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지식교육에 대한 '인식의 틀' 논의의 함의

Title
지식교육에 대한 '인식의 틀' 논의의 함의
Other Titles
Review of the Nature of Knowledge Education as a Process of Learning Conceptual Frameworks
Authors
박지현
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
이 연구의 목적은 지식의 학습과정을 '인식의 틀'의 학습과정으로 재해석하고 이러한 재해석을 토대로 하여 지식교육의 성격과 가치, 그 학습과정의 특징을 새로운 각도에서 규명하는 데 있다. 보다 구체적으로, 이 연구에서는 지식의 확실성 및 객관성과 관련하여 여러 학자들이 발전시켜 온 '인식의 틀' 논의의 주된 논지를 살펴보고, 이러한 논의가 지식교육의 성격, 교육내용으로서의 지식의 가치 및 올바른 지식교육의 과정을 설명하는 데 어떠한 시사점을 줄 수 있는지를 검토해보았다. 철학적 인식론에서 인식의 틀 논의는 지식의 확실성과 객관성을 보장하는 보편적·불변적 진리를 찾아내고자 하는 정초주의 인식론, 특히 경험주의 인식론에 대한 비판으로 대두되었다. 경험주의 인식론에 의하면 감각경험은 인식대상에 본래적으로 주어진 속성을 객관적으로 인식하는 과정이므로, 경험은 지식체계의 확실성을 보장하는 토대로 작용한다. 그러나 핸슨, 쿤, 파이어아벤트 등 새로운 과학철학자들의 논의에 의하면 인식주체는 객관적인 인식과정을 통해 인식대상을 직접 인식하는 것이 아니라 지식, 경험, 이론, 개념체계 등을 포함하는 '인식의 틀'을 배경으로 하여 인식한다. 이 점에서 인식은 '이론 의존적'이며, 인식의 틀에 의해 포착된 세계만을 인식한다는 점에서 선별적인 과정이기도 하다. 인식의 틀이란 경험을 조직하고 감각자료에 일정한 의미를 부여하는 체계, 개인과 집단, 특정시대가 주변 세계를 바라보는 데 사용하는 관점으로, 세계관, 이론, 패러다임, 언어관, 개념체계, 범주구조, 언어게임 등과 동일한 의미를 갖는다. 인식의 틀의 성격과 그 논리적 구조는 비트겐슈타인의 '언어게임론'을 통해 살펴볼 수 있다. 비트겐슈타인은 언어의 의미는 그것이 어떻게 사용되는지에 의해 결정된다고 주장하고 언어사용의 행위를 하나의 게임으로 비유하였다. 언어게임은 공동체 구성원 사이의 공유된 삶의 형식을 근거로 하여 성립된 공적 규칙을 준수하고 이에 적합한 방식으로 언어를 사용하는 활동이다. 이같은 언어게임이 가능하기 위해서는 모종의 '선험적 신념'이 전제되어야 하며, 이러한 믿음은 실험이나 정당화를 통해 그 확실성이 입증된 것이 아니라 사회의 관습, 관례로 의심 없이 받아들여진다. 인식의 과정은 인식의 틀을 매개로 하여 이루어지므로 궁극적 실재에 대한 객관적·보편적 인식은 불가능하며, 인식의 틀은 각 사회의 삶의 형식에 근거하여 그 사회의 관례로 형성된 것이라는 점에서 사회적·역사적 성격을 갖는다. 이러한 사실은 모든 인식과 인식결과로서의 지식은 특정한 인식의 틀에 상대적인 성격을 갖는다는 상대주의 논의를 불러일으킨다. 그러나 로티와 퍼트남은 인식의 틀의 불가공약성에도 불구하고 다양한 인식의 틀을 비교할 수 있는 합리적인 기준을 제시하여 인식의 틀 논의의 반정초주의적 경향이 반드시 상대주의를 야기하는 것은 아니라는 점을 밝혔다. 인식의 틀을 매개로 하는 인식은 공적 규범에 적합한 방식으로 인식대상을 인식하는 과정이므로, 인식의 틀의 학습은 공적 규범을 준수하도록 학습하는 과정이다. 학습자는 규범의 준수를 학습하기 위해 진위 판단의 기준이 되는 사회의 공적인 권위에 순응하면서 성인에 의한 양육 및 교정의 과정을 거치게 된다. 또한 인식의 틀의 학습에는 학습자가 학습과정에 참여하여 규범을 습득하고 이를 준수하겠다는 정서적 헌신이 요구된다. 공적 규범은 공동체 구성원들의 공유된 삶의 형식에 근거하여 성립된 것이므로, 인식의 틀의 학습과정은 공동체 구성원들과 삶의 형식을 공유하고 이를 바탕으로 관심과 욕구를 공유하는 정서적 관계를 가질 수 있도록 양육되는 과정이라고 할 수 있다. 이 연구에서는 인식의 과정에서의 인식의 틀의 중요성에 대한 논의가 지식교육에 주는 시사점을 지식교육의 성격, 교육내용으로서의 지식의 가치, 그리고 올바른 지식교육의 과정의 세 가지 측면에서 검토하였다. 첫째, 지식의 학습과정은 정초주의 인식론의 관점이 설명하듯이 학습자가 스스로의 힘으로 절대 불변하는 실재를 인식해 가는 개인적인 과정이 아니라, 한 사회의 공적 세계관인 인식의 틀을 학습하는 공적·사회적 성격을 갖는다. 이는 곧 지식교육의 과정은 학습자를 그 사회의 삶의 형식으로 입문시켜서 다른 사회 구성원들과 동일한 방식으로 세계를 이해할 수 있도록 하는 '입문'의 과정으로 해석될 수 있음을 보여준다. 둘째, 인식의 틀 논의를 따를 때 교육내용으로서의 지식의 가치는 전통적 교육관이 주장하듯이 그 자체로 절대적이고 초월적인 내재적 가치를 갖는 것이 아니며, 삶에 실용적·실제적 도움을 줄 수 있다는 점에 비추어 그 가치가 정당화된다. 지식교육은 포괄적인 의미에서의 삶에 유용한 지식을 학습하는 과정이라고 말할 수 있다. 셋째, 지식교육을 인식의 틀의 학습과정으로 해석할 때 지식교육의 과정은 공적 규범을 준수하도록 하는 과정으로서, 학습자는 사회의 권위에 순응하면서 교사에 의한 양육과 교정의 과정을 통해 공적 규범을 준수하도록 학습되어야 한다. 또한 인식의 틀의 학습과정은 지식을 습득하는 인지적인 과정일 뿐만 아니라 삶의 형식을 공유하여 공동체 구성원들과 정서적 유대관계를 형성하는 정서적 측면을 갖고 있다. 이상에서 논의한 바와 같이 인식의 틀 논의는 지식교육의 사회적·공적 성격을 강조하며 교육내용으로서의 지식의 가치를 삶과의 관련성에 비추어 규정하도록 해준다. 또한 지식교육의 과정은 공적 규범을 준수하도록 학습하는 과정이며 공동체 구성원들과 정서적 반응을 공유하는 정서적 측면을 갖고 있다는 점을 밝혀준다. 지식교육의 성격과 가치 및 그 학습과정에 대한 이와 같은 새로운 해석은 특히 지식의 학습을 통한 마음의 발달을 교육의 주된 관심사로 강조해 온 자유교육의 이념이 안고 있는 문제점들을 밝혀주며 교육과 삶의 관련성을 보다 포괄적인 안목에서 이해할 수 있도록 해준다.;This study is concerned with reinterpreting knowledge education as a process of learning 'conceptual frameworks' and examining the implication of such a reinterpretation for the understanding of the nature of knowledge education, the value of knowledge as educational content, and the process of learning subjects knowledge. The idea of conceptual framework has been emerged in epistemology with the rejection of classical foundationalism, especially the empiricism, that searches true beliefs as firm and secure foundations of the structure of knowledge. For empiricists, sensory experience is about what is simply given directly from nature, so it provides the secure foundation of the whole structure of knowledge. But according to the ideas of Hanson, Kuhn and Feyerabend in philosophy of science, we experience the world on the grounds of conceptual frameworks, not recognizing it directly and immediately. Human recognition is 'theory-laden' and select process in that we recognize what is grasped by conceptual frameworks. Conceptual framework is a way of organizing experience, system of categories that give form to the data of sensation and a point of view from which individuals, cultures or periods survey the passing scene. The term 'conceptual framework' is synonymous with other terms like 'world-view', 'theory', 'paradigm', 'grammar', 'form of representation' and 'language game'. I examined the general characteristics and structure of a conceptual framework through 'language game' theory of Wittgenstein. Wittgenstein argued that the meaning of a word is determined by the way it is used, and he drew an analogy between the behavior of using language and a game. Language game is an activity of following social rules based on the form of life which community members hold in common. In a language game, we must assume 'transcendental beliefs' which are fundamental to the language game. These beliefs are not verified by empirical tests or justification, but just taken for granted as social customs and conventions. There is no way of achieving an absolute or direct comprehension of reality because it is only through the conceptual framework that we understand the world. And the nature of conceptual framework is social and historic because the conceptual framework is social custom and convention. In these respects, relativists claim that all concepts must be understood as relative to a special conceptual framework. But Rorty and Putnam argued that there are rational ways comparing different conceptual frameworks despite of 'incommensurability' of conceptual frameworks, and they emphasized that the idea of conceptual framework does not necessarily cause relativism. Recognition of the world through conceptual framework is a process of understanding it suitable for social rules. So learning conceptual framework is a process of learning to follow social rules. To learn rule-following, a learner must conform to social authority that is a standard of judgement on truth and falsehood and has to be raised and corrected by adults. In addition, learning to follow rules needs the learner's affective commitment to participate in learning process, study social rules and follow them. And social rules are based on the form of life which community members hold in common, so learning to follow social rules is a process through which community members own the form of life jointly and they are raised to have affective relationship taking interest and desire together. In this study, I examined the suggestions of the idea of conceptual framework to knowledge education in the three respects of the nature of knowledge education, the value of knowledge as educational content, and the process of learning subjects knowledge. First, a process of learning knowledge is not such a solitary process through which learners achieve an absolute and direct understanding of reality as foundationalists' viewpoint. Knowledge education is public and social in that it is a process to initiate learners into the conceptual framework that is established at the level of society. Through this process, learners can have the same point of view as other community members'. Second, according to the idea of conceptual framework, the value of knowledge as educational content should not be regarded as intrinsically worthwhile. The value of knowledge can be justified in the respect that it is practical and useful to life. And knowledge education can be understood as a process of learning useful knowledge to the whole life. Third, when we interpret knowledge education as a process of learning conceptual frameworks, knowledge education can be understood as a process of learning to follow social rules. So in learning process, learners cannot determine the educational aim and contents actively or freely. They should conform to social authority and be raised or corrected by teachers, so that they have to be able to follow social rules. In addition, the process of learning conceptual frameworks is not just a matter of cognitive domain. Affective domain must be considered in that learning conceptual frameworks is a process through which community members own the form of life jointly and they are raised to have affective relationship together. According to this analysis, the nature, the value of knowledge education, and the process of learning subjects knowledge should be understood in other new perspective. The idea of conceptual framework emphasizes the social and public nature of knowledge education and the practical value of knowledge. And we have to understand that knowledge education is a process of learning to follow social rules and this process has affective domain as well as cognitive one.
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