현실 유용한 학습면, 학습 흥미도면, 교수-학습의 능률 개선면의 5개 영역, 7개 연구문제가 확정되었다. 연구 결과, 모든 문항에 대한 개별적 t-test결과 WBI 통합교육과정 수업 집단이 전통적 통합교육과정 수업 집단보다 높은 평균을 보였으며 대부분의 문항이 유의미한 차이를 보였다. 요인분석에 의해 추출된 요인별 분석에서도 WBI 통합교육과정 수업 집단이 전통적 통합교육과정 수업 집단보다 높은 평균을 보였다. 그러나, 통계적 유의확률(<.025)내에서 유의미한 차이를 보인 것은 학생-자료간 상호작용면, 학습흥미도면, 교수-학습의 능률 개선 등이였으며 자기 주도적 학습면, 교사-학생간, 학생-학생간 상호작용면, 현실 유용한 학습면의 변수들은 유의확률을 벗어나는 결과를 보여주었다. 본 연구는 WBI 통합교육과정 수업 모형을 개발하고 이의 객관적 연구를 위해 전통적 통합교육과정 수업 모형과 비교 실험 적용하고 양적 통계분석에 의해 WBI 통합교육과정의 유용성을 밝히고자 하였다. 그러나, 본 연구자가 연구 문제로 삼은 자기주도적 학습, 상호작용, 현실 유용한 학습, 흥미도, 교수-학습의 능률 개선 등은 질적 연구에 의해 좀 더 심도 깊은 연구가 이루어질 수 있는 바 이러한 면에서의 후속 연구가 필요하겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE